utgave nr 16 2007

Kysten rundt desember 2007

Publisert Sist oppdatert

Kysten rundt desember 2007


Alle vinterhavner

Har du planer om å utvide båtsesongen utover høsten og vinteren, eller kanskje du vil bruke båten i hele vinter? Båtmagasinets Norske Gjestehavner er i ferd med å utvikle en komplett liste over alle gjestehavner i landet som holder åpent hele året. Mange havner ligger allerede ute på www.gjestehavner.no, men listen oppdateres kontinuerlig.

Ny messehavn

ÅLESUND: Ny småbåthavn vil trolig stå klar til båtmessen Båt & Sjøliv i Sunnmørshallen 17. – 20. april 2008.


- Siden Båt & Sjøliv gikk av stabelen i vår, har vi arbeidet med planene for å etablere en småbåthavn i Volsdalsvågen, rett vest av Sunnmørshallen. Ålesund kommune sa nylig ja til at vi kunne starte plan-arbeidet, og det eksisterer allerede et vedtak om at området skal benyttes til småbåthavn. Ergo peker alt i retning av at vi i løpet av 2008 får på plass brygger for ca 120 båter, sier en fornøyd Ronny Brunvoll i Sunnmørshallen AS.

Utvidet småbåthavn betyr også langt bedre fasiliteter for utstillere som ønsker å ha utstillingsbåter i sjøen!
- Vi inngår avtale med eierne av 50 av båtplassene, slik at disse frigjøres til messa en uke i året, sier han. Anlegget er prosjektert av Ørsta Marina Systems, og dimensjonert etter spesifikasjoner fra Sintef.

Bombesikker lagring av småbåter


VESTRE BOLÆRNE: I fjellet på Vestre Bolærne er det mulig å plassere båten i vinteropplag.


TEKST OG FOTO: OLA L. WALBERG

-Totalt får vi plass til omtrent fire hundre båter her inne, sier daglig leder i Tenvik Marina AS, Erling Hoftun. Driften startet høsten 2007 og interessen er stor.
-Siden dette ligger på en øy omtrent femten minutter fra Kanalbrua i Tønsberg, tilbyr vi oss å hente båten til kunden dersom den ligger i Tønsberg området. Ønsker kunden å levere båten her ute, byr vi på skyss inn til land, sier Erling Hoftun. Vanlig service og vedlikehold kan utføres i opplagtiden.
Torpedo og minelager
Fjellhallene var i sin tid et Nato drevet våpen- og ammunisjonslager. De er støvfrie og vil holde jevn temperatur på 10 grader C og en luftfuktighet på 60 %. Nøtterøy kommune står som utleier. Plan og utviklingssjef, Bo Solhaug, bekrefter at både temperatur og luftfuktighet vil holde seg konstant.
”Det er et stort avfuktingsanlegg knyttet til ventilasjonen” understreker han.

-Ikke flytt losstasjonen!


HVASSER: Statslosene i Oslofjorden er ikke mye begeistret over politikere som nok en gang vil flytte losstasjonen fra Hvasser inn til Horten


TEKST OG FOTO:OLA L. WALBERG

Jon Einar Kristiansen er hovedstillitsmann for statslosene i Oslofjorden.
- Det er budsjettene politikerne tenker på. Men de vet at en Veritas rapport sier at dette er det mest utsatte fjordområde vi har. All verdens teknikk er ikke nok til å sikre leden aleine, sier han.
Nei til Horten
For å understreke hvor viktig det er å la losene møte skipene lengst mulig ute i fjorden forteller Kåre om den gangen en polsk skip kom innover fjorden for omtrent tolv år siden.
-Han var litt sydvest for Færder da vi la merke til at han plutselig la om kursen rett mot land, sikten var dårlig. Ved anrop fikk vi bare svar på polsk, og kursen holdt han rett mot land. For full maskin gikk vi for å møte ham og fikk los ombord. Han ble møtt av fortvilede polakker som ikke visste hva de skulle gjøre. Kapteinen hadde tatt sitt liv mens han hadde vakt. Ingen visste nøyaktig posisjon. Losen fikk kontroll over båten og førte den til Slagen.

- Bemanningen på skip i dag er så liten at det ofte setter liv og fartøy i fare. Noen kapteiner er så slitne når de blir møtt av losen at de går rett ned og legger seg. Andre skip igjen ligger syd for Færder og roper på los fordi de ikke vet hvor de er i forhold til land. Det hjelper ikke med all verdens GPS systemer når de ikke har kart sjøkart. Årsaken kan ofte være at de har blitt omdirigert fra en annen destinasjon mens de var ute på havet og dermed ikke har kunnet skaffe seg de nødvendige kart.
- Dette er yrkesproblemer, men ingen snakker om det. Vi loser vet hva det dreier seg, sier Kåre Jon Einar Kristiansen.

Båttyver herjer

ARENDAL: Høst og vinter er en travel tid for båttyvene. I den siste tiden har politiet fått flere meldinger om at en bande som herjer på Sørlandet og stjeler båtmotorer.
En observant båteier kom over to båter med fire påhengsmotorer om bord og meldte til politiet.
-Det virker som noen stjeler båter og bruker dem til å hanke inn flere påhengsmotorer, før de samler dem på et sted for å frakte dem bort, sier operasjonsleder Arne Arnesen ved politiet i Agder.

ORGANISERT

Politiet mistenker at det er en organisert bande som herjer Sørlandskysten, melder Agderposten. Båter som fortsatt befinner seg i vannet, eller på land uten tildekking, er særlig utsatt på denne tien av året, sier politiet.

M/S Riskafjord


143-åring får hjelp

HOMMERSÅK: Vannlekkasjer er i ferd med å ødelegge M/S Riskafjord II i Stavanger, den gamle rutebåten mellom Hommersåk og Stavanger. Nå skal den gamle damen få sårt tiltrengt hjelp av entusiastiske venner på Hommersåk.

- Råte- og rustskadene var mer omfattende enn vi fryktet, sier skipper Gunnar Borg-Vatne. Til Stavanger Aftenblad. Noen steder har rusten tæret hull i stålet.
A/S Riskafjord bærer den respektable alder av 143 år. Hun ble bygget i Sverige i 1864 og lød navnet ”Särö”. I 1884 kom båten til Oslofjorden og fikk navnet ”Olava”. I 1927 kjøpte AS Riskafjord skuta. Og hun fraktet i mange år melk og folk til og fra Stavanger. Den siste store restaureringen fant sted ved Sagen Skipsbyggeri på Hommersåk i 1952. Da ble dampmotoren erstattet med diesel. Ny dieselmotor ble igjen montert i 1960 og den bringer den 80 fot store båten opp i 11.5 knop. M/S Riskafjord gikk i rute mellom Hommersåk og Stavanger helt frem til 1996.
Riksantikvaren har vernet båten, og dekker noe av vedlikeholdskostandene, men ikke nok. I flere år har ”Riskafjords venner” i tillegg samlet inn midler fra fylket, private legater for å få råd til å skifte dekket. Omsider er arbeidet i gang ned Naustvik Slipp & Båtbyggeri i Lundesvågen på Hundvåg.

Reklamasjon


Det er ikke alltid en høflig henvendelse om et problem med den nylig innkjøpte bruktbåten fører frem. Kanskje kjøperen en dag går tom for tålmodighet, og da kan det jo hende at uortodokse metoder tas i bruk. Her har vi et eksempel på akkurat det.
Foto: Johnny Leo Johansen