utgave nr 7 2003

Kysten Rundt

Publisert Sist oppdatert

Nye sjøvettregler

Sjøfartsdirektoratet har i samarbeid med sjøvettutvalgene og Sakkyndig råd for fritidsfartøyer utarbeidet nye sjøvettregler. De er enkle og lettfattelige og setter fokus på viktige temaer for båtfolket.

Sjøvettregel 7

Vis hensyn
Sikkerhet, miljø og trivsel er et felles ansvar.

Maritimt særpreg fra Stadlandet

NORDFJORD: Innredninger med maritimt særpreg er varemerket til Kystdesign på Stadlandet. I snekkerverkstedet tryller Ole Oksholen fram nostalgiske baderomsinnredninger og barskap. På toppen troner kopien av vindehus – et solid kjennetegn fra kysten vår.
– Dette rorbuaktige har du ikke sett før på innredninger. Den særegne stilen har jeg da også fått mønsterbeskyttet. Mange setter pris på å ha noe annet enn standardprodukter og har de en tilknytning til kysten, er mine innredninger et artig alternativ for mange, forteller Oksholen. Han har omgjort det tidligere grisehuset til snekkerverksted, og Kystdesign er blitt en god attåtnæring for sauebonden på Stadlandet. Vindehusa på toppen går igjen på barskap og baderomsinnredningene.
– Jeg har tatt kopi av vindehusa der de fra gammelt av heiste opp varene, dette hadde de på alle sjøhusene og budene, seier Oksholen. Ellers er skapdørene særmerkte med at de er dekorert med kystmotiv. Måker, fyrtårn og båter er frest inn og pryder innredningene. Vi har kystmotiv vi kan være stolte av, sier han, som lar kundene komme med egne ønsker for motiv. Alt er laget i heltre, som er igjennom mange operasjoner før de er ferdige. Det meste blir syrebeistet, lakket noen strøk, antikkbehandlet og deretter pusset for å få aldringspreg. Og vips – så har du din egen baderomsinnredning fra kysten. Men Oksholen lager også butikkinnredninger, bardisker, postkassestativ eller hva det måtte være.
– Jeg prøver å finne produkter der jeg kan bruke særpreget mitt, fastslår kreative Oksholen, som har sin egen internettside www.kystdesign.com.

Høyspente badeengler

Når folk er skikkelig gira eller unger er av den hyperaktive sorten, har engelskmennene er treffende uttrykk. "Highly strung" sier de presist. Her har både store og små gått helt av skaftet, enten i pur glede over det strålende været eller fordi fergeturistene hadde kameraene fremme. Resultatet i det vi "frøs" bildet, er i alle fall at det ser ut som om guttungen nonchalant har tatt tak i høyspentledningen, noe som selvsagt ikke var tilfelle. Han datt ned i det friske og salte vannet innerst i havna i Espevær og fikk for alt det vi vet en skikkelig utlading.

Festival med hønerævskøyte

Den eneste originale hønerævskøyta i landet har for tiden landskjenning på Hardanger Fartøyvernsenter i Norheimsund. Der blir skuta stelt med av fagkyndige hender. Går det som planlagt, blir det ny sjøsetting for den 150 år gamle skøyta til sommeren neste år. Stiftelsen Haugesjøen i Haugesund eier "Kaia" og det har vært hardt arbeid også med å skaffa midler til den omfattende restaureringen av dette klenodiet. Mye løste seg da Riksantikvaren i vinter bidro med 700.000 kroner til prosjektet.
Man mener hønerævskøyta fikk sitt folkelige navn på grunn av den spesielle stjerten som var bygd helt akter for å gjøre dekksarealet større. "Kaia" som altså er den eneste i sitt slag, flekkefjordskøyta "Solstrand" på slippen, den smekre lystbåten "Faun" i verkstedet, hardangerjakta "Mathilde" ved kai, haringfæringer på museet ved Hardanger Fartøyvernsenter og den svære nybygde sluppen, samt åpne dører ved Djupevåg trebåtbyggeri, blir en del av det omfattende programmet på Båt-og Hardingtone- festivalen i Norheimsund helgen 20. til 22 juni i år.

Hjemmekoselig verandakasse

At blomster tradisjonelt sett ikke anses som spesielt maritimt, er det en del båtfolk som har vanskelig for å svelge. De vil så gjerne ha med en potte eller to. Hvorfor ikke gjøre som her og ha potta i lettbåten opphengt i daviter. Det kan gi samme følelsen som verandakassene hjemme.

Knubbing på Hamar

Mjøsas båtpark vokser jevnt og trutt og det er ikke bare antall båter som øker. Båtene blir større og krever etter hvert mer plass. Nå er det skikkelig trangt om plassen i båthavna på Hamar. Så mange som 100 båteiere står på venteliste til tross for at den siste utvidelsen på Brygga og på Tjuvholmen har resultert i hele 390 båtplasser.
– Mjøsa er en ressurs som stadig flere oppdager verdien av. Båtforeningen har 540 medlemmer, men bare 390 plasser. Vi har tegnet utkast til havn, men kommunen har ikke penger til å bygge ny molo og utvide havna. Dette er en fortvilet situasjon, også fordi noen spekulerer i å leie ut båtplassen sin i stedet for å bruke den selv og det med god fortjeneste, sier formann i Hamar Båtforening Karl Erik Joakimsen til Hamar Arbeiderblad.
Ellers skal to hamarjenter sørge for god stemning på Tjuvholmen til sommeren. Anette Paulsen og Helle Jordbræk skal drive Tjuvholmen kro i båthavna og friste båtfolket med grillmat, reker, blåskjell, noe godt i glassene og levende musikk, pluss at båtfolket skal få kjøpt ferske brødvarer på dagtid.

Satser stort på Vallø

Med solid bakgrunn fra bilbransjen, men med en genuin båtinteresse gjennom mange år, har Alf Andreassen (t.v.) og Erling Svendsen satset stort på nystartede Dockside Marine på Vallø ved Tønsberg. Dockside Marine har vært planlagt i mye over ett år, og de to bilselgerne Alf Andreassen og Erling Svendsen har virkelig gjort et grundig forarbeide både med lokaliseringen av virksomheten og i valg av leverandører.
Siste uken i mars åpnet de senteret på Vallø ved Tønsberg, og de mange nysgjerrige besøkende de første dagene kunne beskue utvalget av Nidelv, Bella, Flipper, Bombard og Rancraftbåter samt påhengsmotorer fra Mariner, Johnson og Evinrude og båthenger fra Fogelsta samt mye utstyr. Med i virksomheten er mekaniker Tore Dahl som har mange års erfaring som både elektromekaniker og flymekaniker i tillegg til vanlig mekanikk.