utgave nr 11 1998

Yanmar i container

Publisert Sist oppdatert

Yanmar i container


Utenfor lokalene til Yanmar Norge ved Hellerudsletta nord for Oslo står en spesialbygget container. Her rævkjøres dieselmotorer på flere hundre hestekrefter og justeres til perfeksjon.

Tekst og foto: Hans Due

Det er litt av en ide folkene på Yanmar Norge har realisert, og det med et kjempebra resultat. Testkjøring av motorer krever spesielle installasjoner som både er uhyre kostnads- og plasskrevende. Spesielt hvis de skal bygges inn i eksisterende lokaler.
Derfor har servicesjef John Rossland og co i Yanmar Norge bygget opp et mobilt testlokale som nesten er lydtett, slik at man ikke slipper motorstøyen ut i nærmiljøet. En utrangert container er kappet av noen meter, pusset opp, isolert og innredet. Det er montert dører på siden av containeren, en stor dobbeltdør for innmating av motorer og en vanlig dør inn til testsentralen.
Containeren er inndelt i to rom. Det største inneholder en motorbenk med justerbare labber som gir plass for alle motorstørrelser. I taket er en traverskran, og i enden av benken en vannbrems som kobles til motorakslingen.
Utenfor og under containeren er tanker for diesel, smøreolje og en stor tank for kjølevann. Kjølevannet går for øvrig gjennom en kjempestor, utvendig montert radiator. Eksosen fra motoren går i en lang pipe over tak, mens det er en stor vifte som sørger for tilførsel av luft til testrommet. I testsentralen er det plass til to mann som kan overvåke en rekke testinstrumenter. Her kan man justere turtall på motoren, bremse den ned med vannbremsen, slik at man kan måle eksostemperatur, kjølevannstemperatur, dieseltemperatur både inn til motoren og på returdieselen, måle effekten på motoren i kW og dreiemomentet. Alt for å dokumentere motorene samt å justere dem til å gi riktig effekt.
-Våre motorer har ikke så mange ”sorte bokser” som styrer motorfunksjonene elektronisk, sier John Rossland til Båtmagasinet. -Men vår dokumentasjon på motorprestasjonene vil jeg si er minst like gode. Det er spesielt i forhold til twin-installasjoner at det er ekstra nyttig å kunne tune motorene likt, men også i de tilfeller hvor det er snakk om spesialinstallasjoner med spesielle krav og etter reparasjoner, at dette verktøyet er nyttig. Som regel blir motorene kjørt en drøy time under belastning for at vi skal være sikre på at de virkelig er gode for det de gir seg ut for, sier Rossland.