Nr 7. 2012

TEST: Ryds F528 Sport, Duo og WA

Ryds tenker helt nytt og møter fremtiden med pirrende retro-modeller til harrypriser, og ypper til kamp.

Publisert Sist oppdatert

Testteam: Amund Rich. Løken, Lars Kristian Larsen og Atle Knutsen

De siste årene har svenske Ryds levd litt i skyggen av både finske og norske konkurrenter. Det har liksom skortet litt på piffen, og det til tross for at det tradisjonsrike svenske verftet ikke har mindre enn 30 båter i produktutvalget. Litt overraskende var det muligens at det var Ryds 568 GTS som ble kåret til testvinner da Båtmagasinet sammenlignet fem båter i klassen i fjor vår (nr 4/2011), men det viser jo at storprodusenten gjør mye riktig i dette småbåtsegmentet hvor de tross alt har spesialisert seg.

   For noen år siden gikk Ryds over til å produsere båter med såkalt vakuuminjisering i stedet for sprøytestøp. Det gir en hardere og noe mer homogen støp sammenlignet med tradisjonell støp. Laminatene kan være tynnere, men styrken er like god og skrogene blir stivere og angir mindre støy i sjøen.

 

Måtte kvinner til

I tillegg til rasjonell og kostnadsbesparende produksjon har Ryds nå lagt vekt på flere praktiske løsninger og et fremtidsrettet design. Den velkjente svensken har med den nye serien sjansen til å gjøre seg ekstra bemerket og ta opp konkurransen med hva som helst i denne klassen. Ikke minst på grunn av prisen. Familien får seg en flott og moderne båt til rundt 200.000 kroner.

   Vi tenker på den nye 528 F-serien. F står for futureline, og faktisk er linjene like mye fortid som fremtid. Det spesielle med skroget er den Wally-inspirerte vertikale stevnen. Wally sjøsatte sin karakteristiske baug allerede på XX-tallet, men retrospektive løsninger er det som preger de mest innovative i dag også. Akkurat der er ringen sluttet. Det er den svenske suksessdesigneren Mikael Selenius som har satt sitt navntrekk på den nye serien, men Ryds-utviklerne har også klamret seg mye til kvinnelige innspill.

Høyt fribord

528-båtene har et eksepsjonelt høyt fribord, 81 cm, noe som gir økt sikkerhet for barn i båt. Serien har påfallende mange, praktiske vanntette stuverom, i F528 Sport er det sågar gjort plass til transport av en barnevogn. Vi skal ta for oss flere av de praktiske løsningene når vi nå går om bord i de enkelte båtene.

   Ryds har tatt et langt steg videre med sin nye 528-serie. Det er ikke bare skrog og innerliner som er vakuuminjisjert, også alle andre detaljer. Alt støpes med 100 % presisjon og nøyaktighet. Det betyr at innerliner legger seg tett på langskipsavstiverne og gjør montasjen problemfri. Ryds har gjort store investeringer i sitt produksjonsutstyr, men til gjengjeld har produksjonskostnadene pr båt gått drastisk ned. Det bidrar sterkt til at de nye Ryds-båtene til prisvinnere i markedet.

   Fremover kan vi vente både mindre og større båter produsert etter de samme prinsipper, men med store designmessige likheter med 528-serien. Trenden er også at det vil bli bygget flere modeller basert på det samme skroget. F528 leveres for eksempel i tre utgaver, Sport, Walkaround og Duo, alle tre skjærgårdsjeeper, to med styrekonsoll, og en med dobbel konsoll.

Derfor måtte det tre mann til for å utføre en grundig sammenligningstest av de tre utgavene en tidlig vårdag i Tønsbergfjorden. To av båtene hadde samme motoren, veteranen Mercury Optimax 90 og én, Sportutgaven, med Mercurys 80 hesters firetakter.

   Vi nøyer oss med å trekke de viktigste likhetstrekkene i denne generelle betraktningen av de tre. Forskjellene kommer frem i beskrivelsene av de enkelte båtene.

 

Modulært og samme skrog

Og likheten er først og fremst det XX graders skroget. Båtene har et eksepsjonelt bredt dollbord, vi snakker om xx cm avstand mellom skrogets ytterside og innside. Dette kunne sikkert vært adskillig smalere og gitt mer volum inne i båten, men som designelement gir det et massivt preg. Selv om benevnelsen er 528, er den reelle ytre lengde 5,51 meter og bredden 2.18. Innvendig bredde er XX. Til sammenligning er den nye Nordkapp Enduro 550 X,xx meter bred målt innvendig.

