utgave nr 9 2004

Leserbrev, september 2004

Publisert Sist oppdatert

Hvor er dette?

Riktig svar i juli-/augustutgaven var Son i Oslofjorden. Vinnere er:
Liv Marit Kleven, 3576 Hol
Per G. Skaftun, 1513 Moss
Kristin Mathisen, 1540 Vestby

Propelljakten går videre

Vi fortsetter med den populære propelljakten: finn en propell på størrelse med den du ser her bortgjemt på en eller annen side i bladet.
Hver måned trekker vi en vinner som får en flott oppblåsbar redningsvest fra båtutstyrsfirmaet Maritim i Arendal. Finner du propellen, send oss en SMS, en faks på 21 30 12 59, en mail: [email protected] eller et kort om hvilken side den står på innen 17. september. Da blir du med i månedens trekning. Alle som har deltatt i jakten gjennom året er med i en trekning av en tur for to til London Boatshow på nyåret 2005.
Propellen i juli-/augustutgaven sto på side, og vinneren er Kenneth Heimdal, 5145 Fyllingsdalen

Vi gratulerer!

Månedens hilsen

På Båtmagasinets diskusjonsforum Båtplassen på internett mottar vi glade, sinte, sure og engasjerte innlegg døgnet rundt. Her er så mye interessant stoff at det stadig er fristende å trykke det. Vi plukker et innlegg til hver trykte utgave som "Månedens hilsen" og belønner forfatteren med en T-skjorte. Månedens vinner tar kontakt med: [email protected] .
"Lasse" hadde en lei opplevelse i juli: Nylig fikk jeg en ubehagelig telefon fra båthavnen. De kunne fortelle at båten min holdt på å synke. Etter noen timers lensing og tetting er det tid for å prøve å få liv i motoren.
Hva må gjøres umiddelbart, og hva annet må gjøres for å få den tilbake til sin opprinnelige stand? Vannstanden har sannsynligvis vært opp til midten av sylindrene. Starter, dynamo og girkassen (hydraulisk) har også vært under saltvann. Motoren er en 4 sylindret Mercedes OM 636 (eller 180d). Og bør det evt. gjøres noe med akslingen? Takker for alle svar!

"BJE" kom med dette svaret senere samme dag: Tøm veivhuset for vann og olje og fyll ny olje - SAE 10 eller tynnere - helt opp slik at det renner ut peilestaven.
Ta ut brennstoffventilene og sug ut evt vann på stempeltoppene med en geidesprøyte. Etterfyll med olje en etter en og tørn motoren forsiktig for hånd noen ganger.
Er det turbolader og denne også har fått vann må den demonteres og behandles på samme måte - samtidig får du tilkomst til innsugsmanifold - sprøyt olje inn og tørn motoren på samme måte slik at vetilene får smørning og beskyttelse. Ad de elektriske delene - dypp dem i lunkent ferskvann flere ganger - ris / tøm / og skyll igjen - behandle stål / gear med olje og legg dem i solen / i stekeovn og la dem sakte tørke. 70 - 80 gr C gjør underverker. Fjerning av saltvann som sammen med svovel som er kommet i smøreoljen er problemet - svovelet kommer fra dieselen og lager syre - da er problemet der.

