utgave nr 5 1997

Fagbrev i båtmotor

Publisert Sist oppdatert

Fagbrev i båtmotor


Ikke mange utdanningsinstitusjoner har motormekanikk på fagplanen, spesielt ikke tilpasset båtmiljøet. Re Videregående skole i Vestfold har en slik linje. Frank Nielsen ved Båtsenteret i Holmestrand har fagbrev både som bilmekaniker og båtmotormekaniker. Det siste nylig tatt som privatist.

Tekst og foto: Hans Due

Mekanikere på marinaer opererer som oftest med fagbrev som bilmekaniker, hvis de da har noe fagbrev. Bil og båt er to forskjellige verdener, både når det gjelder motor og elektronikk. -Saltvann utgjør den store forskjellen, sier Frank Nielsen, dansken som flyttet til Norge for 10 år siden og som har jobbet på Båtsenteret i Holmestrand de siste åtte årene.

Improvisasjon


-Å være båtmekaniker er improvisasjonens kunst, sier Frank. -Når kundene trenger reparasjoner og deler på timen, opererer importørene med leveringstider på deler med opptil flere uker - ja kanskje måneder. Det er klart at den fortvilte skipper som ligger klar med kone og unger ferdigpakket i båten for sommerens ferietur ikke kan vente til utpå høstparten en gang før skuta er ship-shape. Derfor må vi ofte Reodor-mekke for at ferieturen skal reddes, og så gjøre en original-del reparasjon senere på høsten når delene omsider er kommet.

Fagprøven


Nå var det slett ikke improvisasjonens kunst Frank skulle demonstrere i midten av mars. Etter måneder med pugging av all slags litteratur og avlegging av skriftlig prøve, sto turen for den praktiske delen av fagprøven som båtmekaniker. En tosylindret Volvo Penta dieselmotor hadde havarert, skulle repareres og påmonteres ferskvannskjøling. Etter at motoren var demontert i sine enkelte faktorer, kom "nemnda" på besøk. Her måtte Frank inngående fortelle hva han hadde tenkt å gjøre, og for hver arbeidsdag kom sensorene innom for å sjekke og spørre videre

Etter en knapp uke, var motoren ferdig reparert og montert i prøvebenk, og under påsyn av sensorene ble motoren startet. Alt gikk forbilledlig for seg, hvilket medførte at Frank Nielsen kunne motta sitt fagbrev som båtmekaniker i tillegg til fagbrevet han hadde fra før som bilmekaniker.

Tilpasset linje


-Vanligvis må man gjennom to års skolegang og to år i bedrift før man kan avlegge fagprøven, forteller Finn Åge Svendsen ved Yrkesopplæringsnemnda i Vestfold, -men verkstedfolk som har noen år på baken i yrket, får gå opp som privatister gjennom en skriftlig og en praktisk prøve. Såvidt meg bekjent finnes det kun en skole til i landet som har slik utdanning i motormekanikk, sier Svendsen.

-I Vestfold er det en del som blir utdannet, men på landsbasis er det ikke mange. Motormekanikere ble mye brukt i fiskebåtbransjen tidligere, men utdanningen var i ferd med å dø hen. Vi ser jo at det fortsatt er behov for motormekanikere, spesielt innen den maritime bransjen, og vi har forsøkt å få godkjent en slik linje på VK1. Foreløpig opererer vi med en tilpasset linje, sier Svendsen.