utgave nr 7 2006

Volvo-blunder oppdaget etter tre år: Feilmerket drev

Publisert Sist oppdatert

Tok tre år å oppdage Volvos blunder

Feilmerket drev

Tre båtsesonger gikk før Ivar Brekke i Tønsberg kunne konstatere at det var et av drevene det var noe i veien med. Årsak: Menneskelig feil hos Volvo Penta. Den ene motoren i hans Fairline ble plukket i deler mer enn en gang, men var i orden hele tiden.

TEKST: AMUND RICH. LØKEN

Båten til Ivar Brekke hadde vært på grunn og begge Volvo Penta-drevene måtte skiftes. Han sparte 11.000 kroner på å gjøre innkjøpet hos Axelssons Marin i Strømstad. Aldersfradraget i forsikringen gjorde at Ivar Brekke valgte å gjøre jobben selv, men som utdannet mekaniker og med jobb som maskinist i Nordsjøen, var ikke det så store utfordringen. Sesongen på sjøen startet som planlagt i mai 2003, men da startet også bekymringene.

”Tvillingene mine”


”Tvillingene mine”, omtaler han de to Volvo KAD 42-motorene om bord, to veloppdragne og velfungerende maskiner som han alltid har stelt som barn. Noe skjedde med tvillingene dette året, de oppførte seg plutselig ulikt. Ved fullt pådrag fikk han ikke styrbord motor opp i mer enn 3600 omdreininger, mens babord motor mestret 4000 o/min som forventet. Jeg likte ikke situasjonen og tenkte så det knaket på hva feilen kunne være. Lå jeg på 3100 o/min på begge motorene, for så å dra styrbord motor i fullt pådrag, skjedde det egentlig ingen verdens ting. Det var da forviklingene startet på alvor, sier båtmannen fra Tønsberg. Av venner ble han gjerne omtalt som pedanten som kunne bekymre seg over den lille forskjellen. Hva jeg enn gjorde, bedret det seg ikke. Jeg sjekket dieseltilførsel og skiftet filter. Høsten 2003 sendte jeg dieseldysene til sjekk hos Tønsberg Turbo Diesel, men de var i orden. Jeg måtte la problemet bero til våren 2004, men da gikk jeg løs på dette på alvor, sier Ivar Brekke.Dieselpumpen ble sendt til Oppegård Elektro Diesel, uten at det ble funnet noen feil der heller. De mente at man kunne bli lurt av dysene, selv om de var sjekket i benk. Ivar Brekke byttet derfor samtlige dysespisser. Helsetilstanden til styrbord tvilling bedret seg ikke av den grunn. Også denne sesongen forløp med en båt som fungerte ok, men langt fra optimalt. Denne høsten Ivar bestemte seg for å ta sterke lut i bruk. Motoren måtte ut. Han sjekket både sylindrene og toppen, alt så greit ut. Ventilene ble slipt.

Motoren i bremsebenk


Jeg besluttet å få motoren i bremsebenk. Den ble fraktet til Framnes Mekaniske i Sandefjord, men de kunne melde tilbake at alt var ok. Etter enda en test og nye runder med feilsøking fant de faktisk tilslutt ut at det var en liten feil på matepumpen. Jeg var en lykkelig båteier som så frem til 2005-sesongen med problemfri båt, men slik ble det ikke. Etter den første turen kunne jeg skuffet konstatere at intet problem var løst, alt var ved sitt normale, altså unormalt. Båten ble kjørt til Sandefjord igjen. Turbotrykket ble målt ved forskjellige turtall. Ved 3100 o/min på begge motorene var trykket ca 0,5 på babord og 0,9 på babord, den motoren som hadde en antatt feil. Er det rart jeg ble forvirret? Det var da Framnes ville ha båten på land for å sjekke drev og propeller, men alt var ok, drevene var riktig merket og ingenting var å utsette på propellene.Tankene til Ivar Brekke begynte å svirre rundt forskjellen i turbotrykket. Hvorfor det var høyere trykk på den motoren som ikke var ”frisk”? Han besluttet å la drevene bytte plass. Da ble alle problemer forflyttet til babord tvilling! Ikke i sin fantasi så han for seg at noe kunne være feil med de to drevene. De var levert nye fra fabrikk og med riktig merking, med utveksling 1.78. Han sjekket allikevel utvekslingen, ved å sette overettmerker på propellaksel og undervannshus og dreide to omdreininger på knuten. Da oppdaget han at det ene drevet hadde større utveksling enn det som var merket på drevet, 1.98.

Trodde ikke feilmerking var mulig


I ettertid virker det jo så opplagt, men for meg var det helt uaktuelt å tenke tanken at det kunne være feil på utvekslingen i et nytt drev, sier Ivar. Da han rapporterte dette til Axelsson Marine, ble det straks tatt affære og drevet ble ordnet. Men der stopper også Volvos velvillighet. De vil ikke være med på betale de drøyt 20.000 kronene Ivar Brekke har hatt i konkrete utgifter med sin feilsøking, til tross for at Volvo Penta beviselig har levert drev med feil merking. Som kompensasjon er han innrømmet ett sett stålpropeller til en motor, men som han sier; hva hjelper det? Tar jeg dette opp som en forbrukertvist, vil jeg sikkert høre at en reklamasjon må meldes så fort som mulig. Her har det gått tre år, men er det å vente at jeg skulle anta at det ene av de to Volvo-drevene var feil merket? Det synes jeg er urimelig, sier Ivar Brekke. Er det virkelig rimelig at en kunde skal påføres så store belastninger fordi Volvo har levert to drev, hvorav det ene er feilmerket? Båtmagasinet retter spørsmålet til servicesjef Egil Bjerkheim hos Volvo Penta Norge på Kolbotn.

Burde vært oppdaget tidligere


- Vi beklager selvsagt den situasjonen som har oppstått for Ivar Brekke. Det er kjedelig at det er gjort en menneskelig feil som har gitt de konsekvensene han har beskrevet, sier servicesjef Egil Bjerkheim i Volvo Penta.- Feilmerking av drev kan forekomme og det kan også forekomme at forhandlerne i en stresset situasjon monterer feil drev på en båt. Det gir da feil utveksling og vi får en situasjon a la det som her er beskrevet. Siden vi har en del erfaring med dette, hadde jeg helst sett at vi hadde kommet i en dialog med kunden på et tidligere tidspunkt. Det er lett å være etterpåklok, men jeg er sikker på at vi hadde funnet årsaken nokså greit. Han valgte andre kanaler.- Hvordan kan feilmerking forekomme?- Dette er en rent menneskelig feil som vi bare kan beklage. - Båteieren sier han er lovet ett sett stålpropeller og det andre settet til redusert pris, er det kompensasjonen?- Det er en stund siden vi hadde dialog på dette, men Volvo Penta vil tilby ham to komplette sett stålpropeller som kompensasjon. Dette er propeller som er riktige på båten hans. Det representerer en verdi på nærmere 30.000 kroner. Vi håper han kan bli fornøyd med det, sier servicesjef Egil Bjerkheim i Volvo Penta.