utgave nr 10 1999

Karbonfiber kompositt: Sterkt, lett og eksklusivt!

Publisert Sist oppdatert

Karbonfiber kompositt

Sterkt, lett og eksklusivt!

Kiloprisen på diamanter og safran ekskluderer folk flest fra å bruke stoffene i hverdagen. Det samme kan man si om karbonfiber. Kjell Arne Solberg og Bjørn Østgaard i firmaet ComposiTech A/S produserer karbonfiberdetaljer til båter, biler, motorsykler m.m. Råsterke enheter, ekstremt lette og med superfinish.

Tekst: Anne Marit KlokkFoto: Ingvar Johnsen

En kompositt er to materialer som i kombinasjon gir styrke. Karbonfiber og epoksy gir et ekstremt sterkt og lett byggemateriale, f.eks til padleårer for kajakker, som er et av produktene ComposiTech på Lierskogen har satset på. Årene de lager veier bare en femtedel av treårer. Prisen er derfor ca 4000 kroner pr stykk spesialbestilt etter mål.
Kjell Arne og Bjørn traff hverandre i racingmiljøet, hvor utstyret setter store krav til materialstyrke. -Firmaet her startet vi i 1993. Det er blitt mange morsomme oppgaver etter hvert. Spesialiserte ting som pulker til polfarere, karosseri til Martin Schanche, detaljer til og reparasjoner på Gjelstens ”Spirit of Norway”, modeller av tenner til undervisningsformål, detaljer til flytoget, master til seilracere og mye annet. Det vi også lager er bryter- og instrumentpaneler til alle Windy-båtene i kombinasjonen stål og karbonfiber, forteller Bjørn Østgaard.
Hans hobbyprosjekt for tiden en 15 fots vakumstøpt skjærgårdsjeep i glassfiber med ti mm divinycell som kjernemateriale og med epoksy i stedet for polyester. Denne kombinasjonen gir en slagfast, stiv og lett konstruksjon. Båten får en vekt på godt under 100 kilo med midtkonsoll, rekker og alt fastmontert utstyr. Som alt ComposiTech produserer ble dette skroget støpt i en vakumprosess. Dvs pakket i plastfilm, tapet med spesialtape, sugd ut luft og varmeherdet.
En ekstremt lettvekter (7 kg) av en kajakk på 5,20 meter er også på beddingen. En turracer man statser på skal bli den raskeste på markedet. Standardmodellen blir produsert i karbonfiber, men den kan også bestilles i glassfiber. Konstruksjon og utvikling er et samarbeide mellom ComposiTech A/S, tidligere verdensmester Einar Rassmussen og forhandleren.
Bjørn og Kjell Arne er begge forholdsvis selvlærte. Det finnes lite informasjon om temaet og den delen av industrien som kan mye, sitter på kunnskapene. Det er derfor blitt mye prøving, feiling og eksperimentering spesielt med overflatefinishen på produktene. De har funnet fram til en preimpregnert karbonfiber fra England som de er fornøyd med. Prisen er 400 kroner pr. kvadratmeter og når vi hører at det går med opptil 12 slike lag i en padleåre, lagt og klebet for hånd, forstår man hvorfor dette blir så dyrt.
-Denne skapelsesprosessen er forbundet med en del usikkerhetsfaktorer. Målet er å få produktene ut av formen fiks ferdig med superfinish. Den vanskeligste biten er overflatespenninger som kan oppstå mellom form og laminat og gi poredannelser. Hvis det blir en lekkasje under vakuumstøpet eller strømmen går, er det også krise. Vi hiver heller b-sortering i søplebøtta enn å fikse på noe som er halvveis, sier Kjell Arne Solberg.
Det viser seg at ComposiTechs nisjeprodukter og fleksible måte å jobbe på, har tilført dem en rekke spesielle kunder. I fremtiden ønsker de seg noe serieproduksjon og de har måttet begrense produktspekteret. Vakumstøpte karbonkompositter krever presisjon, håndlag og kostbare og velvalgte råvarer.