Lasse er død

Han har solgt sin siste båt og servert sin siste smörgåstårta og bisqui, Mr. Uttern og Crescent, Lars Ericsson. I midten av juni døde han 74 år gammel etter lang tids kreftsykdom. Lasse Ericsson var en av de store profilene i norsk og svensk båtbransje. Han ble født i Fredrika i Västerbotten. I en periode av sitt liv jobbet han for Electrolux og solgte hvitevarer fra egen butikk i Umeå før han kom i kontakt med båtbransjen i 1971 gjennom det lille verftet som lagde Utternbåter i Norrlångträsk i Nord-Sverige. I løpet av fem år bidro Lasse, som han ble kalt av alle i bransjen, til å bygge opp Uttern til å bli et av Sveriges største båtforetagende og var av de aller første som fikk båtene testet og godkjent av det svenske Sjöfartsverket. Lasse var ikke fornøyd med dette. Han fikk også utarbeidet kjørefakta på alle båter og motor-konstellasjoner. Lasse var visjonær. Han så raskt at folk kjøpte båter og motor, og så løp til en annen forretning for å kjøpe utstyr. Dermed startet Lasse med båtpakker der alle båtene som ble solgt var ferdig utstyrt med tauverk, fendere, redningsvester, kompass osv. som kundene allikevel måtte ha. Det var bare å vri om nøkkelen og seile av sted.
Lars Ericsson var intenst opptatt av kundebehandling og han var intens også overfor alle sine venner innen båtpressen. Stilte du Lasse et spørsmål, tok det ikke mange minuttene før det raste ut side på side med fakta og bakgrunner på faksen i redaksjonen. Han var alltid oppdatert med hva som rørte seg innen bransjen, og ikke uten grunn ble han ofte kalt for Dagens Nyheter. Lasse hadde alltid et lunt flir på lager, og det er mange som har gapskrattet av hans vitser og historier.
I 1976 flyttet Lasse og hustru Ruth og de to barna Thomas og Axel til Varberg der Lasse hadde fått jobb som salgssjef på Crescent Monarks båtdivisjon. I 1993 fikk han svenske Båtnytts utmerkelse Guldratten for fremragende forbrukeropplysning, og han var også innom Uttern en periode igjen før han på slutten av sin karriere solgte norske River i Sverige.
Lasse og Ruth reiste ofte på ferie i Norge der han hadde mange venner. Alle var så og si utelukkende båtforhandlere, og det falt helt naturlig for ham å bruke ferietiden sin på dem også. Man skal ikke se bort fra at han solgte en og annen båt også i ferien over en "nubbe" med sine venner. Og kom noen kjente til Varberg, var det alltid "öppet hus" hos Lasse og Ruth. Det er mange som kommer til å savne ham. Vi lyser fred over hans minne.

Hans Due

Billig privatimport

Viser til innlegg på Båtplassen om import av Mercruiser 1,7 diesel fra USA. Hos www.dougrussel.com koster en Mercruiser 1.7 MS 120 (WOPS) w/Alpha Drive (Complete Engine, Transom Assembly, and Sterndrive included) USD 9.632 = NOK 65.562 (NOK = norske kroner).
HK avgiften utgjør NOK 114,50 pr HK. NOK 114,50 x 120 HK = NOK 13.740. Frakt er estimert til kr. 3.000. Til sammen blir dette NOK 82.302.
Så må man betale 24 prosent mva på hele beløpet, både motor, HK avgift og frakt, dvs NOK 82.302 x 1,24 = NOK 102.054.
Dette er altså prisen levert hjemme hos deg med alle avgifter betalt i henhold til norske tollregler. I tillegg får man tilbake USA-moms ved utførsel, dette kan dreie seg om noen få tusenlapper. Dermed kommer man under NOK 100.000. I Norge er prisen på samme motoren over NOK 150.000. Her er det penger å spare!

Parallellimportør

Om bunnsmøring

"Båten er ikke bunnsmørt. Båten og "groforholdene" i sjøen i Midt-Norge tilsier at det ikke er nødvendig med bunnsmøring. Uansett, er det ikke noe problem å ha båten i sjøen i en sesong uten å bunnsmøre - det er faktisk anbefalt fra hovedimportøren."
Denne informasjonen fikk en kunde på Vestlandet fra forhandleren i løpet av prosessen med kjøp av en middels stor skjærgårdsjeep. Lesere med et minimum av båterfaring vil skjønne at informasjonen ikke er helt riktig - for å si det forsiktig.
Redaksjonen

Pepper under

Jeg leste i et båtblad et tips om bunnsmøring jeg skal prøve neste sesong. Tipset besto rett og slett i å blande chilipulver i bunnsmøringen. Tenk det, smøre pepper på undervannsskroget!
Det var en fyr fra Australia som fortalte at fiskere i Malaysia stoffet båtene sine med den billigste husmalingen de kunne finne, oppblandet med en generøs mengde av "chili padi", et chilipulver så sterkt at øynene rant bare av å se på det.
Det kunne vært interessant å høre om noen har erfaring med dette fra norske forhold.
Ole Gunnar Johnsen

