utgave nr 5 1998

Mekanikere med PC

Publisert Sist oppdatert

Mekanikere med PC


Det holder ikke lenger med skrutrekkere og skiftenøkler. Nå må påhengermekanikerne også lære seg å handskes med PC. Stadig flere ”sorte bokser” gjør elektronikkunskaper helt nødvendig.

Tekst : Hans Due

I biler har avansert elektronikk vært en del av hverdagen i mange år, og mange innenbordsmotorer i båter har også nydt godt av denne teknologien. Nå kommer påhengerne etter for fullt, spesielt på firetaktsteknologien og ny totaktsteknologi. Men i mange tilfeller må man skaffe seg spesialverktøy for å kunne diagnostisere motorene. Nå er det også utviklet vanlige PC-programmer som gjør det enklere og billigere for mekanikerne.

Suzuki og OMC

Den første på markedet med PC-programmer for påhengere er oss bekjent OMC som lager Evinrude/Johnson-motorene med den nye Ficht-teknologien og Suzuki som har programmer til sine firetaktere. Vi har fått demonstrert programmet hos Suzuki-importøren Erling Sande AS, og lot oss imponere. Via en kabel som plugges inn i en diagnostiseringskontakt på motoren og inn i en vanlig PC, kunne vi ved hjelp av PC-programmet lese av nesten hele motorens historie, hvor mange ganger den hadde gått på for høyt turtall, om temperaturen i motoren hadde vært for høy, og oljetrykket hadde sunket, hvor mange driftstimer motoren hadde hatt osv. Men ikke bare det. Ved hjelp av programmet kunne vi også styre en rekke motorfunksjoner som turtall, kutte tenningen på en og en sylinder, starte og stoppe bensinpumpa, lese av tenningstidspunkte og forandre dette osv.

Billigere og raskere

Nyere teknologi tar vare på alle disse dataene i selve motoren, og de lar seg ikke slette med mindre man bytter hele elektronikkenheten. På denne måten kan mekanikeren diagnostisere og lokalisere feil på en hurtig og enkel måte, både til glede for mekanikeren selv og for kunden som da vil få en lavere regning som følge av redusert timeforbruk. Men programmet kan også avsløre eventuelle syndere som klager på motorene dersom de blir ødelagt. For nå kan det bevises om man har kjørt motoren varm, med for høyt turtall osv.