utgave nr 10 1997

Selvbygde Flemingo

Publisert Sist oppdatert

Selvbygde Flemingo:

Av Otto von Münchow

Fire år tok det Magne Flem å konstruere og bygge sin fritidsbåt, en 34 fot helplanende Flem 340. Han har skapt den båten han drømte om og sørget for at også andre har fått glede av anstrengelsene.

Magne K. Flem fra Molde ville ha ny båt, men fant ikke helt det han ønsket seg. Derfor konstruerte og bygget han like godt sin egen båt. At byggingen skulle koste flere kvelder, helger og ferier enn han først hadde trodd, er han i dag bare sjeleglad for at han ikke visste om på forhånd. For tid har det kostet. Hver ledig time i fire år gikk med, før båten omsider kunne sjøsettes.
- Etter å ha solgt den gamle båten min, begynte jeg å gå rundt og kikke etter ny, på jakt etter akkurat den som var min båt. Men det var alltid noen detaljer som ikke helt var etter mitt hode. Jeg fant alle løsningene jeg var ute etter, men ikke i én og samme båt, forteller Magne Flem, som er maskiningeniør av utdannelse og lærer ved Romsdal videregående skole.

Modeller i badekar

Dermed satte han seg ned for å tegne båten med de detaljene og egenskapene han var på jakt etter. Bygget modeller og testet dem i badekaret, og da hans eget badekar ble for lite, fikk han låne naboens boblebad. Han tok kontakt med båtkonstruktøren Oddne Naper for å få hjelp til å beregne bunnvinklene. Magne ønsket seg en helplanende fritidsbåt på 34 fot og selv om han hadde støpt båter før, var det noe helt annen å konstruere sin egen fra bunnen av.
- I forhold til sjøegenskapene var bunnvinklene den største utfordringen og dem fikk jeg hjelp til. I ettertid kan jeg bare konstatere at konstruksjonen ble vellykket. Flemingo går lett og fint i sjøen og marsjfarten er 20 knop.
Først hadde Magne Flem planlagt en sandwich-konstruksjon, men han gikk etterhvert vekk fra det og valgte istedet å formbygge båten. Han så fordelen med at støpeformene, når de først var laget, kunne brukes om igjen.

Vanvittig prosjekt

I dag erkjenner Magne at det kanskje er en smule sprøtt av en privatperson å sette i gang å lage egne støpeformer. For det har gått med vanvittig mange timer, som han i ettertid konstaterer. I 1991 kjøpte Magne Flem en plasthall i Årødalen og begynte å bygge først en såkalt plugg i tre og plast for deretter å støpe en form etter pluggen. To og et halvt år brukte han på å lage de ti støpeformene han trengte.
- Da jeg først var ferdig med formene, syntes jeg jobben var gjort! Heldigvis fikk jeg god dugnadshjelp av kolleger og venner underveis.
Under arbeidet med å konstruere sin drømmebåt har Magne studert en rekke forskjellige typer fritidsbåter. Både på messer og andre steder har han plukket opp vellykkede detaljer og lagt dem inn i sin egen båt. Og resultatet er Flemingo, den 34 fot lange helplanende fritidsbåten som han i oktober 1995 kunne sjøsette, etter å ha jobbet kontinuerlig i vel fire år med båten. Magne har gitt båten typebetegnelsen Flem 340.

Selger halvfabrikat

Ringvirkninger av Magne Flems båtprosjekt har ikke uteblitt. Jungeltelegrafen gikk og venner, bekjente og andre, ble etterhvert interessert i båten som tok form i plasthallen i Årødalen. Snart var flere i gang med å bygge, og i rask rekkefølge ble det støpt syv båter - før noen båt i det hele tatt var satt på sjøen!
- Folk må ha hatt en utrolig tiltro til båten, sier Magne Flem, som i dag tilbyr et halvfabrikat til amatørbyggere villig til å legge ned egeninnsats i en båt
Overalt får Magne Flem og båten postitiv respons. Folk vil gjerne se nærmere på Flemingo.
Da han for en tid tilbake satte inn en liten annonse i Båtbørsen, fikk Magne ikke mindre 300 svar. I dag seiler elleve båter av Flem 340 langs kysten fra Mandal til Troms. Støpeformene står nå ved Silver Plast AS i Misund, et firma som kan gjøre støpearbeidet for folk som ønsker å innrede og utruste sin egen båt. Magne Flem kan også tilby en innredningspakke for dem som ikke vil gjøre alt selv.

Ikke én gang til!

Grunnen til at Flemingo slår an hos folk tror Magne skyldes at han har lagt stor vekt på praktiske og solide detaljer. Båten har - for en båt av denne størrelse - et stort og selvlensende akterdekk. I den romslige hovedsalongen sitter man høyt, med rikelig takhøyde og store vinduer som gir fin oversikt. Forut finnes to separate dobbwlrlugarer og full ståhøyde, for som Magne har registrert, voksne folk vil ha det litt romslig. Flemingo har dessuten en flybridge med fem sitteplasser.
Sin egen båt har Magne Flem utstyrt med en 350 hesters motor som gir en toppfart på 30 knop, men han vet at også mindre motorer fungerer bra. En annen båteier har montert en motor med 216 hestekrefter som gir en toppfart på over 25 knop. Magne har montert sidepropeller både for og akter.
Om han kunne tenke seg å kaste seg over et slik oppgave igjen? - Nei, kommer det spontant fra Magnes kone, Synnøve Flem, som Magne berømmer for helhjertet å ha slutte opp om prosjektet fra første dag. Han er enig.
- Det tar på å holde på alle kvelder og alle helger i flere år på rad, sier han. Nå vil ekteparet Flem nyte fruktene av de mange arbeidstimene og oppleve andre sider ved sjølivets gleder.