Politiet

Beveger du deg rundt i Italia er det jo ikke vanskelig å få øye på Politiet, både til fots og i bil så der er nok prioriteringene en del annerledes enn her hjemme.
At det står dårlig til her hjemme er jo også relativt, men Politiet ser vi ikke mye til. Unntatt på veiene hvor unge hanekyllinger med begrenset erfaring både fra politiarbeid og i kjøreerfaring farer rundt i UPs sivile biler og utsetter godtfolk for trakassering. Det er jo ikke vanskelig å definere slike oppgaver. At de setter i gang livsfarlig politijakt på biltyver og dreper uskyldige i farta fokuseres det lite på.
Spørsmålet blir da: Ønsker vi disse politifolkene ute på vannet? Jeg mener: En uerfaren politimann med liten båtvane i en (av de få) hurtiggående båtene representerer jo i seg selv en stor fare for seg selv og sine omgivelser.
Derfor blir det viktigere for hvert år at vi som trives på vannet oppfører oss som folk, enten vi seiler, eller at spesielt de som har store hurtige båter steller seg slik at vi holder vannspeilet fritt for livsfarlig politi.
Dette kan vi gjøre ved at vi alle skaffer oss bedre kunnskaper om det vi driver med og snakker båtvett med "naboen" over rekka. Uansett går det mot sertifikatplikt for båtførere. Det er bare et spørsmål om tid, si to år gjetter jeg. Så er det viktig at vi alle demper journalister i agurktiden. De kan til dels være farligere enn politiet for de er opinionsdannere som ofte ser spøkelser på høylys dag.
Og så støtter vi vel alle opp rundt Redningsselskapet!
Nemo

Dekning ved motorvedlikehold

Vi skulle på ferie med ny båt, og bestemte meg for å skifte olje før avgang. Jeg dro opp til en båtforhandler og kjøpte en pumpe for å få ut oljen fra motoren. Her fikk jeg beskjed om å kjøre motoren varm slik at oljen lettere kommer ut.
Etter en liten tur på fjorden var motoren varm, ca 75 grader. Jeg begynte å suge opp oljen med den nye pumpen. Den var ikke akkurat av dyreste merke, men beregnet for olje. Etter en stund sluttet det å renne olje, og jeg sjekket slangen. Det viste seg at slangen var smeltet av inne i motoren (bunnpanna). Jeg kontaktet butikken jeg kjøpte pumpa hos, og fikk lånet en større vakuumsuger for å få ut resten av oljen. Jeg våget ikke å starte motoren, og butikken skulle kontakte leverandøren av utstyret for å finne ut hva som nå skjer, hvem som har ansvaret, forsikringsdekning osv. På dagen vi skulle reise på ferie fikk vi tilbakemeldingen: "Ingen ting dekkes av leverandør, kontakt eget forsikringsselskap". Forsikringsselskapet mitt, Sparebank 1, var like avvisende: "Ingenting dekkes". Jeg påpekte overfor takstmannen at dette var en plutselig og uforutsett hendelse, men han sa at skader under vedlikehold ikke dekkes av forsikring.
Hva skal vi da med forsikring?
Glummen

Vinner av sommerkryss

Riktig svar på årets sommerkryssord var "Thea må vente litt før hun blir skipper på havseileren".

