Nr 5 2013

Når båtbyggeriet forsvinner (del 2): Likevel enkelt å fornye båten

Det er ikke mange båtbyggerier igjen i landet. Mange har flyttet, mange har gått konkurs, mange har trappet kraftig ned. Det betyr lite eller ingenting for din gamle båt. Den får du uansett deler til.

Publisert Sist oppdatert

 

AV AMUND RICH. LØKEN

Jo eldre båt du har, jo vanskeligere er det å finne reservedeler. Er det sånn? Ja, når det gjelder originalt produserte reservedeler fra lager. Årsaken er så enkel at de fleste av de gamle, gode båtbyggeriene ikke eksisterer lenger. Riktignok lever fortsatt mange av skrogene, men med nye navn, men innredninger og løsninger er som regel forandret i forhold til originalen. Polar solgte for eksempel noen modeller til Fjord, Biam solgte 660-skroget til Sollux, men den planende 820 gikk til Nidelv. ”Nye Polar” produserer som kjent Polar 20 og Polar 22-snekkene. Men fortvil ikke, det er lett å få laget nye deler.

   Det er nesten med vemod vi ramser opp båtmerker fra det blomstrende sørlandsmiljøet på 1980-tallet. Her var det et cluster av båtbyggerier, og med dem en flora av underleverandører som sørvet hver enkelt med sine spesialiteter.

 

Scand og Nidelv viet vi mye oppmerksomhet i forrige artikkel.  Begge merkevarene lever videre i nye selskaper som også har påtatt seg å betjene gamle kunder med deler og utstyr til alle tidligere modeller. Agder Boats skaffer alt av deler til alle Scandmodeller, sammen med TS Båtservice på Hasletangen som også overtok mye av delelageret etter konkursen. På Bjorbekk er det Nilsen båt som holder hus og som kjenner alle gamle Nidelvmodeller godt. Her finnes en del slitedeler på lager.

 

Miljøet som forsvant

så la oss se på noen andre betydelige båtbyggerier, som Fjord, Master, Polar, Skarpnes, Nor Star, Ramin, Biam. De fleste er borte, men vi noen holder stand, selv om ingen Båtmagasinet har snakket med finner noen grunn til å skryte av aktiviteten rundt nybygging. Det går for det meste i reparasjoner og opplag. Blant merkene som fortsatt holder det gående er Skarpnes, Barracuda, Inter, Joda, Elwaro og Nor Star. Det enkle råd er at eiere av båter fra disse tar direkte kontakt for hjelp, råd og tips om veien videre. Men, det hører mer til unntaket enn regelen at det finnes reservedeler på lager.

- Vi forsøker å hjelpe kundene våre etter beste evne, sier Åsmund Mathiassen i Inter Trading, som produserer Inter-båtene. Han overtok i sin tid også Master og kan derfor hjelpe disse kundene litt på vei, selv om noen av modellene her, som Master 850 og 750, senere er overtatt av Nidelv.

- Det er først og fremst deler til roranlegg og kalesjer som er på lager, sier Mathiassen. Men uansett problem, kan han gi noen gode råd på veien.

 

Underskog av leverandører

De fleste båtbyggeriene benytter selv underleverandører, både på innredninger, vindskjermer og syrefast. Gjennestad Snekkerverksted i Grimstad er et snekkerverkstedet har lang og god erfaring i produksjon av båtinnredninger til flere kjente merker, blant annet Agder, Inter, Nor Star og Joda.

- Vi sitter på en god del maler, men det vi ikke har, det lager vi, sier Olav Gjennestad. Uansett hva slags båt du har klarer snekkerverkstedet å gjenskape både deler til interiør og hele innredninger.

- Kundene kan enten lage en mal selv, skru ut den gamle delen, eller ta mål og sende oss bilder på e-post. Jeg tror aldri vi har stått fast, sier Gjennestad.

- Lønner det seg å skifte en innredning?

- Tenker du på at et skrog kan leve i svært mange år, blir utskifting ev en innredning og dørkplater lønnsomt. En innredning representerer kanskje 10 % av båtens verdi. Send oss bilder, og vi kan gi et prisoverslag, sier han

   Treverket i en båt vil bli preget av tidens tann, spesielt treverk som befinner seg under åpen himmel. Det kan derfor av og til gjøre seg med noe nytt, eller kanskje også noen nye løsninger her og der. For øvrig har den gamle teaken fått en konkurrent i nyere tid, spesielt kirsebærtre slår godt an hos kundene til Gjennestad.

   Av andre anerkjente innredningsleverandører kan vi nevne Nansen Produkter på Vegårdshei. Blant båtbyggere som benytter Nansens Produkter, er Windy og Viknes.

 

Kan bli kostbart

Den mest toneangivende leverandør av luker og dører, karmløsninger og vindskjermer, er Ertec i Tvedestrand. Geir Søraker sier at det er en jevn pågang av båteiere som vil reparere eller fornye båtene sine. Men det kan fort bli kostbart å gå løs på fullstendig utskifting av vinduer og vindskjermer, så han må ofte med beklagelse si at det ikke lønner seg.

- Men det betyr ikke at det ikke finnes løsninger, ofte enklere løsninger og reparasjoner som vil gjøre like stor nytte som total utskiftning. Men alt er altså mulig.

Vi kan gi noen gode råd med på veien, sier han til Båtmagasinet.

En båteier er stort sett kreativ på å finne både løsninger og leverandører når noe går galt med båten. Selv om det de senere årene er tynnet voldsomt i rekkene av anerkjente underleverandører, finnes det fortsatt toneangivende virksomheter i alle landsdeler som både kan gi råd og konkret hjelpe med et problem.

 

Syrefast og beslag

En av de største på styrefaste rekker og beslag er Svennevig og Ødegård AS i Homborsund.

-I årenes løp har vi laget masse i styrefast til fritidsbåtbransjen. Det betyr at vi sitter på en god del maler til mange forskjellige båter, sier Eric Ødegård.

- Da er det jo enkelt å fornye seg, men vi trenger nødvendigvis ikke en mal for å lage en ny rekke. Du kan for eksempel demontere den som står på i dag, skadet eller hel, eller deler av den. Vi skal nok klare å lage en ny, sier han.

I takt med nedgangen i nybygging av båter i Norge hadde han trodd at det kanskje ville bli en noe større pågang av båtfolk som vil fornye sin brukte båt.

- Noe pågang har vi selvsagt, men ikke så mye som vi kanskje trodde, men det må jo være en god idé å klargjøre sin gamle båt for mange nye år? Nå får vi bare vente på sola, for det er den båtbransjen nå trenger, sier han.