utgave nr 10 2006

AutoMEC Mindre utslipp – mer kraft

Publisert Sist oppdatert

AutoMEC Mindre utslipp – mer kraft


Sotkutt med magnetisme


Med AutoMEC på luft- og drivstoffslangene skal motoren få mer dreiemoment, mens forbruk, soting og utslipp reduseres. Det ser faktisk ut til at det virker også.

Sotingen på akterspeilet er halvert, forteller båtfolk som har prøvd produktet.


TEKST OG FOTO: JØRN SØDERHOLM
Bjørn Lie eier en Princess 45. Han har som så mange andre eiere av mange slags motorbåter vært ille plaget med at akterskipet, kalesjen og jolla har blitt tilgriset av sot fra eksosen. For 4-5 år siden monterte han AutoMEC på sin daværende båt. Erfaringene var så gode at han også monterte det på sin nåværende Princess 45.
- AutoMEC gjør at det blir mye mindre sot av eksosen. Vi snakker vel om rundt 50 prosent reduksjon. Det har også gitt høyere turtall på motorene, sier Lie.
Bård Slåen fra Skien monterte AutoMEC på sin Scand 29, etter positive erfaringer med produktet gjennom jobben i Skien Kommunes tekniske etat. Han er imponert over hvordan produktet reduserer sot og synlig røyk i eksosen.
– Jolla henger rett over eksosutslippet. Tidligere har den blitt kullsvart etter kort tid. I år er jolla like fin, uten en eneste vask i løpet av 14 dagers båtferie. På jobben har vi montert AutoMEC på nesten alt utstyr og alle kjøretøy. Der har vi målt 70 prosent reduksjon av sotpartikler i avgass. Folk som jobber rundt utstyret spør hva vi har gjort, det har blitt merkbart bedre å jobbe der. Jeg er imponert over at utstyr med så liten kostnad og som er så enkelt å montere kan ha så stor effekt, sier Slåen.
AutoMEC bygger på en gammel ide, basert på et fenomen like naturlig som fotosyntese, nemlig magnetisme.
AutoMEC er kort og godt et todelt sett spesialutviklede magneter, med en nesten magisk effekt på motoren. Del 1 monteres på drivstoffledningen, mens del 2 monteres på luftinntaksslangen. Magnetismen påvirker molekylstrukturen i drivstoffet og forbrenningsluften positivt, og gir en mer effektiv forbrenning. Resultat: Mer dreiemoment og bedre bunndrag i motoren, lavere drivstofforbruk og mindre sot.
Det siste er kanskje den beste nyheten for båteiere, som ofte sliter med plagsom sotforurensning både utvendig og innvendig som følge av sotutslipp i eksosen. En hyggelig bieffekt av sotreduksjonen er mindre forurensning av motoroljen, og dermed flere gangtimer pr oljeskift og lengre levetid på motoren.
Magnetismen deler luft og drivstoff opp i mindre enheter. Dette gir større overflate og mer effektiv forbrenning. Tenk deg en vedkubbe i hel tilstand, sammenlignet med den samme kubben opphugget til små flis. Hva tror du brenner raskest av den hele kubben og flisa? Flisa, ja. Litt forenklet sagt, hugger magnetismen luft og drivstoff opp til ”flis” som brenner raskere og etterlater mindre aske.
Vanskelig teori
Teorien bak det hele skal vi utover dette ikke gi oss inn på å forklare, rett og slett fordi vi ikke kan. Det ser det ikke ut til å være noen andre som kan, heller. MEC AS har i flere år slitt med å få ut produktet, hovedsakelig fordi akademisk tunge fagmiljøer ikke kan forklare hva som skjer og hvorfor AutoMEC har den effekten det faktisk ser ut til å ha. Men resultatene er uomtvistelige:
