utgave nr 8 2005

Skikk og bruk i skjærgården

Publisert Sist oppdatert

Skikk og bruk i skjærgården

Pass på hekkbølgen, ta hensyn til naboene og fortøy skikkelig. For øvrig kan du gjøre som du vil.

TEKST: JØRN SØDERHOLM

Pass på hekkbølgen

Det kan ikke sies for ofte, så vi sier det igjen: Pass på hekkbølgen! Selv båter av moderat størrelse river opp "halve fjorden" i hekkbølgen når de halvplaner av gårde i 8-10 knop. Alt for mange - både uerfarne og erfarne båtbrukere - feier av gårde med blikket stivt forover. Nær brygger og skjær kan hekkbølgene fra en passerende båt i føre til store skader på fortøyde båter. I beste fall er det "bare" umåtelig irriterende å få idyllen røsket i stykker av unødig store bølger fra en passerende båt.
Se akterover på hekksjøen din, og senk farten hvis den ser ut til å kunne gjøre livet surt for andre.

Vær defensiv og tydelig

Vikepliktsreglene skal vi la ligge i denne sammenheng. Men vær i alle fall tydelig med hva du skal gjøre. Skal du vike for båten som kommer fra høyre, så gjør det tidlig og tydelig. Så slipper andre å lure. Og du: Det er helt greit å være defensiv. Du kommer neppe senere fram hvis du valgte å slippe fram en annen båt som du strengt tatt ikke trengte å vike for.

Motor i havn

Etter et døgn eller to i uthavn kan minke faretruende i batteribanken. Men la motoren være i fred så lenge båten ligger i havn. Vi har sett båteiere som har startet motoren, lagt den på et passende ladeturtall for så å gå en lang tur mens batteriene fylles. Kan du forestille deg hvor surt det oppleves for båtnaboene som sitter igjen i støyen og eksosen?
Aggregat er noe snillere både med støy og eksos. Greit hvis du ligger på bøye eller ankret på svai, men ta hensyn til naboene når du ligger ved kai eller svaberg.

Båt utenpå båt

Før eller siden vil du komme til en full havn, og måtte fortøye utenpå en annen båt. Eller en annen båt vil fortøye utenpå din. Da er det noen få, enkle ting som skiller de som kan fra de som ikke kan.
- Spør om lov. Et smilende "er det greit at jeg legger meg her?" er en universalbillett.
- Heng ut fendere før du går inntil.
- Rene fendere er et tydelig tegn på at du vet hva du gjør.
- Sett line i land, ikke bare i nabobåten. Hver tredje båt bør ha line i land. Ellers kan påkjenningene på kryssholtene bli for mye for innerste båt.
- Heng ut fendere på utsiden. Også et tegn på at du har peiling, og en invitasjon til neste båt: "Vær så god, her er det plass til deg".
- Gå over nabobåtens fordekk til og fra land, ikke over akterdekk eller gjennom cockpit. Trå forsiktig, det kan hende noen ligger og sover 30 cm under skosålene dine.

Hold ankerlina for deg selv

Hvis du skal legge baugen inn mot et berg eller en brygge, med et anker akterut: Unngå å strekke ankelina over naboens. Det kan hende nabobåten skal gå før deg.

Barn med påhenger

Støyen fra ustoppelige småpåhengere som flerrer en ellers rolig sommerkveld i en stille havn kan antakelig gjøre mennesker gale. I alle fall kan det kjennes slik ut, når de tre små-RIBene har fullført sin nittende runde rundt bukta mens mor og far sitter på akterdekket av sin noen-og-førti-foter.
Mange båtfamilier har etter harde forhandlinger kommet frem til at poden har en tariffestet rett til å kjøre jolle hvis han/hun skal være med på båttur. Prøv å huske det, hvis du ikke hører til en slik familie.
Hvis ditt barn gjerne vil kjøre jolle når dere har fortøyd, sørg for at kjøringen foregår på et sted og i et tempo som ikke ødelegger kvelden for naboene.

Utslipp og søppel

Det burde være unødvendig å si det, men likevel: Hold septiktanken lukket til båten er i åpent farvann. Om båten har pumpetoalett uten tank, la det forbli ubrukt i havn.
Søppelet vårt er heller ikke noe båtnaboene skal behøve å ha et forhold til. Engangsgriller slokkes med vann, og kastes etter bruk. Et bedre alternativ er å ha en bærbar grill med på tur. Den er mer effektiv og lager bare aske, ikke søppel.

Fortøyning

Båten fortøyes skikkelig, til minst mulig bryderi for andre. Det kan - blant annet - gjøres slik:
- Sett spring, så unngår du at båten jager frem og tilbake ved brygga.
- JA: Tauet går fra båten, gjennom et punkt på land, tilbake til båten. Da blir jobben enklere når det skal kastes loss, og ringen eller kryssholtet på land har plass til tau fra flere båter.
- NEI: Fem runder rundt bryggas kryssholt, og la resten av kveilen ligge i en haug på brygga. Ingen andre kan bruke kryssholtet, og noen kan snuble i tauet. Dessuten må en stå på brygga når dere kaster loss.

Flagg

For de med interesse for slikt, finnes det mange og svært konkrete flaggregler. Vi tar de viktigste her:
- Flagget heises ved soloppgang når det er folk om bord. Eller når første mann om bord står opp.
- Flagget fires ved solnedgang, senest kl 2100.
- Flagget blir oppe så lenge båten er underveis.
- Når man går inn i et annet lands farvann, heises gjesteflagg (30 cm). Det fires når man forlater landet. Seilbåter fører gjesteflagg under styrbord salingshorn. Motorbåter kan for eksempel bruke lanternemast til gjesteflagg.

Vær mot andre…

… som du godt kunne tenke deg at de var mot deg. Kardemommeloven er en utmerket rettesnor på sjøen og i havn.
Glade, hjelpsomme og gjestfrie båtfolk får mer hjelp og flere venner enn de fleste andre. God tur.