utgave nr 2 199

Verdensrekord - 71 årig grevinne med el-båt

Publisert Sist oppdatert
71-årig grevinne setter verdensrekord

44,1 KNOP MED EL-BÅT

Av Emrhys Barrel
Til norsk ved Hans Due

Hun tok seg et voksent glass rom mellom øktene, Lady Arran. Det var bare for å jage bort innpåslitne forkjølelses­virus i den gustrige novembervinden da den 7l-årige grevinnen satte ny verdensrekord med elektrisk drevet båt. Hun slo den gamle, uoffisielle rekorden med 5,2 knop.

Det blåste 13 sekundmeter (48 km/t) under rekordforsøket, og mange mente det hele burde utsettes. Men Lady Arran, som er vant til store hastigheter på sjøen, førte den spesialkonstruerte katamaranen stødig over den en kilometer lange banen.
Lady Arran var den første kvinne i verden som kjørte raskere enn 160 kilometer i timen på vannet. Nå skulle rekordforsøket med elektrisk drevet båt bli hennes avskjedsrace. Slike avskjeds­race har hun truet med de siste 15 årene, men da rekorden var et faktum, annonserte hun resolutt at hun ville prøve seg igjen neste år fordi hun mente båten var god for enda høyere hastighet enn rekorden på 44,1 knop.
- Båten greier godt over 50 knop, og da er det jeg som skal kjøre den, sa hun. - Jeg elsker fart, og alderen tynger overhodet ikke. En eller annen dag må jeg
nok legge opp, men det blir ikke på en god stund ennå.

BÅTEN OG MOTOREN

"An Stradag" heter båten. Det er gallisk og betyr "Gnisten". "Gnisten" er en 15 fot lang katamaran, konstruert av Lorne Campbell, bygget i sandwich med glassfiberarmert polyester som skall, og divinycell som distanse¬materiale. Cedric Lynch har konstruert de fire elektromotorene. Hver måler kun 30 X 10 cm, veier 12 kg. og har en effekt på 12 hk. Motorene er koblet i par og driver to overflatepro­peller med vanlige strake aksler.
El-kraften til motorene kommer fra to pakker med seks seriekoblede blysyre Tungstone batterier, maken til slike som brukes for å starte jetflymaskiner, og konstruert for å tåle store utladninger. Til sammen 72 volt og 40 amperetimers kapasitet blir overført til motorene i de 2,5 minuttene rekordforsøket varte.
Strømstyrken kommer opp i 500 ampere, hvilket kun tillater de to kjøringene over den en kilometer lange banen. En tur med vinden, og en mot.
Kjøringene må gjøres med maks 20 minutters mellomrom. Mellom kjøringene får bat­teriene en 10 minutters opplading.

MILJØ

Båten ble ikke bare bygget for å sette fartsrekord, men å vise at elektrisk kraft kan være et levedyktig økologisk og støymessig alternativ. For da folk så den hvit-glinsende båten fosse nedover robanen med bare en liten summing fra motorene, var det få som ikke trodde at dette kunne bli en farkost for det neste århundre.