utgave nr 12 1996

HotSpot

Publisert Sist oppdatert

Full fart i Dubai


Det er klart for ny racingsesong i Midt-Østen. I det første racet i Dubai kom Andreas Ove Uglands gamle Baby Uno på en femteplass. Båten ble etter VM i Cowes i fjor solgt til den sprø engelskmannen Ken Thorne som har ødelagt båten skikkelig to ganger, men fått den bygget opp igjen. Han har også byttet ut motoren med en større. Båt nr. to som ble bygget hos Plastbåtservice og solgt til to jordanere ledet lenge, men mannskapet valgte å bryte på grunn av røffe forhold. Begge disse båtene kjøres med Seatek diesler fra Fabio Buzzi.

100 knop med RIB?


Den 36 fots Hydrolift CR 36 “katten” som ble bygget på Nesodden og solgt til den svenske skifotografen Mats Lindgren, går så det suser. Den har oppblåsbare RIB-pølser og er så rask at Mats vil forsøke å sette verdensrekord i hastighet. Med en av "Clarke International"`s Lamborghini 2 ventil motorer har både Mats og Tom Martens Meyer fra Hydrolift kjørt over 90 knop på GPSen, men målet er 100.

Nytt Uglandprosjekt


Målet med Ugland Offshore Racings nye båt er å tilbakelegge distansen Nordkapp-Oslo på under 24 timer. Materialer til båten er levert av delsponsorene Divinycell International, Devold AMT, Jotun Polymer og Vink Plast (General Electric). Båten er bygget hos Brdr. Aa A/S. Med i prosjektet er også Den Kongelige Norske Marine. Ved siden av Andreas Ove Ugland og throttleman Jann Hillestad, skal Orlogskaptein Bjørn H. Jæger fra Den Kongelige Norske Marine være med som navigatør. Geir Arnestad har konstruert en stor utgave av Baby Uno, som Ugland og Hillestad vant både EM og VM klasse 3/6 liter med. Båten er 13.8 m og 2.4.m bred for å få plass til 2 x 10.5 l R6 Seatek diesler. Båten skal kunne beherske grovere sjø over tid. Hastigheten blir 80 knop pluss. Båten skal rigges i Norge, og vi kommer til å følge prosjektet.

Hjemmeseier i VM


Med poengstillingen Victory 1-Bilba på 108-102 poeng og to race igjen, håpet Victory Team å beholde sammenlagt seieren i WOC. Før Dubai racene hadde Al-Tayer og Serralles byttet til Lamborghini-motorer og girbokser. Fra før har Victory-4 båten byttet til V-tollerne. I tillegg har teamet kjøpt inn mekanikere fra Lamborghini.
Italienske Bilba med Eduardo Polli brakk det ene roret i starten, og var ute av dansen. Jolly Motor og Victory 7 lå et hav av tid foran Victorybåtene 1 og 4. Da Jolly Motor fikk trøbbel med en av motorene og brøt, var det klar bane for Victory Team. Så ble det "kompiskjøring"! Etter siste rundingsbøye tok førerne i Victory 7 båten nesten ned av plan for å slippe Al Tayer og Serralles forbi før mål. Dette ga Victory 1 30 poeng, mens Polli og Leoni fikk 6 poeng for sin femteplass, og 108 totalt. Bilba- teamet skulle da ha utrolig mye flaks for å vinne sammenlagt. I annet race ble det trippel Victory på pallen, og Bilba endte på bronseplass i sammendraget etter Victory 1 og 7. Saeed Al Tayer og Felix Serralles i Victory 1 klarte dermed å beholde verdensmestertittelen i Dubai.