utgave nr 12 1997

Test: Se opp, nå kommer rib's

Publisert Sist oppdatert

Test:


Se opp, nå


kommer rib's

Tekst og foto: Lars H. Lindén

Nå kommer RIB-båtene på bred front med mange nye modeller, og prisene begynner å komme ned på et fornuftig nivå. Det betyr at den konvensjonelle styrekonsollbåten/skjærgårdsjeepen kan få hard konkurranse.

RIB, som står for "Rigid Inflatable Boat", er i prinsippet et stivt skrog omgitt av oppblåsbare pongtonger. Det mest vanlige materialet i skroget er glassfiberarmert polyester, men nå lages det RIB-båter både med aluminiums- og polyetylenskrog. På de fleste modellene er pongtonger og skrog montert i en enhet, men det finnes også RIB's som har avtakbare pongtonger. Dette kan være en fordel ved transport eller oppbevaring fordi man kan dele opp vekten og får et kortere skrog.
Båtene selges med eller uten styreposisjon. De mindre modellene opp til ca. fire meter klarer påhengere på opp til 20 hester. Disse kan du trygt bruke uten rattstyring. Men fra 25-hester og oppover anbefales styring og de fleste RIB's over fire meter har styreposisjon som standard, eller som ekstrautstyr. Her kan du velge mellom en tradisjonell posisjon med separat sete, eller "alt i ett" i form av et såkalt "jockeysete". Prisene på styreposisjonene koster mellom 5- og 7000 kroner komplett med ratt og kabler.

Flere luftkamre

De oppblåsbare pongtongene er oppdelt i flere kamre. Dette på grunn av sikkerheten. Fra to kamre på de minste båtene til seks på de største. Skulle et kammer punktere, påvirker ikke dette stabiliteten særlig. Vi har tidligere testet RIB's, og kjørt dem i planingsfart uten luft i pongtongene. Materialet i pongtongene er en spesialprodusert polyestervev som tåler betydelig mer sol, salt og annen påvirkning enn eldre tiders oppblåsbare båter. I dag får man opptil fem års garanti på materiale og sammenføyninger.
De store produsentene som for eksempel Bombard og Zodiac, vulker sammen sine båter med varme, noe som gir en homogen og svært sterk oppbygging. Noen husker vel de russiske oppblåsbare båtene som dukket opp på messene for noen år siden. De kostet bare bagateller i forhold til merkevarebåtene. Folk ble naturlig nok forundret over den store prisforskjellen, men allerede etter en sesong mistet russerbåtene fargen og de limte sammenføyningene løstes opp av saltvannet. De var rett og slett ikke bygget for å ligge i vann mellom kjøreturene, men skulle pakkes sammen når de ikke var i bruk for å beskytte dem mot sol og fuktighet.
Vi har testet tre RIB's i forskjellige størrelser fra Zodiac (som også produserer Bombard), Yamaha og fra Marine Power. De tre produsentene fikk selv ta ut hver sin passende representant i størrelsen og valget falt på Zodiac Pro ll 500, YAM 480 R og Quicksilver QS 450 R. Dette er båter som klarer mellom seks og ti personers belastning og motorstyrker på mellom 50 og 90 hk.
Quicksilver 450 R er Marine Powers største RIB-båt. Den er 4,50 m. lang og 1,94 m bred. Vekten er 125 kg. Vår testbåt var utstyrt med Mercurys nye firetakter på 45 hk. Båten er standard- utstyrt med et såkalt jockeysete som er en styrekonsoll og sete i samme seksjon. Sportslig for den unge og friske, men ikke noe for trøtte, slitne rygger på lengre turer. Sjøegenskapene er bra opp til 25 knop, med en person i båten, men ved toppfart var den ikke like kursstabil som de andre båtene i vår test, antakeligvis på grunn av at båten er noe kortere. Med to personer ombord, var det ingen problemer ved full fart. Et interessant resultat er drivstofforbruket ved 20 knops fart som kun er 0,33 liter pr. nautisk mil med en 45 hester.
Yam 480R er Yamaha's største RIB båt. Importøren er noe usikker på om den kommer til å bli tatt inn til Norge. Den er 4,80 m lang og 2,05 m bred og veier 170 kg. Akterut monterte vi Yamaha's nye 40-hester. YAM 480 R har en svært elegant styreposisjon med vindrute, stuerom og ekstra sete foran vindruten. I tillegg har båten en ekstra toseter akterut med stort stuerom inni. På denne sitter man virkelig perfekt. På styreposisjonen er det god plass til instrumenter. 40-hesteren er sterk nok i lange baner og toppfarten ble nærmere 31 knop. Båten klarer motorer på opptil 70 hk, men 40-, til 50-hester er mer en nok. Sjøegenskapene er meget bra helt opp til 30 knops fart. Trekker du av til 25 knop, er forbruker denne totakteren på 40 hester under halvliteren pr. nautisk mil.
Pro II 500 Pack var Zodiacs valg til denne testen. Dette er en versjon som finnes i fem forskjellige størrelser mellom 4,20 og 6 meter. Samtlige har avtakbare skrog. "Pack" betyr at denne modellen er utstyrt med komplett styreposisjon, seter og stuerom. Styreposisjonen har en noe enklere utførelse sammenliknet med YAM 480 R, men bekvemmeligheten er fullt godkjent. På denne båten monterte vi Yamaha's firetakter på 50 hk. som ga båten en toppfart på tett oppunder 30 knop. Men man kjenner et denne båten tåler mye mer motor. Zodiac Pro ll 500 veier også noe mer enn de andre to. Dette gjør at båten beveger seg på en svært sikker og sivilisert måte i sjøen. Dette er båten som ligger tettest opptil en "normal" plastbåt når det gjelder kjøreegenskaper.

