utgave nr 14 2007

Båten min: En vassekte farsundracer

Publisert Sist oppdatert

Båten min: En vassekte farsundracer

Med inspirasjon fra Amerika kom båtbygger Larsen hjem til Farsund i mellomkrigsårene. Farsundraceren ble et begrep, og flere lever i beste velgående. Blant dem Teregona fra 1941, som fortsatt er i familiens eie.


TEKST OG FOTO: ROLF W. MARTHINSEN
I 1938 fikk kjøpmann Torkjel Fintland båtbygger Larsen i Farsund til å bygge en tidsriktig, amerikanskinspirert racer. Kjøpmannen fra Tronstad i Sirdal, bosatte seg sammen med kona i Farsund i 1929, og etablerte en manufakturforretning.
Båtbygger Larsen kom tilbake til Farsund fra Amerika i 1926 og begynte straks å bygge båter inspirert av trenden i Florida. De var litt mer eksklusive enn den tradisjonelle snekkene, ”frekkere” i linjene og vassere i sjøen. Kanskje var det derfor beslåtte kjøpmenn og skipsredere stod for de fleste bestillingene.
Farsundraceren var ganske kjent lengst vest på Sørlandet rett etter krigen, og spesielt i Flekkefjorddistriktet, selv om den er bygget hos Larsen i Farsund. Minst syv slike båter lever fortsatt i beste velgående, blant dem en meget spesiell café-racer” som representerte noe nytt hos den konservative båtbyggeren rett etter krigen, en norsk variant av legendariske Chris Craft, mer utlagt i baugen og med større utfall enn alle sine forgjengere. Med sin baugkonstruksjon slår den sjøen til sidene og ikke går rett gjennom, i samme grad som de eldre og mer konservative søstrene. Vi har tidligere omtalt denne flotte café-raceren (3-2000).

Denne gang er det en atskillig mer konservativ og typisk førkrigsbåt som er i fokus. Teregona er langt skarpere og langt rettere i forskipet, slik som var typisk for båter rett etter århundreskiftet. Torkjels båt skulle etter planen leveres i 1941. Tyskerne beslagla alle båtene, og ingen ble levert tilbake før krigens slutt. Men tyskerne tillot faktisk at eierne kunne ta en prøvetur i egen båt en gang i året.
Tredje generasjon
I dag er det Torkjels barnebarn, Gro Langaker og hennes mann Odd Arne Grødem, som eier båten. De overtok den 2003, men lenge før det hadde Odd vært delaktig i vedlikeholdet. Hans svigerfar Oseas brukte båten til fiske. Etter hvert som alderen tynget på måtte yngre krefter til når vårpussen skulle utføres.
Det er verken råte eller missfarging i treverket som er årsak til at Teregona er hvitmalt. Samtlige av Larsens skrog ble malt. Det 66 år gamle skroget har holdt seg forbausende godt. Fortsatt er ingen bord skiftet ut. Grødem sier han har sett et par like båter med plastbelagte skrog. Men denslags er tredje generasjons eier stor motstander av.
Motor og drivverk er også originalt. Den 6-9 hk Marna-motoren ble overhalt for noen år siden. Om det var nødvendig, er han fortsatt usikker på. Den fikk installert en Dynastart i 1968.
Spesiell
Farsundraceren skiller seg ut på flere måter enn det karakteristiske utseende. Motoren er plassert langt framme, og båten har fast gir og en lang propellaksel.
- Den er absolutt ikke lett å manøvrere i sakte fart. Kanskje hadde det vært enklere med en vridbar propell, sier Odd. Nå for tiden ”kurser” han stesønnen i båten nykker, og lærer han å manøvrere inn- og ut av trange havner.
Båten har et stuverom forut med en skyveluke for å gjøre adkomsten enkel. Her ligger også tankene. Ellers er den helt fri for alle former for elektroniske dupeditter.
- Men den har da oljetrykksmåler, bryter Odd av og åpner motorkassa. Joda, her finner vi et manometer som i hele båtens liv har gitt informasjon om oljetrykket.
Får godt stell
Teregona ligger på vannet hele året. Den har alltid hatt fast plass i det samme båthuset. I tidligere vintre, da det var større sjanser for is, ble hun heist opp fra vannet. Annet hvert år dras den opp på slippen for å få nødvendig vedlikehold.
– At Teregona ligger i båthus er nok en viktig årsak til at hun holder seg så godt. Han innrømmer allikevel at det er et ansvarsfullt oppdrag å holde båten i stand fremover, også med tanke på fremtidige generasjoner.
Godværsbåt
Raceren er ikke konstruert for ekstrem sjø. Den egner seg best når sola skinner og bølgene ikke er for høye. Turene går som regel i kjente farvann, men Grødem funderer litt på om han ikke skal utfordre den litt, nå på dens gamledager. Den nye Spangereidkanalen frister. Lykkes han med ”ekspedisjonen”, skrives det historie. Farsundraceren Teregona har aldri i sitt lange liv vært øst for Lindesnes.