Tre heldige hovedpremievinnere får hver sin Båtmagasinets skipssekk:
Einar A. Eikerapen, 4615 Kristiansand
Trond Jensen, 1481 Hagan
Rolf Sylta, 5937 Bøvågen

Trøstepremievinnerne får hver sin Båtmagasinets T-skjorte:
Asbjørn Molaup, 6409 Molde
Reidun røren, 3053 Steinberg
Jan Johansen, 1406 Ski

Lei av småbåteiere

Fortøyningene er akkurat lagt rundt kryssholtene når jeg skriver dette. I sommer hadde min familie og jeg besluttet å ta en båtferie langs norskekysten. Ferden gikk fra Oslo og til Kristiansand. Dessverre ble jeg ikke imponert over småbåteierene på min ferd.
Til tider ble janteloven for sterk. Ved flere anledninger opplevde vi at småbåteiere la seg i veien når vi skulle ankre opp vår 45-fot store flybridgebåt i trange gjestehavner, og selv om vi kjørte innenfor hastighetsbegrensningene opplevde vi både å få sinte tilrop og blikk når vi passerte gjennom trange sund. Riktignok graver båten min opp litt sjø, men vi holdt oss hele tiden innenfor regelverket.
Det er synd at mange småbåteiere lar seg irritere av at noen bruker penger på båt, direkte tåpelig blir det når det skal demonstrere sin avsky. For oss er dette siste gang vi reiser på ferie i Norge. Neste år går turen til Sverige, de er det tross alt større takhøyde. Også når du kommer med stor båt!

Geir, Oslo

Skuffet

Jeg må si at jeg er temmelig skuffet over siste nummer av Båtmagasinet. Jeg så det sto i hyllen og gikk rett bort og tok det p.g.a. hovedoppslaget som var prøvekjøring av Ibiza 24 SE, en båt som sikkert mange andre enn jeg finner av stor interesse.
Hvorfor er jeg skuffet? Fordi at inne i bladet fant jeg en mildest talt begrenset omtale av båten. Tilsammen under en side med tekst og noen store oversikts bilder. Derimot hadde dere benyttet 8 sider på noe så uaktuelt som varmtvannsberedere - et produkt som ligger i prisklasse 2500-4500 og som uansett dårlig eller bra fungerer greit for de flestes vedkommende og som ikke akkurat har noen fatale konsekvenser for lommeboken. Dessuten er det vel de aller færreste som har båter hvor det i det hele tatt er aktuelt å bytte varmtvannsbereder. Enten har båten det når den leveres og da er den typisk i øvre prisklasse, eller så har den ikke varmtvann og vil aldri få det. Videre hadde dere funnet å kunne bruke 5 sider på en båt i 1.5 - 2 millioners klassen - altså en båt det ikke er mange forunt å kunne kjøpe, samt mange sider om mat(!).
Men Ibizaen, som ligger slik i pris at mange familier kan ha mulighet til å vurdere den, og som blir av ytterligere interesse da det virker som om den er temmelig feilfri, altså ikke var interessant å skrive om. Riktignok sto det prøvetur og ikke test. Ok, men da burde den kanskje ikke fått dominere med 80% av forsiden da? Etter et år var det vel heller ikke urimelig å tro at det nå kom en ganske grundig omtale av båten. En kjapp prøvetur kunne man forvente omtalt for et år siden. Hvor var bildene og detaljert beskrivelse av kabinen, toalettløsning, førerplass, stuerom, kjøleløsning, kalesje etc. Og hva med støy, bensinforbruk, priser på tilleggsutstyr og forskjellige motoralternativer?
Nei, jeg føler meg lurt. Det burde være mulig å kjøpe et blad til 79 kroner kunne forvente at det som er hovedoppslaget på forsiden også er det det brukes mest plass på inne i bladet. Dere graver deres egen grav på denne måten ved at man blir nødt til å stå i bladhylla og smuglese bladet på forhånd fordi man ikke kan stole på at det forsiden viser er skikkelig dekket inne i bladet. Hadde jeg gjort det ville de 79 kronene fortsatt vært i lommeboka.

Iver Erling Årva,
Oslo

Svar:
Vi beklager at du ikke var fornøyd med bladet. At en test av varmtvannsberedere er uinteressant, tror vi veldig mange av leserne er uenig med deg i. Vi har bare fått positive tilbakemeldinger. Siden føler deg lurt, har vi sendt deg 79 kroner i posten.

red.

Powered by Labrador CMS