utgave nr 8 2011

Norske verstinger på svenskekystens E6..

Sjøens E6 gjennom vakre Bohuslän går rett forbi husveggene på Gullholmen. Svenskene har sett seg lei på norsk fart og kjørestil.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: AMUND RICH. LØKEN
ILLUSTRASJON: MORTEN TEFRE

- Dere tar jo ikke hensyn til 5 knops grensen. Båter i den verst tenkelige gravefarten pløyer seg frem. Hekksjøen slår inn i båter og brygger så sjøsprøyten står. Og dessverre, det er de norske båtene som er verst, sier en oppgitt Per Svenfelt til Båtmagasinet.
Bor i vannkanten
Per og Gunilla har restaurert et pittoreskt hus rett i sjøkanten på den idylliske Gullholmen i Orust, midtveis mellom Strømstad og Göteborg. Det er null meters avstand mellom brygga og leden for fritidsbåter her på svenskekystens E6.

-En idyll, ja, men om folk ikke viser hensyn så er det faktisk ingen idyll i det hele tatt, sier Per.
-Det er trist at de norske ferieturistene ikke kan ta hensyn til oss som lever her ute. Mange ganger om dagen må vi holde på båter og utriggere når sjøen fra de norske feriebåtene bølger seg mot land.
Det er fem knops fartsgrense i den trange leden fordi den svenske sommeridyllen. Selv det kan til tider virke mye.

Norske motorbåter verst

-Verst av alle er de norske motorbåtene, ofte de med flybridge, men også andre. Flinkest til å respektere oss er tyskere og hollendere, de tar hensyn til alle, vinker og er glade. Svenske og danskene er slett ikke best i klassen, de ligger sånn omtrent midt på vår statistikk over fartssyndere, men nordmennene er desidert verst. Jeg vet ikke hvorfor, men slik er det, sier han og mener det er ”dags” å fortelle de stressede båtturistene at sjølivet er for avkobling.
-Mange tror jo de kjører bil på sjøen og skal for en hver pris rekke å komme foran seilbåten før leden smaler til. Per og Gunilla ser det hver dag rett utenfor husveggen.

Gammelt problem

Gullholmenfolket har tatt problemet opp med svenske myndigheter. Ved noen anledninger har den svenske Kystbevakningen hatt fartskontroll, og folket er stadig på for å få flere kontroller. De øyner et håp om at øvrigheta vil være på plass når rushtrafikken setter inn i sommer. Øyfolket har tidligere tatt det norske problemet også opp med svenske båtblader. Sjefredaktør Lars-Åke Redéen på svenske Båtliv forstår problemet godt, etter å ha tilbrakt 20 somre i Bohuslän.
- Nordmenn oppfører seg mer ufint på og ved sjøen enn andre. Båtlivet har skrevet mye om nordmenns oppførsel som ikke er forenelig med godt sjømannskap, både om egoistisk fortøyning i havner og i skjærgården og manglende respekt for fartsgrenser.

-La oss leve sammen ved og på sjøen. Om alle viser hensyn til hverandre, så kan vi ha det fint her langs den vakre kyststripen, sier Per. Det er hans oppfordring til de norske båtturistene foran høysesongen 2011.