Båtførerskolen :Stabilitet

Det er viktig at en fritidsbåt har god stabilitet. Dette merker vi først når båten krenger over.

Publisert Sist oppdatert

TEKST: HAAKON MELSOM

Har båten vanskelig for å krenge over, sier vi at den har god stabilitet. Krenger den lett over, har den sannsynligvis dårlig stabilitet; den er rank.
Det er båtkonstruktøren som legger grunnlaget for en god stabilitet. Båtens form, bredde ved vannlinjen og beregning av tyngdepunkt er viktige faktorer.
Seilbåter, som er konstruert for å krenge, får bedre stabilitet når de krenger. Vindkraften gjør at et større volum av båten kommer under vann, og at formen på den delen av skroget som er under vann, endres. Begge disse effektene fører til at en seilbåt får øket oppdrift ved krengning.
Planende og halvplanende båter som har en mer "kantet" vannlinjeform har meget god begynnelsesstabilitet. Slike båtskrog kan derimot få dårligere stabilitet hvis de krenger over slik at motsatt side kommer ut av vannet.
Når du tenker på stabilitet, er viktig at du tar hensyn til hvordan båtens tyngdepunktet forandrer seg når du laster båten.
Plassér lasten lavt i båten, men ikke for lavt. Båten kan da bli stiv, det vil si at den vil få krappe bevegelser i sjøgang og at det kan bli ubehaglig å oppholde seg ombord. Plasserer du for eksempel last eller personer oppe på "flybridgen" og tyngdepunktet går opp, kan den bli "rank". Båten vil da lett legge seg over i en svingmanøver. Det vil også ta lengre tid enn normalt før den retter seg opp igjen.
Vi kan si at G (tyngdepunktet) ”følger lasten” – laster vi over G, flytter G seg oppover; laster vi under G, flytter G seg nedover.

Vann i båten
Du må være oppmerksom på at hvis du får vann i båten, kan den bli ustabil. Virkningen avhenger av mengden og overflaten på vannet samt båtstørrelsen. Når væskemengden beveger seg fra side til side, forskyves tyngdepunktet, og båten krenger enda mer. I en liten, åpen båt og i sjøgang kan dette forårsake at båten kantrer.

Trim
Båtens trim er også viktig, ikke minst når det er noe sjø. "Forlig trim" kaller vi det når båten stikker dypere med baugen enn akterenden og "akterlig trim" når akterenden stikker dypere enn baugen. Har båten forlig trim, kan den lett skjære seg ned om vi får stor sjø aktenfra.

Fribord
"Fribord" er avstanden fra vannoverflaten til der hvor dekket og skutesiden møtes, eller til ripen på en mindre båt. Fribordets høyde avgjør hvor mye båten kan krenge over før den tar inn vann. Fribordshøyden har altså også betydning for stabiliteten.