utgave nr 7 2002

Nidelv 725: Utmerker seg

Publisert Sist oppdatert

Nidelv 725

Utmerker seg

Nidelv 725 koster rundt 800.000 kroner. Tar man en titt under dørklemmer og andre steder som ofte ikke vies et blikk, forstår man raskt den stive prisen. Båten fremstår som et kvalitetsprodukt fra innerst til ytterst.

Nidelv Båtbyggeri i Arendal lanserte denne modellen for to år siden. Produsenten la vekt på muligheten til enkelt å bygge om båtens innredning, som består av seksjoner som lett kan løsnes og omkalfatres. Blant annet gjelder dette bysseseksjonen. Ens første tanke om at dette må resultere i slamring fra løse deler, gjøres raskt til skamme når man drar av gårde i gode 40 knop. Nidelv 725 er et helstøpt kvalitetsprodukt fra innerst til ytterst som vi fant lite å utsette på. I planløsning og design har den mye til felles med sin amerikanske artsfelle Sea Ray 225, men stort lenger er det heller ikke mulig å dra den sammenligningen.

Sjøegenskaper

Nidelv 725 fremstår som testens mest sporty båt. Med en Volvo Penta 5.7 GSI V8 bensinmotor som yter 280 hk logget vi drøye 43 knop på full fart. Med en slik kraftpakke skyter båten opp i plan på et øyeblikk. Vi klarte ikke å provosere den til uventet eller uønsket oppførsel ved krappe manøvre. Men den skarpe V-bunnen på 21 grader og steglistene gjør at båten ligger høyt og har liten kontakt med vannet i de høyeste hastighetene. Den er derfor noe mer sensitiv ved rorutslag enn Sea Ray. Kontrollboksen var etter vår smak ikke så finjustert som den burde og var nokså unyansert i de laveste turtallsområdene.

Førerplassen

Førerplassen er meget velorganisert. Man tar sete i behagelige stoler med oppvippbar frontpute. Karbonrattet er også justérbart i høyden, og på dashbordet er det montert lett synlige Faria-instrumenter av høy kvalitet. Kartbordet har plexilokk og plass nok til båtsportkart. Et godt synlig kompass har du i siktelinjen. Tilsvarende er bryterrekkene greit plassert på hver side av rattet. Her finnes også et 12 volt uttak. Under dørken ved førerplassen er det et stuerom. Både på passasjer- og førersiden er det to små ledelys. Hovedstrømbryter og sikringspanel finnes i skottet nede ved dørken på babord side. Også dette holder høy kvalitet og er oversiktlig, men litt tungvint plassert bak passasjerstolen. Skyveluken ned til lugaren er massiv med tre skikkelige, støpte trinn. Vindskjermen er også meget solid, med rustfri bøyle - i motsetning til Sea Rays aluminiumsbøyle fra Taylor. Et lite minus får Nidelv for puslete vindusviskere.

Uteplassen

En ren og funksjonell badeplattform er integrert i skroget. Badestigen er nedfellbar og ligger under en luke i plattformen. Passasjen inn i båten er på styrbord side, har brede trinn og fungerer greit. På vei inn i båten passerer man et kombinert trinn og stuerom på styrbordsiden. Den todelte motorromsluken er en del av aktersofaen. En ekstra lukeseksjon aktenfor sofaryggen kan enkelt åpnes med to skyvebolter ved større reparasjoner m.v. I denne aktre lukeseksjonen er det også et smart stuerom for kalesje. Selve sofaen er en L-løsning som fortsetter forover på babord side. Vis-á-vis er bysseseksjonen med Wallas Safeflame parafinapparat og vask i stål med varmt og kaldt vann i skikkelig ettgreps armatur. Under vasken er det et skap med to hyller. Byssa har arbeidshøyde på 78 cm og duger til enklere måltider. I dørken under bysseseksjonen – som for øvrig kan fjernes ved å løsne noen få fester – finnes stuerom og inspeksjonsluke. Rundt alle lukekarmene i dørken er det dype, drenerte kanter. I benkeseksjonen på babord side er det en stor kjøleboks med elektrisk element. Et ekstra putesett gjør det mulig å konvertere L-sofaen til en stor solseng.
Heller ikke Nidelv 725 har dollbord. Skal man frem på dekk, må man bevege seg gjennom luken i vindskjermen. Adkomstmulighetene via båtsiden for øvrig er noe begrenset på grunn av at vindskjermen er trukket langt akterover. Båten har åpning i en relativt lav pulpit og fire solide kryssholt – to forut og to akter.

Lugar/salong

Under dekk finner vi en V-salong som kan konverteres til en dobbelkøye med brukbar plass for to personer. Nidelven har en noe romsligere køye enn Sea Ray. Med bordet oppslått er det sitteplass for tre personer. Det massive klaffebordet i mahogni kan også benyttes på uteplassen. Skott og tak i lugaren er polstret på en omhyggelig måte. Alle synlige skruehull er proppet. Putene er faste og behagelige å sitte på. I benkene er det romslige stuerom. På skottet mot forpiggen er det innfelt speil med treramme. Samme sted finner vi lysbryteren til de fire innfelte spotene i taket. Disse gir god og lun belysning sammen med de fire sotede koøyene – to på hver side. Luken er stor nok som rømningsvei og hengslet i forkant slik vi foretrekker. Alle kanter og avslutninger på treverket er omhyggelig avrundet og pusset. På babord side ved nedgangen er det et skap med avsettingshylle.
Det er ikke ståhøyde på toalettet, men det er likevel romslig – ikke minst sammenlignet med Sea Ray’en. Man kan sitte med døren lukket uten at man føler seg inneklemt. Innredningen er helstøpt og har vask med varmt og kaldt vann. Her er et sotet koøye som ikke kan åpnes, men luftingen ivaretas av en elektrisk vifte. Rommet er også forsynt med 12 volt uttak. To overskap gir plass til nødtørftig Mum og tannbørste, og speilet duger til barbering. Også på toalettet er det kantsydd teppe på dørken, som i salongen. Pumpetoalettet fra Jabsco virker solid og komfortabelt nok.

Motor/teknisk

Nidelv 725 hadde testens mest imponerende motorrom med god plass til å bevege seg både i forkant og på sidene av motoren. Adkomsten til peilepinne og impeller er god. Alle kabler er lagt i egne gater. Rundt motoren er det bygget opp en lav plattform i aluminium med antisklimønster. Et oppsamlingstrau for oljesøl m.v. finnes under motoren, en sjelden vare i så små båter. Videre finnes stoppekraner for fire separate lenseområder. Lensepumpen er elektrisk med nivåbryter. I tillegg finnes en håndlensepumpe som er greit tilgjengelig. Alle skroggjennomføringer er forskriftsmessig forsynt med doble slangeklemmer. I motorrommet er det installert en automatisk Seafire brannslukker.

Konklusjon

Denne modellen er blitt meget vellykket: Gode sjøegenskaper, høyt nivå på tekniske løsninger og valg av materialer, fin finish på både plast og trearbeider. Når prisen nærmer seg millionen for en 24 fots daycruiser, forventer man også å få noe mer enn vanlig, god kvalitet. Det har Nidelv 725.