Selv om skroget er det samme på trioen, er sjøegenskapene nokså forskjellige. Det har med motorvekt og planløsning å gjøre. Men alle tre fremstår som støysvake, det har åpenbart en sammenheng med den vakuumbaserte produksjonsmetoden som bidrar til lettere, hardere og stivere skrog og innerliner med nøyaktig passform. Hele rommet mellom inne- og uteskrog er fylt med lyddempende skum.

Tre løsninger

Tre forskjellige konsoller gir selvsagt også forskjellige praktiske løsninger, men felles for alle tre båtene er at konstruktøren har lagt stor vekt på både små og store stuverom til å legge fra seg ting og tang. Alt virker godt gjennomtenkt.

Alle båtene har identisk motorbrønner med gode badeplattformer og nedfelt boks til dregg og kanskje noen små fendere. Det er lett å bevege seg hit ut gjennom en liten port på babord side. Båtene leveres med vannskibøyle som ekstrautstyr. Kjøp den, for da har du i tillegg noe godt å holde i på vei ut og inn av båten her akter.

   De nye Rydsbåtene bærer preg av samvittighetsfullt håndverk, med god finish og solide løsninger. Samtlige modeller har for eksempel fire strategisk plasserte stigtrinn for å gjøre adkomsten enklel, for det kan være litt av en utfordring å klyve om bord i en båt med et fribord på 81 cm. Men slike ting er prisen man må betale for å øke tryggheten til de yngste om bord.

   Etter at designer Mikael Selenius hadde gitt fra seg sine moderne streker, fikk konstruktør Henrik Andreasson i oppdrag å sørge for sjøegenskapene. De tidligere modellene av Ryds, både 510 og 568, er gode i sjøen, så målet var å gjøre den nye 528-serien enda bedre. Oppdriften i forskipet er økt betraktelig fra tidligere modeller. Vi skal se nærmere på hvordan de forskjellige utgavene oppfører seg i praksis.

 

Ryds F528 Sport

-plass til barnevoga

Kvinnene var sterkt representert i erfaringsgruppen som ga innspill til de nye Rydsbåtene. Vi kårer F528 Sport som det beste eksempel på familievennlighet blant de tre.

   Båten har en stor og god sideplassert dobbel konsoll langt akter. Føreren sitter på aktersofaen. Denne løsningen gir masser av plass foran konsollen, for ikke å snakke om i konsollen. En hel barnevogn kan stuves bort her. Og setter du opp bordet, med sitteplasser på konsollokket og foran, er dette en riktig sosial arena.

Lokket på konsollen har bare én gassløfter, også den underdimensjonert. Her må det to kraftige inn. Det er lys inne i konsollen, i tillegg til et 12 volts uttak som kommer til sin nytte om du plasserer kjøleboks i rommet.

 

Baktung

Men superpraktiske løsninger har en tendens til å gå ut over noe. I denne modellen er det først og fremst den akterstilte førerplassen som skurrer. Føreren sitter i senterlinje akter, men passasjeren ved hans styrbord side blir klemt inne.

Ulempen er at båten får svært mye vekt langt akter. Vår testbåt var dessuten utstyrt med en 80 hesters firetakter som også representerer en betydelig vekt.

   Dermed kan vi allerede nå kåre F528 Sport til båten med den desidert bratteste planingsterskelen av de tre. Man mister totalt synet over baugen. I en slik situasjon er det naturlig å forsøke å kjøre båten i stående stilling, men det er komplett umulig. Det er trangt mellom rattet og setet. Setet, eller rettere sagt sofaen, er dessuten så lav at du ikke får noe støtte bak i stående stilling. I det båten reiser seg har du heller ingen naturlig gripekant i vindskjermen om du forsøker å stå opp.

   Når båten først er i plan, sitter du komfortabelt bak en stor og flott konsoll med bena plantet på en solid fothviler. Sport-utgaven har den største og beste konsollen, med mer enn nok av smarte plasser til oppbevaring av mobiltelefoner og lommebøker. I tillegg til to stuverom er det to koppholdere i konsollen og 12-volts uttak. Plasseringen av plotter, instrumenter, ratt og spak er helt i orden. Dødmannsbryteren kunne med fordel vært plassert lengre unna rattet.

