utgave nr 6 1999

40 fots halvfabrikat fra Colvic i England

Publisert Sist oppdatert

40 fots halvfabrikat fra Colvic i England


Det første i Norge


Drammenseren ville ha en 40 foter, men fant ikke noe på bruktmarkedet. Enten var båtene for dyre eller for dårlige. Derfor dro han til England og bestilte et halvfabrikat fra Colvic Craft. Den første Sunquest 40 i Norge er klar i disse dager og Atle Paulsen er kjempefornøyd. Med båten, sin egen innsats og verftets opplegg.

AV ANNE MARIT KLOKK
Atle Paulsen fra Drammen er vokst opp med båter. Farens hans bygget flere og Atle fikk en god del praktisk ballast gratis i oppveksten. Han utdannet seg til møbelsnekker, noe han ikke praktiserer nå. Han klipper hår og friserer på dagtid. De siste månedenes kvelder og frihelger har vært brukt til å innrede sitt nye engelske vidunder som kom som skipslast til Oslo medio november i fjor. Et tomt skall med motor montert og alt det tekniske fiks ferdig.
-Jeg hentet båten på kaia i Oslo og kjørte den hjem. Den ble satt på land og under en presenning nede ved Drammenselva har jeg puslet med mitt om bord og forsøkt å skape et nytt flytende hjem til familien, sier Atle beskjedent.

Helproft og moderne

Nå i juni skal alt innvendig være på plass. Han har gjort svært mye selv, men har også hatt god hjelp av nevenyttige venner og en snill bror som bl.a. har tatt den nitidige jobben med å beise og lakkere alle mahognidetaljer med fem strøk. Edeltreet har Atle kjøpt hos Interwood i Drammen, mest listverk i to toms, seks og to toms åtte, og et snekkerverksted har frest det til. Et møbelstopperi har laget sofaen inne og førerstolen, som blir like proff som om den kom fra båtverftet. Atle har valgt sin egen vri på skapoverflater og deler av skottene. Han lar dypgrønne blanke MDF-skap og benkeflater slå an tonen i innredningen, og bruker denne fargen gjennomgående som basisfarge.
-Jeg er opptatt av at båten ikke skal se hjemmesnekret ut. Utgangspunktet er for dyrt til det. Derfor har jeg overlatt mye til proffe folk jeg stoler på, sier Atle Paulsen.
-Hvorfor akkurat denne båten?
-40 foteren har et moderne skrog og er en modell i riktig størrelse med dråpevinduer og lav targabøyle. Colvic Craft har diverse modeller de selger etter samme konsept, men det var 40 foteren som passet oss. Jeg har besøkt verftet to ganger, første gangen bare for å kikke og andre gangen for å kjøpe. Da holdt de på med byggingen av en maken båt til min, og jeg videofilmet i nesten to timer for å få med mest mulig detajler.

Konvensjonell løsning

Sunquest 40 er en moderne familiebåt. Akterdekket har plass til en aktersofa og et par stoler. Leider opp til flybridgen er på styrbord side og en stor skyvedør i sotet plexiglass fører deg inn i salongen. Her er stor u-sofa aktenfor førerplassen til styrbord og til babord blir det TV-og skapsseksjon. Et trinn ned er byssa til babord med stor toalettrom forenom, gjestelugar inn til styrbord og i piggen er stor sovelugar. En konvensjonell og gjennomprøvet løsning som Atle tror vil passe hans families båtbruk perfekt.
Da båten ble levert fra verftet, var 2 x Volvo 63 L 318 hk motorer montert under dørken med instrumenter, slik at det bare var å vri om nøkkelen. Ellers var all teknisk utrustning på plass, lensepumper, batterilader, brannslukningsapparat, ryddig strømopplegg. Utvendig var båten også helt ferdig med dører, vinduer, dregg, fendere og tauverk, puter til aktersofaen og flybridgen var også klar.
-Det eneste utvendige jeg må gjøre er å legge teak på trinnene i leideren opp til flybridgen. Verftet har levert båten nøyaktig slik vi avtalte det og de har ikke spart på noe. Jeg var litt i tvil om jeg skulle la verftet ta motormonteringen, men etter å ha sjekket priser, fant jeg ut at jeg hadde ikke kunne skaffe løse motorer så billig som jeg fikk fra Colvic ferdig montert med instrumenter!

Mye å spare

Hvor mye Atle Paulsen har spart ved å kjøpe halvfabrikat mot å kjøpe nytt, vil han ikke ut med eksakt. Men at det har vært meget lønnsomt, er ingen hemmelighet.
-Om han har gode råd til andre med tilsvarende planer?
-For å unngå tabber, er det viktig å planlegge prosjektet nøye. Det gjorde jeg før jeg satte i gang og etter å ha studert videoen jeg hadde tatt opp på verftet. Å være nevenyttig, setter selvsagt fart på arbeidet og skaper inspirasjon og glede i prosessen. Det er en fordel å ha kort vei til båten og en tålmodig og båtfrelst kone. Jeg har stått ute under presenning og det har vært både kaldt og grisete i vinter. Innendørshall anbefales derfor. Det er også viktig å velge en seriøs leverandør som er forsikret mens støpe-og monteringsarbeidene foretas og under transporten fram til kunden. Det er i dette tilfellet snakk om en forsendelse på over ti tonn. Gode venner som tar i et tak eller tre, er heller ikke å forakte, sier Atle Paulsen som i disse dager er ute og tester farten på sin nye 40 foter. Han regner med at den skal passere 30 knops grensen.