utgave nr 7 1998

Test: Honda 115 og 130

Publisert Sist oppdatert

Test: Honda 115 og 130


Verdens største firetaktere

Som første båtblad har Båtmagasinet testet verdens største firetakts påhengsmotorer. Med et sylindervolum på hele 2,3 liter, er 115 -hesteren den største i klassen. Bare Mercurys OptiMax er større i 130/135 hk-klassen.

Tekst og foto: Lars H. Lindén
Norsk tilretteleggelse: Hans Due

Det er visse basiskomponenter i motorblokken som stammer fra bilmotoren til Honda Accord i de nye 115 og 130-hesterne, men her stopper også likhetene. For motorene har fått en spesiell marinemotorblokk der svinghjulet er plassert under motorblokken, hvilket fører til et lavere tyngdepunkt og mindre vibrasjoner. I tillegg finnes to vertikale, motroterende balanseaksler som demper vibrasjoner ytterligere.
Begge motorene har overliggende kamaksler, fire sylindre og 16 ventiler. Motoren har datastyrt direkteinnsprøyting av bensin, såkalt DPF (DataProgrammed Fuelinjection), hvilket gir ren forbrenning og riktig bensinmengde uansett turtall. Dermed trengs heller ingen chokefunksjon.

Reneste påhengeren

Den rene forbrenningen gjør at motorene allerede oppfyller de amerikanske EPA-kravene for eksosutslipp. Disse kravene vil gjelde først fra år 2006, men ifølge EPAs målinger, er det ingen andre påhengsmotorer som slipper ut så lite kulldioksyd som Honda 115 og 130.
Standardutstyr er blant annet en dynamo som gir hele 40A (12 Volt), powertrim og tilt samt varselalarmer for overoppheting, lavt oljetrykk, overrusing og dårlig batterilading. Propeller i aluminium og rustfritt stål kan velges fra Quicksilvers utvalg, d.v.s. de samme propellene som sitter på Mercury og Mariner-motorer.

Testbenken

Vi har testet begge motorene på en Crescent 610 Dorado, en svakt V-bunnet skjærgårdsjeep med dlengde 6,10 meter og bredde 2,35 meter. Båten er bygd for motorstørrelser fra 75 hk til 130 hk. Vekten av båt og Honda-motor er ca. 900 kg. Vår testvekt med bensin og tre fullvoksne personer var på ca. 1250 kg. Begge motorene ble heist tre hull (ca. 50 mm) på akterspeilet og propellen var en 17-tommer i aluminium.
Toppfarten med 130-hesteren målte vi til 37,5 knop og med 115-hesteren 35 knop. Forskjellen mellom de to motorene er ca. 2 knop ved høye turtall og 3-4 knop ved lavere turtall. Sammenlignet med totaktere av samme styrke, er Honda-motorene et par knop saktere.

10 liter mer bensin

Det mest interessante med de nye firetakterne er det lave bensinforbruket. På maks turtall drikker de henholdsvis 40,8 og 48,8 liter pr. time, hvilket kan høres mye. Men det er faktisk 10 liter bensin mindre pr. time enn en totakter. Hvis man trekker av gassen med ca. 500 – 1.000 omdreininger, så ligger forbruket på ca. 1 liter pr. nautisk mil, hvilket er meget bra, spesielt for 130-hesterens vedkommende. Sistnevnte motor er faktisk enda mer bensinsnill enn 115-hesteren hvis man sammenligner forbruket pr. nautisk mil ved 25 knop og 30 knop.
Også støynivået er meget tilfredsstillende. Bare 80 decibel i 25 knops fart, 69 decibel i 7 knops fart og helt nede i 59 decibel ved dorgefart (ca. 3 knop).

Testresultat med Crescent 610 Dorado

Fabrikat/modellHonda 115Honda 130
Belastning i båt3 pers3 pers
Propell17 tommer17 tommer
Heisning50 mm50 mm
Toppturtall55005700
Fart i knop
- ved toppturtall35,037,5
- 500 omdr.31,834,2
- 1000 omdr.28,031,5
- 1500 omdr23,727,2
- 2000 omdr20,424,0
Bensin lt/time
- ved toppturtall40,848,8
- 500 omdr31,735,7
- 1000 omdr26,929,5
- 1500 omdr20,322,9
- 2000 omdr15,817,0
Bensin i lt./naut.mil
- ved toppturtall1,171,30
- 500 omdr1,001,04
- 1000 omdr0,960,94
- 1500 omdr0,860,84
- 2000 omdr0,770,71
Støy i dbA
- ved toppturtall8585
- 500 omdr8383
- 1000 omdr8282
- 1500 omdr7980
- 2000 omdr7879

De øvrige 115 og 130-hesterne


FabrikatSylindervolumAnt.syl.VektCa.pris
Johnson 115 SL1726 ccm4152 kg.88.000,-
Yamaha 115 CETOL1730 ccm4167 kg87.528,-
Suzuki 115 EFI1773 ccm4171 kg.87.972,-
Mercury 115 ELPTO1848 ccm4168 kg.92.508,-
Yamaha 130 BETOL1730 ccm4167 kg.97.332,-
Mercury 135 ELPTO1998 ccm6185 kg.104.170,-
Johnson 130 TX2000 ccm4172 kg.102.000,-
Mercury 135 OptiMax2507 ccm6200 kg.116.898,-

Data for Honda 115 og 130


Standardutstyr: Powertrim og tilt, fjernkontroll for gass/gir, turteller, trimindikator, oljetrykksalarm, overopphetingsalarm, turtallssperre, giver til logg. Propell er ekstrautstyr.

Fabrikat/modellHonda 115/130
Motortype4 takt
Effekt i hk.115/130
Antall sylindre4
Sylindervolum i ccm2253
Turtallsområde5000-6000
Utveksling2.0 : 1
Dynamo i A40
Vekt i kg.208
Ca.pris105.000,-/115.000,-
Norsk importør:Kellox A/S, tlf: 64 94 50 00

Powered by Labrador CMS