utgave nr 5 1997

De reparerer det "umulige"

Publisert Sist oppdatert

De reparerer


det "umulige"


Tekst og foto: Ingvar Johnsen

Sprekk eller hull i motorblokka, nedslitte lagerflater på aksler eller brente hull på toppen av et stempel til en gammel semidisel. Alle tre er "umulige" skader som fører til rådyre deleskiftinger - hvis delene finnes. Her er et billigere alternativ.

Den direkte foranledningen til at vi kom i kontakt med bedriften Metalock i Drammen, var en Volvo Penta 40-dieselmotor som "slapp kjølevannet" på ferskvannssiden. Etter å ha hatt motoren ute til full overhaling håpet eieren at lekkasjen var en saga blott, men dengang ei. Som du ser på bildene lå sprekken i kjølekappen mellom to frostplugger. Selv om den første reparasjonen var selvgjort, ble den dyr. Sylinderforinger, nye stempler, boring og komplett pakningssett pluss diverse andre deler koster en anseelig mengde tusenlapper. Skuffelsen var stor da overhalingen ikke hadde hjulpet på lekkasjen. Gode råd ble fort fryktelig dyre. Investeringen i en ny motorblokk var helt i det blå. Markedet for brukte blokker var vanskelig. Så dukket Metalock-muligheten opp, og den virket svært attraktiv.

På stedet

Fordelen med metoden er at motoren eller den skadde delen ikke må demonteres i småbiter. Motoren vår måtte ut av båten, og noen deler måtte demonteres for å gjøre skadestedet tilgjengelig. Motoren ble festet på en pall og fraktet til verkstedet. Selve metoden ser du best av bilder og illustrasjoner. Den ble utviklet i USA under 2. verdenskrig for å kunne kaldreparere sprukne maskindeler i støpejern og andre metaller. Metalockmetoden gjør det mulig å reparere skader som ellers måtte bli erstattet med nytt utstyr med store demonteringer og lang driftsstans som resultat. Reparasjonen blir også relativt rimelig. Selv om metoden ser enkel ut, er ikke dette noe "gjør-det-selv-system". Den krever stor nøyaktighet og selv om både metoden og utstyret er enkelt, må det fagfolk til for å gjøre jobben.
Tilbake til vår reparasjon: Etter kort tid var sprekken "sydd". Litt pussing og etter noen lag med motormaling fra Hempel, var kjølekappen "hel ved". Prisen på ca. 3000 kroner var det ikke noe å si på hverken med hensyn til tiden jobben tok eller delene som gikk med. Alternativet - selv med brukt blokk - ville bli mange ganger dyrere; for ikke å snakke om hvis man skulle kjøpe nye deler og gjøre jobben på et verksted.
Opplysninger til det eneste autoriserte Metalock-verkstedet i Norge som ligger i Drammen, får du på telefon 32 84 02 33.