utgave nr 5 1997

Fjordterna og Inger Sande Brøvig

Publisert Sist oppdatert

Fjordterna


Tekst og foto: ANNE MARIT KLOKK

Ikke ensom svale, men alene terne, kan man si om Inger Sande Brøvig som nå er båtprodusenten Fjord. Fra et gigantisk modellspekter satser Fjord i dag kun på

en

type båt - Fjordterne - med

en

kvinne ved roret.

Historien om båtgiganten A/S Fjord Plast, som firmaet het i mange år, har Båtmagasinet beskrevet med flere artikler i 1991. Vi bare nevner begynnelsen på det eventyret, som skulle bli en av verdens største båtprodusenter. Det startet som så mye annet over en restaurantduk. Fjord ble unnfanget på en tysk kneipe hvor fire karer drakk øl og spiste lange pølser. Tre amerikanere og en nordmann som drev med maling og polyester, var i Hannover på messe på slutten av 50-tallet, og pussig nok var nordmannen en person de færreste i dag forbinder med båtbransjen, nemlig Alf Richard Bjercke. Men det var han som hadde ideen til båtfabrikk, ideen til Fjord-navnet og det var også han som trakk inn Jan Herman Linge til å tegne båtene.
I dag er det en kvinne som driver Fjord Boats AS alene. Inger Sande Brøvig overtok roret i september i fjor og satser nå på en båttype. Den tidligere Hankøterna er omdøpt til Fjordterne og blir en familie på tre når lillesøster på 21 fot er ferdig. I dag er det den klassiske 28 foteren og den nyere 24 foteren hun jobber med i en standardversjon og en spesialversjon. Formene og rettighetene til alle de andre Fjord-modellene er solgt, de ansatte ved fabrikken sagt opp og i nye jobber. Produksjonene av ternene foregår på leiebasis hos Nidelv i Arendal og adm. dir., designer, eier, markedsfører, eksportsjef og alt annet bortsett fra salg, foregår i Oslo hos og av Inger Sande Brøvig.

Bedriftseier over natten

Fjord-båtene blir utstilt og solgt fra Holmen Slipp i Asker og det er her Båtmagasinet møter Fjords nye eier. Det er påske og en terne er akkurat satt på vannet for at kunden skal kjøre sin nye båt hjem. Et stort øyeblikk for ham og for produsenten. Vi minnes ordene til en gammel trebåtbygger som sier at det er to store dager i en båtbyggers liv. Det er den dagen bestillingen kommer og den dagen båten leveres kunden. Ord som Inger Sande Brøvig nok ikke er helt enig i.
-For det første produserer jeg for lager og for det andre er det nettopp dette å kunne følge hele prosessen jeg synes er så interessant, smiler hun og følger terna kjærlig med øynene i det den glir ut fra bryggen.
-Hvorfor jeg har gjort dette? Fordi Fjord er et sterkt navn jeg kan bygge videre på for å tjene penger og fordi jeg tror på denne type båt. Jeg tok beslutningen om å overta Fjord over natten, og har glemt de to påfølgende søvnløse nettene. Nå ser jeg meg ikke tilbake, bare fremover.

Lærer kontinuerlig

Inger Sande Brøvig er designer av yrke og har jobbet med interiøroppgaver i fritidsbåter tidligere. Hun er bergenser, men har bodd i Oslo i over 20 år. Nå har hun sjøen som nabo hele året. Hun har store barn, tid og lyst til å jobbe samtidig som hun ønsker å investere egne penger i noe hun selv kan påvirke.
-Å kunne følge prosessen fra fødsel til forbruker er fascinerende. Design, image, produktutvikling, logistikk, produksjon, markedsføring og salg - å være med på alt er spennende. På få måneder har jeg lært fantastisk mye og når jeg spør, får jeg svar. Med det mener jeg å si at bransjegutta på Sørlandet har ønsket meg velkommen inn.
-Har du noen fortrinn som kvinne i denne bransjen?
-Det måtte være min sans for detaljer. Jeg har ofte tenkt at når menn lager båter, lager de dem utenfra og når de er ferdige, putter de noe inni. Det skorter ofte både på det praktiske og estetiske interiørmessig. Når kvinner ser resultatet, er det alltid mange detaljer de vil ha annerledes. Og det er jo ofte mor som avgjør båtkjøpet. Kvinner er i mange tilfeller mer nøkterne, og jeg er ganske sikker på at den nye terna på 21 fot vil resultere i en rekke kvinnelige terneeiere.

Design og kvalitet

Inger Sande Brøvig har på få måneder gjort forandringer på båtene som både synes og merkes. Fargen på dekk og interiør er blitt mer gulhvit enn før fordi det kler teaken bedre og er bedre for øynene i sterk sol. Hun har også gjort detaljforandringer som skal gjøre båtene mer praktiske. Som for eksempel å utstyre skap med riktige hyller. Rattet har fått medaljong med vikingeskipet som har vært Fjords logo i ca 35 år. Nå holder hun på å lage et nytt mer brukervennlig styrekonsoll.
-Vi har solgt dobbelt så mange båter i år som i fjor og det vesentligste salget er her på Østlandet. Men meningen er å opprettholde eksporten og jeg har nye og interessante kontakter ute. Et mulig marked er terner som tendere til superyachts o.l. Selv om ternene er ganske åpne båter, har jeg absolutt ikke utelukket et marked på Vestlandet. Min plan er å lage hardtop til ternene i et så lett materiale at den kan enkelt tas av og på.
-Båten du drømmer om å skape?
-En bobåt rundt 36 fot med ternens linjer og kvalitet, en tidløs familiebåt som både far og mor slår seg til ro med, sier Fjords nye eier, Norges eneste kvinnelige båtprodusent, Inger Sande Brøvig.