utgave nr 3 1999

Linges siste Nasty

Publisert Sist oppdatert

Blir Linges siste Nasty


Et flytende museum?


Jan H. Linge konstruerte verdens raskeste dieseldrevne motortorpedobåt i 1958. Av den norskbygde Tjeld-klassen (Nasty) er det nå kun en igjen på vannet som er i kjørbar stand. Ex. KNM ”Hai” eies av entusiasten Sverre E. Larsen i Fredrikstad. Han vil gjøre denne unike fartsbåten til et flytende museum.


AV ANNE MARIT KLOKK

-Jeg var marinegast da de første norskbygde motortorpedobåtene i Tjeldklassen kom til oss ved Marinens MTB-stasjon i Horten. Dette skjedde i 1958, og jeg husker hvor stolte vi var over konstruksjonen, farten og effektiviteten. Siden har jeg vært helt ”Nasty-frelst”. I dag ligger en av de siste båtene som ble bygget ved kaia hos meg i Fedrikstad og venter på å bli restaurert ferdig. Meningen er å skape Norges raskeste båtmuseum, sier Sverre E. Larsen som driver firmaet Svela Marine AS.
”Hai” er 80 fot, 70 tonn og bygget i linoljekokt mahogni på askespant. Med 6200 hk fordelt på to 18-sylindrede Napier Deltic turbodiesler fra England, gjorde båten nesten 50 knop, og var en av verdens raskeste trebåter i denne størrelsen. Det var Båtservice Verft A/S i Mandal som bygget båttypen i perioden 1958 – 1965, en av Jan Herman Linges mest kjente konstruksjoner som også ble bygget på lisens i USA og Tyskland.
Det er mange rare hendelser rundt ”Nasty”. At amerikanerne kjøpte et Nato-våpen fra utlandet, var en engangsforeteelse og det var mye hysj hysj omkring båtens fartsegenskaper, blant annet. Jan H. Linge var selvfølgelig personlig i Washington for å undertegne kontrakten i 19 ??. Den greske kongen Paul ? bestilte en til kongeskip, men døde brått før det ble påbegynt

Bare en flyter

Nasty-båtene kunne utstyres enten som motortorpedobåt, motorkanonbåt, minelegger eller ubåtjager eller en kombinasjon av disse funksjonene, alt etter de forskjellige mariners behov og krav. Skrogets spesielle V-form har et ”hard chine” akterparti og et relativt rundformet baugparti. Dette gir en kombinasjon av gode fartsegenskaper og bra lastekapasitet.
Etter at marinen utrangerte båttypen i 1976, overtok Sjøheimevernet i Horten fem av båtene og holdt dem vedlike fram til slutten av 80-tallet. Noen husker kanskje at Hans Due i Båtmagasinet skrev en reportasje om det han kalte ”fjordens haier” i nr. 7/1988. Et par år senere ble disse siste båtene solgt til samlere i utlandet eller hugget opp. Bare ”Hai” er holdt flytende her hjemme. En er havnet innendørs på marinemuseet i Horten, men er ikke i drift.
-Da båtene ble solgt den gangen, var vi fristet til å kjøpe en selv, men syntes at prosjektet ble for uoverkommelig. Derfor er det ekstra hyggelig at Sverre E. Larsen vil bevare det ene eksemplaret som fortsatt flyter, sier Jan H. Linge.