utgave nr 10 1995

Test: Barracuda 800

Publisert Sist oppdatert

Test: Barracuda 800

Anbefales!

Barracuda 800 fra Haugesunds-firmaet Dancer Holding er bygget rundt det gamle Norline 26-skroget, det beste utgangspunkt for en vellykket båt. Vi synes båtbyggeriet har gjort en bra jobb. Ikke minst fordi standard båt er tilnærmet ferieklar.

Tekst og foto: Hans Due

Han er flink til å lytte til sine kunders kommentarer og justere seg etter deres ønsker, Helge Haga i Dancer Holding. Barracuda 1000 har vært flaggskipet, en båt som har vært på markedet i mange år nå. I fjor kom Barracuda 800, der alle positive erfaringer fra storesøsteren var samlet i det gamle Norline 26-skroget. En typisk vestlandsbåt, vil mange hevde, men faktum er at både nordover og på Østlandet og Sørlandet henter 800 sine kunder. Eksport av båten har vært lavt prioritert. Dette er en norsk båt bygget for nordmenn.

Sjøegenskaper

Skroget virker harmonisk og lettdrevet, og vektfordelingen i båten bra. Det er ingen markert planingsterskel. Maks fart med en 139 hk. Volvo Penta dieselmotor med akterdrev målte vi til såvidt over 26 knop. Båten marsjer fint på 22 knop.
Duopropdrevet gjør at man har meget godt grep i sjøen. Her er ingen antydning til kavitasjon, selv i de krappeste svingene. Raske unnamanøvre går problemfritt, og manøvrering akterover er også bra. Da vi testet båten, var det liten sjø, men båten har vært ute i adskillig hardvær som den har kommet velberget gjennom.

Lugarer

Det finnes to alternative innredningsløsninger å velge mellom. Enten slik som vår testbåt med en fast, skråstilt dobbeltkøye langs styrbord skrogside og en mindre køye/sittebenk langs babord skrogside, eller som en salong med nedfellbart bord og en dobbeltkøye på tvers i forpiggen.
Siden dette er en innelukket båt med styrhussalong, foretrekker vi personlig løsningen med faste køyer i forpiggen. Dobbeltkøya er stor og romslig, mens den lille køya /sittebenken egner seg kun for små barn. Vi savnet en dør inn til lugaren i stedet for forhenget som gir liten eller ingen skjerming for lyd fra styrhussalongen. Produsenten opplyser at dør kan monteres etter kundens ønske uten tillegg i prisen.
Det er to leselamper på skottet mot ankerboksen og et lys på skottet mot stikklugaren over barnekøya/sittebenken. Ellers kommer det rikelig med dagslys inn gjennom takluke og sidevinduer og fra styrhussalongen.
Under dobbeltkøya er det et skap med en hylle, og det er stuerom under dobbeltkøya forut og under sittebenken /barnekøya. Det forrerste stuerommet fungerer også som kollisjonsskott da det er støpt tett.
Skrogsider og tak er polstret med skai. I tillegg er det sandwich-konstruksjon med 20 mm. divinycell som distansemateriale i overbygget. Dørken har teaklaminat. Det er ikke full ståhøyde i lugaren. Ventilasjon skjer enten gjennom takluken/rømningsveien, gjennom styrhussalongen eller gjennom en separat lufteventil i taket.
På babord side er en tverrstilt køye under styrhussalongen. Den er for smal som dobbeltkøye for to voksne, men er en bred og fin enkeltkøye, eventuelt køyeplass for to mindre barn. Her finnes en leselampe. Dagslys kommer inn via et lite vindu i skrogsiden og ut til gangen mellom lugarene. Et av- /påkledningsrom utenfor køya fungerer stort sett greit, men er noe trangt. Her er et hengeskap og to-tre mindre skaphyller samt lampe i taket.

