utgave nr 6 201

Femten år og båtbygger

Oldefaren var en av grunnleggerne av Marna motor. Bestefaren var båtbygger av yrke. Faren bygde racingbåt. Femten år gamle Kim Alexander Christensen fører familietradisjonen videre.

Publisert Sist oppdatert

Femten år og båtbygger

Oldefaren var en av grunnleggerne av Marna motor. Bestefaren var båtbygger av yrke. Faren bygde racingbåt. Femten år gamle Kim Alexander Christensen fører familietradisjonen videre.

Tekst og foto: Lars Kristian Larsen

Etter to års arbeid kan han vise frem stoltheten: KIMACH 450 Speed. En ungdomsbåt han har bygget selv - med gode råd, og litt hjelp fra pappa, Jan Ivar. KIMACH 450 Speed er det fulle navnet på speedbåten femten år gamle Kim Alexander Christensen har designet, snekret og pusset, nesten på egenhånd.
-Vi har ikke turt å regne på alle timene vi har brukt i garasjen, sier Jan Ivar Christensen. Han jobber med skrogtesting for Båtservice i Mandal, og har således god peiling på hva som kreves fra et båtverksted med ambisjoner.

–Pussinga var veldig kjedelig, skyter sekstenåringen inn. For hos Christensen har ikke junior sluppet unna med å tegne båten. Han har selv måtte snekre, pusse, sparkle, slipe og polere drømmebåten. – Når jeg ser båten nå, så er det verdt slitet, sier Kim som går i tiendeklasse på Blomdalen ungdomsskole i Mandal. Femtenåringen får ikke kjøre båten alene før han fyller 16 i slutten av juli. Båtførerkurset har han tatt, så ventetiden føles lang, akkurat nå.

  

Vi møter far og sønn i snekkerverkstedet hjemme på Vestnes, et beskjedent golfslag fra båthavna i Smalesund.

Pluggen er klar for testing, og den nybakte båtkonstruktøren er selvsagt spent. En 60 hesters Evinrude-påhenger har fått plass i hekken. Et enkelt ratt er montert, og to simple plaststoler uten bein har fått midlertidig oppholdstillatelse i dørken. –Det skal ikke se sånn ut når den er ferdig altså, sier den unge båtkonstruktøren. Før KIMACH 450 Speed er klar for produksjon gjenstår en del arbeid. Men alle detaljer har Kim Alexander i hodet. - Den skal få tykke gode seter, en sofa akter, og så skal den bli Ferrari-rød, sier femtenåringen fra Mandal.

KIMACH IMPONERER

Guttedrømmen sjøsettes. Og visst flyter det. Det flyter virkelig bra. Båten viser en imponerende stabilitet selv med to voksne karer stående på rekka. Utover Bankefjorden gir Kim full gass med far om bord. Og i fart fortsetter KIMACHen å imponere. Pluggen ligger pent oppå vannet, og med riktig trim planer den nærmest perfekt over småbølgene. Selv krappe kurver klarer ungdomsbåten uten at det blir farlig. Med 60-hesteren gjør båten 42 GPS-målte knop med to voksne om bord. Det første som skal justeres er propellstørrelsen. Fra 21 til 19 tommer, for å få båten raskere opp i plan. Og mer fart skal det også bli. Når duoen finner riktig propell skal den ferdige båten klare rundt 45 knop. Pluggen veier 440 kilo. Ferdigstøpt skal den bli minst 50 kilo lettere.

MEDFØDT BÅTINTERESSE

-Nå føler jeg meg som en guttunge igjen, sprudler pappa Jan Ivar etter noen fartsfylte minutter i den fire og en halv meter lange speedbåten. Også minstemann gliser stolt og bredt. Håret på dem begge ligger vindkjemmet bakover etter første testtur. –Den går perfekt i vannet, roper Jan Ivar ivrig. Og han vet hva han snakker om. Selv brukte han seks år på å perfeksjonere sin egen båt. Tara 6500. En speedbåt som politiet i sin tid selv ble med ut for å måle toppfarten på. 74 knop klarte Christensens stolthet. Båten ble omtalt i Båtmagasinet i 1992. Jan Ivars far, Torleif, var båtbygger av yrke. Han sverget til trebåter, og bygde flere i løpet av livet. Interessen for å lage flotte båter har altså nådd tredje familiegenerasjon. Siste båt fra familien Christensen er Kims KIMACH 450 speed. Navnet klinger litt japansk til å være en sørnorsk ungdomsbåt. Men slik måtte det bli. Som Bror With og Erling Viksund har Kim Alexander oppkalt konstruksjonen etter seg selv.

Nå gjenstår enkelte småjusteringer på pluggen før formen og skroget kan støpes og bli en fullverdig CE-godkjent ungdomsracer. I første omgang skal det støpes ti båter i løpet av senhøsten og vinteren. Disse skal etter planen være klare for salg fra neste år. En åpen versjon er også under planlegging.

 

-Jeg tror vi skal kjøpe en 30-hester til deg, Kim, sier Jan Ivar etter en ny vindfull runde på fjorden.

-Nei, det trenger du ikke, denne funker mer enn godt nok, repliserer sønnen kjapt, og ser på den blå Evinruden med 60 hestekrefter. Neste mål er å få satt KIMACH-en i produksjon og tjene penger som båtkonstruktør. – Det er drømmejobben, smiler den unge og driftige båtbyggeren.

 

Se video av KIMACH 450 Speed på www.batmagasinet.no