utgave nr 11 1997

Test: Beneteau Ombrine 700

Publisert Sist oppdatert

Test: Beneteau Ombrine 700


Fransk åpning


Beneteau-verftet i Frankrike er en av verdens største båtprodusenter, mest kjent for sine seilbåter, men det satses også stort på motorbåter. Walkaround’en Ombrine 700 er den første modellen som importeres til Norge.

Tekst og foto: Hans Due

Industriproduksjon er som regel lagt opp etter rasjonell samlebåndsteknikk. Måten denne båten er bygget på, tyder på at Beneteau produserer på den måten. Prefabrikkerte moduler som er enkle å montere, en del av dem enkle å demontere igjen for service og vedlikehold. Båten har sin kundegruppe først og fremst blant dem som liker å ligge utpå for å hobbyfiske eller dykke, men kan også benyttes som en avansert skjærgårdsjeep. Modellen er bare et år gammel og trenger noe raffinering før den er helt godkjent.

Sjøegenskaper

Beneteau har tatt fram et bra skrog som kun behøver litt finjustering. Vi testet båten i 1,5 m. høy sjø og hadde ingen problemer med å cruise i ca. 20 knop, selv om ferden naturlig nok ble noe humpete. Båten går mykt og fint i sjøen, og ikke en dråpe kommer ombord, hverken i motsjø, sidesjø eller medsjø. Båten reagerer lite på trim’en, og det er omtrent ikke planingsterskel. Det er litt vanskelig å få opp baugen skikkelig, noe som kan løses ved å legge ut steglistene litt i forskipet for å få noe bedre bæring.
Toppfarten med Volvo Pentas MD 22 SX (tidligere Perkins-motor og OMC Cobra-drev) på 98 propellakselhk. målte vi til 26,2 knop. Det er bra for en såpass liten motorinstallasjon. Alternativt kan båten leveres med Volvo Pentas 130 hk. bensinmotor, hvilket antagelig vil gi 3-4 knop høyere topphastighet. Finmanøvreringen var uproblematisk.

Førerplass

Instrumenteringen er grei og oversiktlig. Man har de nødvendige motorinstrumenter i tillegg til tankmåler, trimvinkelindikator og kompass. Det er få brytere, kun til det aller nødvendigste. Vi savnet vindusvisker og uttak for 12 volt. Det er ikke plass til kartbord i styrekonsollen.
Ratt og gass/gear er bra plassert. Fører- og passasjerstol mangler ryggstøe, noe som burde være en enkel sak å få til. Man vil gjerne kunne lene seg tilbake og slappe av når man “bobler” avgårde i 5-6 knop på en solfylt sommerdag. Ingen av stolene er regulerbare, siden de er støpt inn i styrekonsollen. Det er et lite stuerom i stolene som man har adgang til ved å trekke opp en lem i forkant. Aktenfor passasjersetet er en liten, støpt vask med hånddusj og kaldt vann.
Rundt styrekonsollen er en vindskjerm i sotet glass. Faktisk ikke så ille å se gjennom. Men rammen til vindskjermen som er støpt i glassfiber, er ganske bred, og står midt i synsfeltet når man kjører på sakte fart. I planingsfart er det noe bedre. Rutene på siden kunne vært trukket litt lenger akterover for å hindre trekk fra siden. For det er ganske lunt bak frontruten når man kjører. Det følger med en kalesje som dekker styrekonsoll slik at i hvert fall to personer unngår “himmelens vrede”.

