utgave nr 6 2001

Kysten Rundt

Publisert Sist oppdatert

Konge med krus i bua

Da Kong Harald slo et slag for de lokale treffpunkt i sin nyttårstale, satte han en gjeng gamle gutter i Vallø Båtforening i Tønsberg på en idé. De inviterte ham like godt til åpningen av den nye ”ljugebua” si’ – Surkabua. Og kongen kom.

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Den 14. mai gjestet Kong Harald Surkabua som ble reist av seniorgjengen i Vallø Båtforening. På samme sted sto den tidligere vaktbua til båtforeningen, som en kjerne av gamle sjøulker fikk overta da nytt klubbhus sto ferdig tidlig på 1990-tallet. Vaktbua var imidlertid gammel og forfallen, og gjengen besluttet å reise en ny bu. Den kom opp i løpet av 30 dager, med tilhørende ”boule-bane” på utsiden. Som kongen fikk innvie i skarp konkurranse med Roar Sørby.
Oppildnet av kongens nyttårstale, hvor han etterlyste samlingspunkter i lokalsamfunnene, tilsvarende de som gikk tapt i de gamle melkerampene, gikk Surka-gjengen til det skritt å invitere kongen til en to-timers offisiell åpning av bua. Godt hjulpet av barnekor, korpsmusikk og alt som hører med ved slike anledninger, foretok kongen åpningen. Deretter ble han ble han innforlivet i buas hemmeligheter under en halvtimes ”gutteprat”. Under samlingen i de innerste gemakker ble han også overrakt et kaffekrus med fast knagg i bua ifall han skulle fristes til å gjenta besøket underveis til sommerstedet på Mågerø. Han ble også tildelt en boccia-kule, i fall han skulle føle for samvær med gutta – eller ”ta seg ei kule”.

Dramatisk kranvelt

Verdier for mellom 10 og 20 millioner kroner gikk tapt, men ingen mennesker ble skadet da en stor mobilkran veltet ved anlegget til Fjordservice i Vollen i Asker 2. mai. Det var under arbeidet med å løfte en bølgebryter at grunnen sviktet og kranen veltet. Tre personer i faresonen berget seg ved rask reaksjon, blant annet ved å hoppe på sjøen. Det var bare millimeters marginer fra at det oppsto alvorlige personskader.
To båter fikk omfattende skader. Den ene, en Storebro 420 var klargjort fra vinterlager og skulle seiles til eieren i Bergen dagen etter. Den sank og er antakelig å betrakte som totalhavari. En Storebro 500 lå ved kaia og fikk såpass store skader at den tok inn vann.

EU-direktivet i Master-klubben

”Merkeklubber” kommer og går. Master – klubben er en av klubbene som er svært aktive, til tross for at Master – navnet er borte og at båtene lever videre under andre navn, blant annet Inter. I våres hadde klubben invitert underdirektør John R. Aicher fra Sjøfartsdirektoratet for å holde foredrag om temaet ”EU-direktivet”. De som synes temaet virker tørt og kjedelig, har ikke hørt Aicher foredra i levende og malende ordelag om direktivet og de konsekvensene det har for den alminnelige båteier, ikke minst ved bruktimport.

Nauticomobile?

Av og til må man ty til svært generelle termer når noe flytende skal beskrives – også på sjøen. Dette høyst spesielle fartøyet fant vi på Lago Maggiore i Italia. Tilsynelatende en blanding av traktor, bil og båt. Kanskje ikke så dumt, siden den ser ut til å være helt på jordet….

St. Hans på Bragdøy

Av Otto von Münchow

Det er midtsommer. Varmen legger seg over sjø og land, alt mens solen farger havet og himmelen stadig mer gyllent idet den senker seg ned mot horisonten. En liten flåte av småbåter, skøyter og større farkoster stevner ut mot den lille øya i gapet av skjærgården. Inn fra bredden møtes de av grillangen fra tidlig tilreisende som nå sitter i strandkanten og nyter sine pølser, koteletter og grillspyd.
St. Hansfeiring på Bragdøy utenfor Kristiansand er en helt spesiell opplevelse. Med havet omkring, den åpne og lyse himmelen og sørlandsvarmen som her så gjerne holder seg lenge utover kvelden. Folk strømmer til fra fastlandet omkring. De skal nyte årets lyseste dag i trivelig selskap med venner og bekjente - og treffe nytt godtfolk. Båter surrer omkring øya og utenfor bryggen og den lille stranden som svinger seg bortover vestsiden av øya.
Høydepunktet er når bålet på et lite skjær tvers over Bragdøy tennes. Bålet stiger raskt, og de varme flammene slikker i seg trevirket og kaster sitt gullskjær omkring seg i kappestrid med solens siste, glødende stråler.

To vestivaler

Vestlandet byr på to store arrangementer som det kan være verd å få med seg, enten man er genuint opptatt av kystkultur, eller bare ønsker å fornemme en litt annen stemning, en annen tid og en annerledes kultur.
St. Hans-helgen 22.-24. juni arrangeres Hardanger Båtfestival i Norheimsund, der Hardanger Fartøyvernsenter danner et naturlig møtested for trebåtentusiaster i Sunnhordland. Båtfestivalen arrangeres samme helgen som musikkfestivalen Hardingtonar og byr på rotekte tradisjoner både for øyet og øret. Båtfestivalen sikter mot å blir Sør-Vestlandets markedsplass for trebåter og ønsker på den måten å utfylle Trebåtfestivalen i Risør. Internett: www.trebaat.no
Skudefestivalen i den idylliske perlen Skudeneshavn på Karmøy arrangeres fra 4. til 8. juli. Ifølge arrangøren byr festivalen på Vestlandets største kystkulturmønstring med båter av alle kategorier. Her møtes trebåter, veteranbåter, lystbåter, småbåter, seilskuter og skaper et yrende liv på land og i havnebassenget i hjertet av byen. Her blir det også musikalske innslag fra blant andre DeLillos, Vidar Busk og Sigvart Dagsland.
Opplysninger på Internett: https://www.skudefestivalen.no