 

Sjøegenskapene

   Alle båtene i serien har hydraulisk styring, men man føler seg hensatt mange år tilbake i tid når man bruker den svært unøyaktige kontrollboksen. Den har ingen ordentlig skille mellom gir og fri.

De generelle kjøreegenskapene er fine på Sport-utgaven, den sitter godt i svinger, men fordi tyngdepunktet kommer så langt bak, har den lett for å galoppere. Velg stålpropell, så er mye gjort. Båten har et spisst forskip som gjør den nyk og fin i bølger.

 

Ryds F528 WA

- en klar vinner

Det er litt underlig at to så fremtidsrettede båter som Ryds F528 walkaround og Duo leveres med «gammel» motorteknologi, Mercury Optimax. Om båtene i seg selv er støysvake, så hjelper motorene til med å ødelegge det bildet. De forårsaker også vibrasjoner og ikke minst lukt, spesielt når du kjører sakte.

   Ryds F528 WA er en velbalansert og flott båt. Her er styrekonsollen plassert midtskips og lengre fremme i båten, slik at den har to stoler i kjøreretningen bak konsollen i tillegg til en sofa helt akter. Stuverommet i konsollen er en del mindre her enn i Sporten, men stort i massevis, selv om en del slanger og ledninger kommer litt i veien. Rommet er utstyrt med både lys og 12 volts uttak.

 

Masser av stuveplass

Selv om konsollen er noe mindre, er det massevis av stuveplass både til små og store ting. I hver skrogside er det integrerte koppeholdere med håndtak. I denne luka er det også plassert høyttalere

 I denne båten er det ikke plass til bord hverken foran eller akter, men den har godt med sitteplasser. Begge de to stolene i fartsretningen kan justeres frem og tilbake og rundt, men det en uhyre trangt om de vendes mot aktersofaen. Det eneste de kan egne seg til i denne retningen må være avslappende fiske, med beina slengt i sofaen.

Alle tre båtene er som nevnt like fra sofaen og videre akter. I akterbenken er det fireport. Putene på akterbenken i alle de tre båtene kunne vært trukket noe inn, slik at det ville vært mulig å åpne benken helt uten å fjerne putene. Åpningen er med andre ord noe trang og i tillegg har den dårlige gassløftere. I det store rommet er batteriene godt festet på babord side. Båten leveres med løs bensintank som standard, velg den fastmonterte (som er ekstrautstyr). Båten har en lett tilgjengelig selvdreneringen i dette rommet.

 

Sjøegenskapene

Både fører og passasjer sitter lunt og godt bak konsollen og det er lett å bevege seg rundt på begge sider. I denne båten har skipperen en perfekt mulighet til å kjøre i stående stilling. Dette er den ultimate skjærgårdsjeepen blant de tre.

Men sjøegenskapene skjemmes noe av motoren. Optimaxen kaviterer forholdsvis tidlig. Bortsett fra det er den en nytelse i sjøen. God oppdrift i forskipet gir en løft, men fortsatt har føreren stålkontroll. Båten oppleves svært trygg og god og er direkte morsom å kjøre.

 

Ryds F258 Duo

- tryggheten selv

 

Vi slutter aldri å undres over at sitteputene skal være til så mye besvær i mange skjærgårdsjeeper. I alle de tre F528-variantene opplevde vi blafrende puter, spesielt der de er splittet for å kunne vippes opp når du for eksempel skal trå i et sete. Det kan da ikke være så vanskelig å få på plass noen solide trykknapper, så er det irritasjonsmomentet borte en gang for alle. Så er det sagt.

F528 Duo er den enkleste båten å gå om bord i, takket være den store vindskjermen med gripekant som er trukket langt akterover på begge sider. Fordi båtene har et høyt fribord, blir det gjerne til at man må klyve litt. Når dollbordet i tillegg er bredt, kan det by på utfordringer. Men i denne båten er entréen atskillig enklere enn i søsterbåtene.

   Duo betyr to og båten har to små konsoller, en på hver side med god passasje tvers gjennom hele båten. For å få ekstra ly mot vind kan man kneppe på et stengsel. Den har litt bowrider i seg og fremstår kanskje som utgaven med minst sexapeel av de tre.

 

Litt slagside

Båtene er ikke veldig store. Det betyr at vektfordelingen blir litt feil om du skal kjøre Duoen alene. Du blir sittende helt til styrbord og det må nødvendigvis gi slagside. Men straks det er to personer i båten, er problemet borte.