Uteplass

Uteplassen er generøs. Man kan vandre rundt hele båten, derav typebetegnelsen “walkaround”. Plassen rundt styrekonsollen forut er noe hevet i forhold til akterdekket. Dette for at det skal bli noe bedre plass i minilugaren under styrekonsoll og fordekk. En solid pulpit rundt hele er sikring. Denne burde imidlertid vært festet med gjennomgående bolter og ikke små karosseriskruer som rives opp ved første ublide møte med en brygge, eller dersom noen tar overbalanse ombord og faller mot pulpiten.
Akterdekket er teakbelagt, og gir en lunere følelse enn knallhvit gelcoat. Akterut mot akterspeilet er motorkassen. På hver side av kassen er montert hengslede lemmer, som utslått danner en stor solseng på tvers av hele båten. På styrbord side av akterspeilet er det en utsparing som gir grei adkomst til badeplattformen. Denne er helt ren, bortsett fra en bade-/redningsleider.
Forut er det en ankerboks, ett kryssholt og en ankerrulle. Styrekonsollen er litt forlenget, hvilket gir to sitteplasser i fartsretningen. Under dørken på akterdekket er det montert drivstofftank og ferskvannstank, begge i mykplast. Det er noe stueplass igjen mellom tankene. Lukene både til stuerom og motorrom er utstyrt med gassdempere. Det er to kryssholt akterut på innsiden av skansekledningen. Fortøyningene træs gjennom et hull under rekka. Ideelt sett ville vi gjerne hatt et sett kryssholt midtskips i tillegg.

Lugaren

Inngangen til minilugaren forut er gjennom en dør i styrekonsollen foran passasjersetet. Døren er hverken hengslet eller kan skyves, men må rett og slett løftes bort. Det skal være mulig å henge den opp i to fester inn under taket forut. Litt upraktisk løsning, etter vår mening. Det hadde vært greiere med skyvedør.
To personer kan fint overnatte. Putene har skaitrekk, og kan nok være noe klamme å ligge på dersom man ikke legger under et ullteppe. Ordningen i midten av køya var smart. Her er støpt et rundt hull hvor det er montert et marinetoalett, og oppå toalettet, passer et rundt bord som kan settes opp på uteplassen. Bordet danner underlag for køya. Dermed har man både løst et bortstuingsproblem av bordet, og slipper å ha ekstra lemmer til å legge i som køyeunderlag.
Under hver side av benken er det et lite stuerom, og det er langsgående hyller i skrogsiden rundt hele. To små vinduer sørger for lys og ventilasjon, og i taket er det en lampe. Det er ingen polstring hverken i tak eller skrogsider, og finishen er grov. Avstivningene mellom skrogside og tak er i forlakkert kryssfinér, og festet med et slags silikonstoff. En grei måte å feste avstivninger på for man unngår skruer som løsner etter en stunds risting. Men siliokonstoffet kunne med fordel vært valgt i samme farge som skrog og dekk, ikke skittengrått.

Motor/teknisk

Vi synes Beneteau har funnet et par bra motorvalg til denne båten. Den lille Volvo/Perkins-dieselen tar ikke stor plass under motorlokket, og det er god plass til en batterikasse foran og et eget brett med pumper og filtre. Enkelt å skru ut for vinterlagringen. Batterikassen er forøvrig ferdigkoblet, slik at hovedstrømsbryter og strømuttak er utenpå kassen. Smart. Ladestrømmen var på 14 volt. Litt i minste laget.

Konklusjon

En båt som med små justeringer er et hyggelig alternativ til skjærgårdsjeepen. Gir muligheter for enkel overnatting samt at den er anvendelig for flere sportslige aktiviteter.

Fart/ støy

Farten er radarmålt med en mann ombord, full dieseltank, men ellers tomlastet. Støyen er målt bak vindskjermen ved førerplass.

OmdreiningerFart i knopStøy i dbA
460026,286,6
420023,684,7
380019,883,4
340015,781,5
300010,979,3
26008,278,9
22007,574,8
18006,670,5
14005,766,7
10003,766,1

Data

Importør:Aliboats AS, Postboks 12, 4801 Arendal. Tlf: 37 02 84 50

Lengde:7,0 m.
Bredde:2,44 m.
Vekt:1.400 kg.
Drivstoff:137 lt.
Ferskvann:ca. 60 lt.
Motor:Volvo Penta MD 22 SX, 98 hk.
Pris:Kr. 325.000,-
Motor:Volvo Penta 3.0 LX bensin, 130 hk.
Pris:Kr. 280.000,-

Powered by Labrador CMS