utgave nr 11 1998

I Hundre med fire takter

Publisert Sist oppdatert

I Hundre med fire takter


Konstruert helt fra bunnen som marinemotor er Yamahas viktigste skrytefaktor når de lanserer sin nye firetakts 100-hester. Vi har prøvekjørt den på flere forskjellige båter og vårt hovedinntrykk er at Yamaha her har tatt fram en bra motor.

Tekst og foto: Lars H. Lindén og Hans Due

Støyverdiene er meget positive, spesielt på lave turtall, men støybildet er jevnt over bra i hele turtallsområdet uten noen topper eller bunner. Dette tilskriver vi tildels de nye, lange innsugingsrørene for forgasserne, men også en spesiell lyddempeanordning rundt eksoskanalen i nedre del av undervannshuset.

Forgassere

Den nye hundrehesteren er en firesylindret firetakter med fire ventiler pr. sylinder og doble overliggende kamaksler. Noe overraskende er det at Yamaha satser på forgasserteknologi fremfor elektronisk innsprøyting. Representanter for Yamaha-fabrikken forteller til Båtmagasinet at dette blant annet skyldes at det i mange europeiske land omtrent er umulig å få kjøpt blyfri bensin ved marinaanleggene. En påstand vi tar med en klype salt fordi blyfri bensin neppe er alfa og omega i elektronisk innsprøytingsteknikk (EFI). Vi tror snarere at Yamaha har problemer med å tillegne seg allerede patenterte EFI-teknologier.
Når det er sagt, skal vi ile til med å si at forgasserteknologien på denne motoren er bra utviklet med separate akselerasjonspumper for hver forgasser, datatstyrt bensintilførsel som gjør at man slipper choke-funksjonen og kun starter motoren ved å vri på nøkkelen under alle temperaturforhold samt altså de før omtalte lange innsugingsrørene.

Test på Buster

Vi har testet en Yamaha F100 på to Buster-båter, en Magnum (6,2 m = 20 fot) og en XL (5,3 m = 17 fot). Vi understreker at det er en "pre-production", eller 0-serie motor vi har kjørt, altså en motor som ennå ikke er satt i serieproduksjon. Som sammenligningsgrunnlag har vi testverdiene på Yamahas 90 hk. totakter på Buster XL og 115-hesteren på Buster Magnum. Ikke samme motorstyrke altså, men noenlunde i nærheten.
Med 90-hesteren på XL, målte vi i sin tid 36 knops toppfart med to personer. Med Yamaha F100 økte farten til hele 42 knop. 115-hesteren på Magnum-modellen ga toppfart på mellom 35 og 37 knop, mens Yamahas F100 klarte 36,2 knop med to personer. Altså omtrent samme uttelling som for sin 15 hk. sterkere slektning.
Også støynivået taler til fordel for firetakteren, spesielt på litt lavere turtall der firetakteren er merkbart mer stillegående. På maks turtall er forskjellen mellom firetakter og totakter liten.
Bensinforbruket er firetakterens største fordel. Vi målte rundt 30 prosent mindre forbruk på Yamahas F100 sammenlignet med tilsvarende totakter. Ved 30 knops fart lå forbruket på 0,76 liter pr. nautisk mil, mens det ved 25 knops fart var sunket til 0,7 liter pr. nautisk mil. En totoakter på rundt 100 hk. bruker nesten 1 liter pr. nautsik mil ved 25 knops fart med en båt på denne størrelsen.

Data


Importør: Yamaha Motor Norge AS. tlf. 64979400

Propelleffekt:100 hk. ved 5.500 omdr.
Motortype:4-takter
Antall sylindre:4 i rekke
Sylindervolum:1596 cm³
Antall forgassere:4
Utveksling:2,3 : 1
Generator:20 A
Vekt:164 kg.
Pris:Kr. 97.797,-