• 5% lavere forbruk på blandet kjøring med en 2003 VW Passat 1,9 Tdi, målt av det anerkjente testinstituttet AVL MTC i Sverige.
• Sotinnhold i olje redusert fra over 5% til 2-3% på en Hitachi EX 700 gravemaskin, målt av analyseselskapet Invicta AS i Norge.
• 7-10% redusert forbruk på 200 anleggsmaskiner, eid av Hæhre Maskinutleie AS.
• 5-10% redusert forbruk på alle renovasjonsbiler i Fredrikstad kommune, i følge kommunens egen blindtest utført over fire måneder.
• 14-56% reduksjon i partikkelutslipp på kjøretøyer (en personbil, tre tyngre kjøretøy) i Trondheim kommune.
• Over 20% reduksjon i partikkelutslipp på fire forskjellige busser eid av Norgesbuss AS. (Avgassmålinger før og etter Automec.)
• 6-8% reduksjon i forbruk og 50-80% reduksjon i partikkelutslipp samt redusert karboninnhold i oljen på bilfrakteskipet Hual Trident, eid av Høegh Autoliners.
Da dette ble skrevet sent i sommer var produktet i bruk på 6.000 biler, maskiner, skip og båter.
- De beste kundene er også de mest kritiske. De har i egen regi gjort grundige analyser og målinger. Alle bygger opp under analysen vi fikk gjort på MTC, som viser at forbruket går ned. Det sier Tor Vidar Lunde i MEC AS.
AutoMEC er et resultat av flere års utprøving, utført av oppfinner Anders Thalberg i MEC. Et tilfeldig møte med ”lightertesten” (se egen sak) ga Thalberg ideen. Thalberg, Lunde og daglig leder Bernt Sørlie i MEC AS har siden kjempet mot atskillig skepsis, både på akademisk hold og blant potensielle kunder.
- Men vi er overbevist om at dette fungerer, så vi må bare stå på så lenge det trengs. Før eller siden slår det igjennom, sier Tor Vidar Lunde.
Lønnsomt
Til bruk i båt AutoMEC koste 3.000-4.500 pr motor, med èn turbo pr motor. Dobbel turbo krever dobbelt sett. Det ser ut til at investeringen for profesjonelle brukeres vedkommende har betalt seg i løpet av 6-12 måneder, målt kun på forbruk. Gevinsten av en renere tilværelse på grunn av mindre sot kommer i tillegg.
Prinsippet ble visstnok brukt på bombefly under 2. verdenskrig. Selveste Volvo Penta bruker det — i alle fall delvis — i sitt magnetfilter, som pulveriserer mikroorganismene til en størrelse som kan passere gjennom hele drivstoffsystemet.
Siden i sommer har Båtmagasinet hatt et sett AutoMEC under utprøving, montert på en Land Rover Defender som har kjørt atskillige mil med en RIB på tilhenger. Produsenten fremholder at en innkjøringstid på en måned er nødvendig for å se resultater. Men allerede da dette ble skrevet, tre uker etter montering, kunne vi se effekt i form av redusert forbruk og en klar følelse av bedre dreiemoment og bunndrag i motoren. Vi kommer tilbake med utslippsmålinger senere.

Prøv selv: Lightertesten

Lightertesten er en enkel demonstrasjon på hvordan magnetismen fungerer i forbrenning.
• Hold hånden over en tent lighter, så nær at du kjenner en behagelig varme i håndflaten.
• Hold en sterk magnet inntil flammen. Hva skjer?
(Svar: Varmen i håndflaten blir sterkere, uten tilførsel av ny energi. Magnetismen optimaliserer og ”fokuserer” forbrenningen.)

Kortversjonen

Hva? AutoMEC. Spesialmagneter med positiv effekt på alle typer motorer.
Hvorfor? Mindre soting, mer dreiemoment og redusert forbruk, uten det minste inngrep i motoren.
Pris? Fra 3.000 kroner.
Mer informasjon: Magnetic Emission Control AS, Sarpsborg. Telefon 69 11 45 25. www.mec.as.