I denne utgaven er det ett stuverom i hver konsoll, i tillegg til det vi finner både foran og akter som i de andre to båtene. Vi undres litt over hvorfor man ikke har laget noen flere nisjer i skrogsiden på disse båtene, for det burde være bredde i massevis til det. Dette kunne vært en fin plass til for eksempel fendere. Brannslukningsapparatet er plassert på denne måten.

   Styrekonsollen er ikke stor, men likevel er alt du trenger hensiktsmessig plassert. Konseptet er helt likt som i de to andre båtene, med stuverom, koppholdere og 12-volts uttak.

For- og akter er det gode kryssholt, men vi savner noe å henge fendere i midtskips. Ofte er det akkurat her vi henger ut fendere.

 

Sjøegenskapene

Duoen oppfører seg ganske likt WA i sjøen. Også her opplevde vi tidlig kavitering med Optimaxen. Riktignok gir Duoen dårligs balanse med en person om bord, men ikke så mye at vi kan snakke om forringede sjøegenskaper. Båten tar sjøen godt og sitter kontrollert i svingene.

   Ryds har laget en fulltreffer i sin nye 528-serie. Ikke mange slår den i sjøen – eller på pris.

 

 

 

SAMMENLIGNINGSTEST

Ryds F528

Tønsberg 12.04.2012

 

Lufttemperatur    : 10 °C

Sjøtemperatur     : 8 °C

 

TESTFAKTA

Båt/modell

F528 Sport

F528 WA

F528 Duo

Lengde i meter

5,51

5,51

5,51

Bredde i meter

2,18

2,18

2,18

Vekt uten motor i kg

540

567

567

Anbefalt motor i hk

60-90

60-90

60-90

Maks ant. pers.

5

5

5

CE-kategori

C

C

C

Kontrollert CE-merking

OK

OK

OK

Bensintank liter

Maks 90 L (Løs tank)

Maks 90 L (Løs tank)

Maks 90 L (Løs tank)

Standardutstyr:

 

 

 

Dreggkasse

Ja

Ja

Ja

Badestige

Ja

Ja

Ja

Brannslukker

Ja

Ja

Ja

Bensintank fast

Nei (ekstra)

Nei (ekstra

Nei (ekstra)

Bensinfilter m/vannutskiller

Nei, kun på fast tank

Nei, kun på fast tank

Nei, kun på fast tank

Puter

Ekstra

Ekstra

Ekstra

Lanterner

Ja

Ja

Ja

Låseøye, herdet

Ja

Ja

Ja

Lensepumpe, manuell

?

?

?

Lensepumpe, elektrisk

Ja

Ja

Ja

Konsolltype

Sidemontert, dobbel

Midtmontert, dobbel

Bowrider

Vindusvisker

Nei

Nei

Nei

Selvlensende dørk

Ja

Ja

Ja

Type styring

Hydraulisk

Hydraulisk

Hydraulisk

Aktuelt ekstrautstyr

 

 

 

Fast bensintank

Ekstra

Ekstra

Ekstra

Puter

Ekstra

Ekstra

Ekstra

Konsolltrekk

Ekstra

Ekstra

Ekstra

Vannskibøyle

Ekstra

Ekstra

Ekstra

Kalesje

Ekstra

Ekstra

Ekstra

Teak

Ekstra

Ekstra

Ekstra

Kartplotter

Ekstra

Ekstra

Ekstra

Pris, kun båt

98.800

111.700

120.300

Pris med 60 hk

181.100

194.200

202.900

Pris med 75 hk Optimax

195.900

209.000

217.700

Pris med 80 hk

204.000

217.100

225.800

Pris med 90 hk

206.400

219.500

228.200

 

TESTRESULTAT

 

Båt/modell

F528 Sport

F528 WA

F528 Duo

Testmotor

F80

90 Optimax

90 Optimax

Propeller i tommer

?

?

?

Materiale

Aluminium

Aluminium

Aluminium

Heving i hull/mm

?

?

?

Toppturtall i test

5.500

5.500

5.500

Tankinnhold

100 %

100%

100%

Antall testpersoner

2

2

2

Fart i knop:

 

 

 

  • Toppturtall

31

38

34,2

  • -500 o/min

28

31

31

  • -1.000 o/min

25

25

27

  • -1.500 o/min

22

21

23

 

Merknad: Testen er utført med to personers belastning og med fritt valgt propell (se spesifikasjon). Målingene er gjort ved fire ulike turtall.

 

 

Pluss

Minus

 

 

Powered by Labrador CMS