En ny opplevelse

Da vi startet vår testtur samlet det seg mange nysgjerrige båtfolk på kaia. Antakelig fordi RIB'en oppleves som litt spennende og eksotisk. Likevel velger de fleste heller en tradisjonell båt av gammel vane og tradisjon. Vi startet turen i Nynäshavn og gikk sydover og rundt Järflotta og Torö. Det ble en tur på 30 nautiske mil med både havsjø utaskjærs og innaskjærs flatt vann. Sjø- og kjøreegenskapene er helt annerledes enn de tradisjonelle skjærgårdsjeepene i plast og aluminium. Dette er en helt ny måte å kjøre båt på. Med disse båtene har du betydelig mer kontakt med vannet, omtrent som i en planende seiljolle.
For det andre er RIB-båtene svært lettplanende takket være sin lave vekt, og man har en følelse av å fly over bølgetoppene med en minimal del av skroget i vannet. Likevel er dette stødig som å kjøre på skinner takket være pongtongene som gir en imponerende sidestabilitet og fungerer som en slags støtdemper når båtene "chopper" avgårde i bølgene. For det tredje går RIB-båtene betydelig tørrere i sjøen takket være den brede baugseksjonen. Man får til og med en følelse av at RIB-båtene er raskere enn tilsvarende båter i samme størrelse, men slik er det ikke. De brede pongtongene gir betydelig luftmotstand, så ved målinger av tre ulike skjærgårdsjeeper i femmeters-klassen med samme motorstyrke, er fartene eksakt de samme til tross for RIB-båtenes betydelig lavere vekt

Plus og minus med RIB
Til slutt tar vi med våre plusser og minuser, og vi har valgt å sammenlikne denne størrelsen RIB-båter med tilsvarende glassfiberbåter.

+ Lav vekt gjør at man trenger mindre motorstyrke.
+ Bra bæring, spesielt med stor last.
+ Svært bra sidestabilitet.
+ Tørr gange i planingsfart.
+ "Skramler ikke" under fart.
+ Myke skrogsider - fendre trengs ikke.
+ Lett å vedlikeholde.
+ Lett å oppbevare og transportere
- Fortsatt noe dyr

Konklusjon

Rib-båtene har altså mange fordeler. Båttypen brukes som redningsbåter i mange av verdens hardeste farvann og er uhyre sjøsterke. Synke gjør de definitivt ikke og til tross for det lave fribordet, er båttypen meget tørr. Den er lett å transportere, de myke pongtongene er kropps- og barnevennlige og bra som sitteplasser med mange ombord og forsiktig kjøring. Båttypen bør ha en fremtid i Norge - i flere sammenhenger.

TESTRESULTAT MED TO PERSONER


Fart i knop:
Drivstoff, liter pr. time
Drivstoff, liter pr. nautisk mil

FabrikatQuicksilverYamZodiac
Modell450 R480 RPro II 500
Motor i testMercury 45Yamaha 40 VYamaha F50A
Motortype4-takt2-takt4-takt
Propell i tommer121413
Heving på akterspeil025 mm25 mm
Topp omdr. i test550056005600
Ved topp omdr. min30,030,828,7
- 500 omdr. min25,628,026,5
- 1000 omdr. min22,724,321,6
- 1500 omdr. min20,021,018,9
Ved topp omdr. min.14,817,816,8
- 500 omdr. min.12,615,613,8
- 1000 omdr. min.10,211,69,4
- 1500 omdr. min6,69,27,7
Ved topp omdr. min0,490,580,58
- 500 omdr. min.0,490,560,52
- 1000 omdr. min. 0,450,480,43
- 1500 omdr. min.0,330,440,41

