utgave nr 7 2004

Prøvekjøring: Bayliner Capri 175 - billig og morsom

Publisert Sist oppdatert

Prøvekjøring: Bayliner Capri 175

Billig og morsom

Båten er sterk, kjapp og leken. Teknikken er enkel, og prisen er lav. Ikke rart Bayliner 175 selger godt.

TEKST: ATLE KNUTSEN

Amerikanske Bayliner er tilbake på det norske markedet, og selger båter i hopetall. Lille 175 er solgt i over 50 eksemplarer hittil i år.
Bayliner 175 koster 169.000 kroner med en tre-liters innenbordsmotor som yter 135 hk. Prismessig er det lang avstand til neste konkurrent. Den lave prisen skyldes i hovedsak tre ting: Gunstig dollarkurs, at Bayliner Capri 175 er en meget enkel båt, og et svært høyt produksjonsvolum. Ved Bayliners fabrikk i Mexico, spys det ut 90 175-modeller i uka. Det blir 4.500 båter i året! Det er volumprodukt, det. Båten preges av enkle løsninger og en meget begrenset ekstrautstyrsliste.

Enkel innredning

Interiøret i Baylineren levner ingen tvil om båtens amerikanske herkomst. Det ser vi ikke minst på heldekkende tepper på dørken, flust av koppholdere og en velorganisert førerplass. Og "Warning" på et velassortert utvalg gule skilt og lapper plassert over alt hvor feil kan begås. 17,5-foteren er en ukomplisert bowrider. Det vil si at den har en åpen løsning også foran vindskjermen, med en U-formet sitteplass i fartsretningen for to personer forut. I benkene er det små stuerom, og ved hver sitteplass er det montert skikkelige håndtak og - selvsagt - koppholdere. Uteplassen forut kan dekkes til med en presenning når den ikke er i bruk.
Vindskjermen er delt med en luke som danner passasje til avdelingen akter. Uteplassen bak vindskjermen er fri for fiksfakseri. Her finnes det to stoler i fartsretningen, hvor det kan sitte to personer rygg i rygg med fører og passasjer, med ansiktet vendt akterover. Smart når man skal bruke båten til vannskikjøring. Setene kan konverteres til to solsenger. Foruten noen mindre stuerom, er det et stort rom under en luke i dørken, med plass til vannski eller lignende.
De heldekkende teppene på dørken og skrogsidene bidrar til å dempe støy fra sjøen. Vi er imidlertid ikke spesielt begeistret for dette erke-amerikanske fenomenet. Tepper samler skitt og holder unødvendig lenge på fuktigheten. Alternativet er Flexiteek, som finnes på ekstrautstyrslisten. Sjø- og regnvann som havner på dørken må ut gjennom lensepumpen, her finnes ingen selvdrenering.
Både fører- og passasjerplass er selvfølgelig forsynt med koppholdere og skikkelige håndtak. Førerplassen er oversiktlig og bra, med fin plassering av ratt og spaker. Komforten er upåklagelig.
Akter er det en sitteplass på hver side av motorkassen. Også her er koppholdere og håndtak på plass. Når man løfter på seteputene og betrakter baksiden, eller gransker kroker og kriker, finner man at båten inneholder store mengder kryssfiner som ikke er coatet eller beskyttet på annen måte. Seteputene til benkene akter og forut er trukket med et spesielt stoff på innsiden, men ikke ryggputene. Det er heller ingen dreneringskant rundt åpningen bak ryggputene akter. Vi har ingen forutsetninger for å kjenne holdbarheten på materialene som er brukt, men vi ser sjelden så store mengder ubeskyttet kryssfiner benyttet i båter bygget for nordiske forhold. Men så koster nordiske båter minst dobbelts så mye, og Bayliner stiller med begrenset livstidsgaranti på all finer.
Båten er forsynt med to kryssholt forut og to akterut, samt en vannskikrok. Badestigen på den lille badeplattformen lar seg enkelt felle ut, også av en person som ligger i vannet.

Går godt

Skroget med 19 grader V-bunn fungerer godt, virker veldig lettdrevet, og har god vektbalanse. Det planer allerede ved 14,5 knop, sklir fint opp av vannet uten nevneverdig planingsterskel selv med den forholdsvis store innenbordsmotoren. Toppfarten når båten rett over 39 knop. Båten viser ingen skumle tendenser annet enn at skroget begynner å slippe ved svært skarpe svinger når man har god trim på drevet. Rikelig med krefter fra Mercruisers 3.0L motor på 135 hk gjør den lille båten svært responsvillig. Med tanke på vannskikjøring og andre vannsportaktiviteter, er det positivt at båten har rikelig med krefter og lav planingsterskel.

Teknisk ukomplisert

Bayliner Capri 175 byr på få tekniske finesser. Man kommer til motoren ved å fjerne hele motorkassen akter. Adkomsten til servicepunktene er tilfredsstillende. De få ledningene vi fant, var rimelig greit organisert. Det er ikke lenger et krav om at batteriet på bensindrevne båter skal være plassert i et separat luftet rom. Batteriet skal kun være beskyttet mot at metalliske gjenstander kan falle ned på polene. Derfor er batteriet (1x70 Ah) plassert i tilknytning til motorrommet på styrbord side, med adkomst via seteryggen. Hovedstrømbryterne på båter solgt i Norge blir montert utenfor motorrommet. Bensintanken er montert på babord side av motorrommet. I testbåten var motorrommet helt uisolert, noe som ga seg utslag i høyt støynivå. Båten hadde kun en elektrisk lensepumpe i motorrommet, ingen manuell. Den har heller ikke automatisk brannslukker i motorrommet, men derimot forskriftsmessig en fireport og håndholdt brannslukker.

Tekniske data

Lengde:5,33 meter
Bredde:2,13 meter
Vekt tørr båt:862 kg
Motor:Mercruiser 3.0L, 135 hk
Drivstoff:68 liter
CE-kategori:C
Pris fra:169.000 kroner
Mer info.:Baymax Båt AS, Stathelle, telefon 35 97 36 97, Internett: www.bayliner.com, www.baymax.no

Powered by Labrador CMS