utgave nr 1 1998

Norsk seier i Dubai

Publisert Sist oppdatert

Norsk seier i Dubai

Etter en problemfylt sesong for Spirit of Norway teamet skulle avslutningen Emirates Grand Prix i Dubai bli et vendepunkt. Bjørn Rune Gjelsten vant både pole position og hovedracet!


Tekst og fotos: Glen Philip Hagen

Bjørn Rune Gjelsten og Kjell Inge Røkkes team har hatt et vanskelig år.
Med to så å si like båter fra italienske Tencara, motorer og girkasser fra Lamborghini, samt italienske drev fra BPM, trodde mange at dette ville være to av de beste båtene i 1997. En slik rigg er noe av det beste.
Det startet med at roret knakk i Taranto. I St Petersburg røk et par motorer. I Arendal røk et par motorer til. Oslo skulle bety slutten for Røkkes karriere så langt. En girkasse i Gjelstens båt virket ikke og nr 10 haltet over mål. I Beirut ledet han til nok en motor havarerte. Det samme skjedde i to race i Dubai.
Under sesongavslutningen i Duba ultimo november var det litt røffe forhold under pole position, og den norske båten fikk seg noen lufteturer, men tapte ikke mye fart og stakk av med seieren til slutt.
Fredag var det mindre vind og sjø, men ikke flatt. Med litt sidesjø var det ikke de beste forholdene. Starten gikk med kun seks båter. Victory 1, 4 og 7, Bilboa, Jolly og norske Spirit, som fikk en god start som vanlig og skaffet seg ledelse på 2-300 meter på første bøye. Det spennende var om det ville holde.
På de neste plassene var det temmelig jevnt mellom Victory 1 og 7, Bilboa og Jolly. Edoardo Polli i Bilboa kunne bli verdensmester hvis han vant og Jolly kom lavere enn nr 3, eller hvis han ble nr 2 og Jolly kom på 5. Slik det lå an etter fire runder, var det usannsynlig at Polli ville vinne racet. Gjelsten og Curtis var langt foran, og båten gikk utrolig fint uten noen øyensynlige problemer.
Spirit holdt seg i teten, og alle de norske holdt pusten Hvis dette holdt, ville Bjørn Rune Gjelsten bli første nordmann til å vinne et WOC race. Spirit 10 ville også bli første båt i år til å vinne både pole position og hovedracet i samme løp, og den ville bli første "ikke Victory-båt" til å vinne Emirates Grand Prix.
Da to runder gjensto, var nr 10 fremdeles i tet og de to Lamborghini motorene sang med 7800 omdr. pr. minutt. Så da “Chequered-flagget” vaiet på målbåten mens No 10 fløy over mållinja med en snitthastighet på 118 miles, var det noen som kunne trekke et lettelsens sukk og synge “Seier’n er vår”. Jolly Motor Ferretti kom inn på annen plass og tok dermed tittelen. Polli og Leoni endte på tredje, noe som ga dem annen plass totalt i år.