RIB kontra plast


og aluminium

Her har vi samlet en del fakta om tre skjærgårdsjeeper i den samme størrelsen, men produsert i forskjellige materialer. Dels RIB-båten Zodiac Pro ll 500, som var med i vår test, plastbåten Crescent 480 Solo og aluminiumsbåten Buster L. Samtlige har en lengde på rett under fem meter og en bredde på to meter. Sammenlikner man andre data, dukker forskjellene opp. RIB-båten har en betydelig lavere vekt, men klarer til tross for dette både mer belastning og sterkere motorer. Prisen for Zodiacen er høyere enn Crescenten, men omtrent den samme som Busteren. (mrk. for Busterens vedkommende er det ventet en prisstigning på fem prosent i 1998, - derved nærmer den seg 70.000.)
Alle disse tre båtene er testet med Yamaha's firetakts F50A på 50 hester. Testene er gjennomført med to personers belastning, men i ulike farvann. Toppfarten ligger på 30 knop for alle, og trekker man av 500 omdreininger (marsjfart), ligger samtlige på 27 knop. Også forbruket er temmelig likt. Med marsjfart ligger alle på ca. halvliteren pr. nautiske mil. Vi hadde ventet at RIB-versjonen ville ha vært noe raskere, men den økte våte flaten med pongtongen i vannet akterut, samt en antatt større luftmotstand er grunnen til at den holdt samme farten som de andre båtene.


BåtZodiac Pro ll 500Crescent 480 SoloBuster L
Materialegummi/glassfiberglassfiberaluminium
Lengde4,904,804,90
Bredde2,082,031,97
Vekt uten motor245370330
Maks motor i hk 90 9050
Maks belastning10 prs6 prs6 prs.
Ca - pris:kr 64.900,-kr 51.750,-kr 63.900.- (1997)

FAKTA OM MARKEDETS RIB'S OPP TIL 6 METERS LENGDE

Importør:

Fabrikat

Lengde i m.Bredde i m.Vekt i kg.Maks. pers.Maks last i kg.Min. motor i hk.Maks. motor i hk.RiggDelbart skrogStyreposisjon standardCa. pris
BOMBARD

AX Compact 3001

2.60

1.50

31

3

430

4

8

kort

15.200

AX Compact 5001

3.10

1.50

36

4

520

6

10

kort

16.200

Explorer 385 WB

3.85

1.77

107

6

750

20

30

kort

ja

36.400

Explorer 420 WB

4.20

1.85

135

7

890

25

40

kort

ja

42.500

Explorer 470 WB

4.70

1.96

165

9

1120

30

60

kort

ja

50.500

Explorer 485 FB

4.85

1.85

163

8

1260

25

60

lang

ja

64.700

Explorer 525 FB

5.25

1.96

192

10

1490

25

60

lang

ja

69.900

Explorer 500

5.00

2.08

185

10

1165

50

70

lang

54.600

Explorer 550

5.50

2.18

200

14

1360

60

90

lang

66.700

Explorer 600

6.00

2.45

275

16

1680

60

120

lang

84.900

QUICKSILVER

QS 270 RL

2.70

1.60

30

3

420

5

8

kort

13.050

QS 305 Rhino

3.05

1.42

68

4

475

10

15

kort

ja

15.500

QS 340 R

3.40

1.64

79

5

550

15

25

kort

24.530

QS 450 R

4.50

1.94

125

7

800

30

50

lang

ja

34.780

YAMAHA

250 R

2.50

1.50

39

2

2

5

kort

14.760

310 R

3.10

1.55

48

4

4

15

kort

17.220

480 R

4.80

2.05

170

6

30

70

lang

ja

Skr.61.900

ZODIAC

Yachtline 275 R

2.75

1.50

45

3

460

4

8

kort

18.700

Yachtline 310 R

3.10

1.50

50

4

520

6

15

kort

21.700

Yachtline 340 R

3.40

1.71

80

5

705

15

25

kort

31.300

Yachtline 340 DL

3.40

1.77

159

4

500

15

30

lang

ja

ja

57.100

Yachtline 380 DL

3.80

1.77

180

5

550

20

40

lang

ja

ja

63.300

Yachtline 420 DL

4.20

1.85

195

5

30

50

lang

ja

ja

77.600

Yachtline 500 Club

4.90

2.08

300

7

1025

50

90

lang

ja

ja

75.900

Yachtline 600 Club

5.95

2.49

500

10

1620

70

150

lang

ja

ja

124.300

Cherokee 440

4.40

1.95

162

7

1230

50

lang

ja

64.600

Cherokee 480

4.80

2.06

8

1470

25

60

lang

ja

69.900

Pro II 420

4.20

1.85

145

7

780

20

40

kort

ja

40.800

Pro II 470

4.70

1.96

180

9

1090

30

60

kort

ja

47.800

Pro II 500 Pack

4.90

2.08

245

10

1160

50

90

lang

ja

ja

64.900

Pro II 550 Open

5.50

2.49

397

12

1440

60

120

lang

ja

ja

111.400

Pro II 600

6.00

2.45

300

14

1830

60

120

lang

ja

96.300

Bombard og Zodiak:

Aqua Teknikk A/S

Quiksilver:

Marine Power

Yamaha:

Yamaha Motor Norge A/S

Powered by Labrador CMS