Toalett/ dusjrom

Planløsningen i toalett/dusjrommet er fornuftig. Det er tilnærmet full ståhøyde og god plass å sitte på potta, og man kommer greit til toalettrullen som henger på skottet mot førerplass. Innredningen er kryssfiner, mens den drenerte dørken og den opphøyde plattingen for doen er støpt inn i innerlinere. Vasken er en rund stålvask med kombinert dusjkran og skikkelig armatur. I benkeplaten er det satt inn to nedfelte plastkopper som er ypperlig til tannglass eller en såpedispenser. Under dollbordet er det en hylle for toalettsaker, hvilket også kan stues vekk under vasken. Her er et skap som dessverre mangler en dør, for ønsker man å bruke hånddusjen, vil alt som ligger i skapet under vasken garantert bli gjennomvått.
Det kommer dagslys inn gjennom et skråstilt kombinert vindu/lufteluke, men plasseringen av dette vinduet synes vi er noe uheldig. Om man glemmer å lukke det, vil regnvann og sjøsprøyt kunne strømme inn her selv om luken er hengslet i overkant og vippes utover. Forøvrig finnes en lufteventil i taket, men det er ingen elektrisk utluftingsvifte. Lampen på skottet mot førerplassen er noe uheldig plassert, i det speilet er på motsatt skott, slik at man får lyset fra lampen i bakhodet.
Det er trykkvann med kaldt og varmt vann som standard. Bra!

Styrhus / salong

Det er ikke noe revolusjonerende med innredningen i styrhussalongen, som har kjente og velprøvde løsninger. En U-sofa vis a vis, og byssa aktenfor førerplassen. Ryggstøet i den fremste delen av U-en kan vippes akterover, slik at en person kan sitte i fartsretningen. Sofaen er hevet så mye at det er god sikt for passasjerene, også når båten er under fart.
Det er full ståhøyde gjennom hele styrhussalongen. Båten kan også leveres med strak aksel og med motoren montert midtskips. I så fall blir dørken hevet noen centimeter uten at dette går ut over ståhøyden. Dørken er i teaklaminat. Under dørken er de tre tankene for drivstoff, ferskvann og septik montert. Under U-sofaen er det et stort stuerom som man også har adgang til via to luker i front, slik at man slipper å måtte fjerne madrassene hver gang man skal inn og hente noe.
Under den fremste delen av sofaen er det et skap med glassdør, og et tilsvarende, men noe større skap er det under den aktre delen av sofaen.
Det er sitteplass til fire personer i sofaen, pluss en plass i førerstolen. Som feriebåt passer den best for en familie på fire. Bordet kan senkes og gir i nødsfall en køyeplass til.
Det er to taklys, et over sofagruppen og et over byssa. Dagslys kommer inn gjennom front -og sidevinduer, den store glassdøren akterut og takluken. Ventilasjon skjer gjennom døren akterut, gjennom takluken og to lufteventiler i taket. Glassdøren akterut kan forøvrig låses både i helt åpen stilling og 3/4 lukket. Taket er skaipolstret i tillegg til sandwich-konstruksjonen med 20 mm. divinycell.
Sidevinduene og glassveggen akterut er utstyrt med gardinbrett, og disse fungerer også som en langsgående hylle hvor man kan oppbevare kartruller eller fiskestenger.

Byssa

Båten leveres med komplett utstyrt bysse. Kokeapparat, kjøleskap, varmt og kaldt trykkvann er standard. Skufferekken har fire slingresikrede skuffer og en skjærefjøl. Her er dessuten to skap, hvorav det ene har en hylle. I tillegg hører skapene med glassdør under U-sofaen naturlig med i byssearrangementet.
Arbeidshøyden i byssa er ergonomisk korrekt. Ved å vippe opp førerstolen, får man ekstra avsettingsplass i tillegg til den allerede ganske romslige benkeplaten. Vasken er en rund stålvask med skikkelig rørleggerarmatur. Alle kanter er pent avrundet, og trearbeidet er bra utført, bortsett fra hylla inne i det ene skapet som ikke var skikkelig festet. Generelt sett synes vi denne byssa fungerer meget bra.

Førerplassen

Man sitter godt og har bra oversikt horisonten rundt, uansett fartsområde. Det er lett tilgang til brytere og sidemontert gass- / gearspak. Dashbord og kartbord-modulen er i mørkerødt. Om fargen passer inn i det øvrige interiøret, kan diskuteres. Men fremfor alt er det meget praktisk med denne fargen fordi man unngår generende reflekser i frontvinduet, noe som kan føre til farlige situasjoner fordi man blir blendet og ikke ser skvalpeskjær og staker. Vi synes denne fargen var smart.
Man har fin oversikt over de flushmonterte instrumentene. Kompasset er montert på babord side av dashbordet, men synes godt fra førerplass. