utgave nr 6 1994

Nidelv 730 Holiday

Publisert Sist oppdatert
Test: Nidelv 730 Holiday

Trailbar feriebåt

En daycruiser på 22 fot som det også går an å feriere i for tre-fire personer. Nidelv 730 Holiday er en videreutvikling av Nidelv 690, først og fremst for å lage en trailbar feriebåt.

Av Hans Due

Da Nidelv Båtbyggeri fikk problemer for tre-fire år siden, brøt noen av Nilsen-klanen ut og startet sitt eget båtbyggeri, Nilsen Boats A/S. Første modellen var en 22 fots daycruiser med modellbetegnelsen 690. Båten selges i dag både av Nidelv under navnet Nidelv 690 og av Biam under navnet Biam 690.
Men som bobåt på ferietur er 690 noe i trangeste laget. Derfor laget Nilsen Boats en ny modell bygget på det samme skroget, og med en romsligere innredning. Modellbetegnelsen ble 730 Holiday, og den økte lengden er kun nebbet i baugen.

Salong/lugar

Under dekk er det køyeplass til tre voksne eller to voksne og to barn, et lite toalettrom og bysse. V-salongen kan omgjøres til en dobbeltkøye ved enten å ta vekk søylen i bordet og bruke det som forlengingsplate i V'en, eller ved å bruke en spesiallaget plate som ligger i ett av stuerommene under V-sofaen. Unødvendig å ha to forskjellige plater til samme formål i en båt med såpass begrenset plass. Forøvrig merket vi oss at alle lokk til stuerom ombord er hengslet, hvilket vi gir plusspoeng for.
Den andre køya er en stikkøye på tvers under førerplassen. En merkelig køye som gir god plass til en person, men som er for trang for to voksne, men som til nød kan brukes til to barn. Mot uteplassen er det en lufteluke, og i av-/påkledningsdelen et åpent skap med to hyller.
Putene i såvel sofa som køye er gode, og stoffet i putene er i et lyst og vennlig materiale. Polstringen i tak og skrogsider er ordentlig utført. Lys kommer inn gjennom takluke i sotet plexiglass og to langsgående vinduer i "se-ut-høyde". Kunstig lys besørges av en taklampe og et lysstoffrør over byssa. På dørken utenfor toalettrommet og byssa er det tepper som dessverre ikke er kantsydde. På dørken under salongbordet er det kun bar, glassfiberarmert polyester.

Bysse

Byssa er laget så stor som det er forsvarlig i en båt på denne størrelsen. Kokeapparat og rund vask i stål er felt ned i benkeplaten. Armaturet er vanlig rørleggerarmatur av god kvalitet. Stueplassen er begrenset. En liten skuff under vasken og et lite skap med to hyller under skuffen. Under kokeapparatet er det et litt større skap med to hyller. Byssa er trang. En person på rundt 1,80 m. vil stange hodet i frontruten når han/hun stå og lager mat. Alternativt kan man stå ett trinn lavere, men da når man ikke fram til gryter og kar på en naturlig måte. Forgår det arbeide i byssa, er all annen aktivitet eller trafikk under dekk umulig. Har man lukket døren til uteplassen, kan man glemme hele matlagingsprosjektet.

Toalett

Toalettrommet har også måttet lide for at båten er forsøkt gjort som fullverdig bobåt. Riktignok går det an å gjøre sitt fornødne her, men ikke uten problemer, for buksa må ned utenfor, og man må bakke sakte inn. Skal man tørke seg, er det en fordel om det er kuleledd overalt i armen. Plastvasken i hjørnet egner seg kun til håndvask, det er ikke plass for toalettsaker, men en såpe får plass på siden av vasken, og speilet på veggen er bare brukbart i sittende tilstand. Vi gir imidlertid pluss for skikkelig elektrisk utluftingsvifte.

Uteplass

Båten er en daycruiser, selv om modellbetegnelsen tilsier noe annet (Holiday). Uteplassen er fin. Dobbelt førersete med en helt nye patent som gjør at stolen enkelt kan omgjøres til å passe inn i den sosiale delen mot L-sofaen akterut. Førersetet trekkes helt fram ved å løsne to hendler (burde vært en) og setet vippes opp. Undersiden av førersetet blir da ryggen i det nye setet, og et putesett under førerstolen blir det nye setet. L-sofaen helt akterut gir plass til 4 personer. Vis á vis førersetet er et kjøleskap og et vanlig skap. I dørken er det to lemmer som skjuler henholdsvis manuell lensepumpe og et stuerom , og under den andre lemmen er drivstofftanken med en stoppekran. Tar man vekk putene i L-sofaen akterut, kan man vippe opp hele benken og har adkomst til motorrommet. Det er god plass i motorrommet, men vrient å komme nedi fordi lokket ikke lar seg åpne helt. Den korteste delen av L'en skjuler et stuerom med hovedstrømsbryter på skottet, og under dette igjen sitter de to batteriene.
En del av ryggen i L-sofaen er laget som en liten akterport. Helt unødvendig etter vår oppfatning, fordi man allikevel må klatre opp enten på aktersofaen for å komme ut til badeplattformen, eller motsatt vei. Akterporten er ca. 30 cm. høy.
Kalesjen er skjult under et lokk aktenfor ryggen i L-sofaen. En grei løsning som gjør det hele litt enklere enn å måtte trekke på en strømpe med glidelås når ikke kalesjen er i bruk. Badeplattformen er integrert i skroget med en stor, drenert luke på hver side. I den ene er montert dusj. Bade-/redningsleider er standard.

Førerplass

Førerplassen er stort sett greit organisert, bortsett fra at vi gjerne skulle byttet om på kartbord og instrumentpanel. Slik det er nå, må man reise seg for se over instrumentpanelet for å studere kartet. Gass-/gear sitter bra montert, det samme gjør bryterpanelet. Oversikten er god når man kjører, og to vindusviskere er standard. Førersetet kunne med fordel latt seg skyve ytterligere 10 cm. akterover slik at man kunne stå og kjøre. Nå går dette til nød, men i en anstrengende stilling. Ved siden av førerplassen er det støpt trinn for adkomst til fordekket via den midterste ruten som kan åpnes.

Sjøegenskaper

Denne båten skal altså gå akkurat 1800 kg. grensen slik at den er trailbar. I vår testbåt satt en 250 hk. Volvo Penta bensinmotor, hvilket er en av de største motorene denne båten leveres med. Toppfart på 41,5 knop er bra. Båten lar seg villig trimme, og ved normal kjøring glir den lett og uhemmet i sjøen. Ved meget krappe unnamanøvrer hadde båten en tendens til å begynne å hugge, hvilket vi tilskriver at tyngdepunktet er hevet noe i denne modellen i forhold til si lavere søster, 690. Nå skal vi ile til med å si at det aldri var noen fare på ferde, men litt ubehagelig.
Manøvrering i sakte fart går problemfritt med duoprop-drevet. Båten har ikke noen markert planingsterskel.

Motor/teknisk

Bensinmotoren ombord i testbåten er støysnill, og passer godt til båtens fartspotensiale. Det er god plass i motorrommet. Monteringen ser grei, og kabler og slanger vel organisert og godt oppklamret. Vi stusset litt over noe liten avstivning i akterspeilet, men Nidelv forsikrer at dette er godkjent av Veritas.
Et greit og oversiktlig sikringspanel er montert på skottet under dollbordet ved førerplass. Koblinger og styringsmekanisme har man tilgang til bak et panel over stikkøya. Service, reparasjoner og vedlikehold er enkelt å utføre.
Vi målte en ladespenning på 13,8 volt ved 200 omdreininger og noe elektrisk utstyr i gang. Dette er alt for dårlig, og skyldes hovedsaklig Volvo Pentas originalutstyr. Skal man få tilfredsstillende lading, må ny laderegulator monteres. Ente bør båtbyggeriet legge inn dette som standardpakke, eller påvirke Volvo til å få orden på ladesystemet på sine motorer.

Konklusjon

Nidelv 730 Holiday er en båt man kan feriere i om man er to voksne og et-to barn, men det blir salig trangt om ikke været tilsier at man er utendørs store deler av dagen. Man har for såvidt alt man trenger, men alt er litt i trangeste laget, bortsett fra uteplassen som er den desidert mest vellykkede delen på båten. Sjøegenskapene er tilfredsstillende gode, og finish er jevnt over bra. Støynivået er behagelig med en bensinmotor.

Fart/støy

Farten er radarmålt med en mann ombord, fulle vanntanker og ca. 100 lt. bensin. Støyen er målt ved førerplass med kalesjen slått ned.

Omdr.Fart i knopStøy i dbA
460041,582,8
430039,381,3
400036,780,9
370032,680,4
340028,178,5
310024,976,9
280020,376,6
250016,475,9
220011,574,8
1900 8,675,1
1600 7,268,2
1300 6,364,5
1000 5,263,8
700 3,556,4

Data
Lengde o.a.:7,34 m.
Bredde:2,48 m.
Vekt:ca. 1.800 kg.
Drivstoff:200 lt.
Ferskvann:60 lt.
Septik:90 lt.
Motor:Volvo Penta 5,7 GI (250 hk) bensin. Kan også leveres med mindre bensinmotor, evt. diesel.
Pris:Kr. 395.000,- (m/VP 5,7 GI)
Kr. 361.700,- (m/VP 4,3)
Produsent:Nilsen Boats A/S
Salg/Markedsføring: Nidelv Båtbyggeri A/S, Postboks 10, 4883 Bjorbekk. Tlf: 37 09 41 88