utgave nr 1 201

Nyheter

Det slovenske selskapet Seaway, som står bak en lrekke norske og europeiske båtmodeller, går inn i et grønnere farvann med hybridbåten Greenline Hybrid 33. Den kommer til Norge til ”Sjøen for Alle” i mars.

Publisert Sist oppdatert

AV AMUND RICH. LØKEN

Den norske Bavaria-importøren Lars Erik Solvang i Lunde Båt har så stor tro på den innovative hybridbåten at han etablerer eget importselskap, Sol Marine AS. Fortsatt vil han ha hovedfokus på Bavaria, men han ser et voksende marked for moderne miljøvennlige produkter, hvor stillhet, komfort og driftsøkonomi er et alternativ til fart og dieselforbruk. Seaway har tidligere utviklet en lang rekke av modellene i Bavarias range, men måtte vike plassen da den tyske storprodusenten innledet et tett samarbeid med BMW Design Group.

Greenline Hybrid 33 har et Wallyinspirert skog, et deplasementsskrog med 10 meter vannlinje. Den konvensjonelle fremdriften besørges av en 75 hk VW 4-sylindret diesel som gir en toppfart på 10 knop. Den kan også leveres med 165 hk som øker toppfarten til 15 knop. Det mest interessante er likevel den lydløse elektriske motoren, tilført kraft fra en generator og/eller fra solcellen på båtens tak. Med bare elektrisk fremdrift siger båten i seks lydløse knop, med en rekkevidde på 20 nautiske mil. Båten er kategorisert i CE-klasse B.

Greenline Hybrid 33 er en velutstyr bobåt hvor det meste sentreres rundt cockpit, med stor salong og en spennende bysse med romslig kjøleskap og fryser. Under dekk er det toalettrom og en lugar med to senger. Båten har et stort akterdekk som ytterligeres forstørres ved å senke hele hekkveggen.
Prisen i det norske markedet er ennå ikke fastlagt, men med begrenset motorkapasitet er avgiftsnivået langt lavere enn på sammenlignbare konvensjonelle båter. Etter hva Båtmagasinet erfarer vil den ha en utsalgspris på ca 1.5 millioner kroner.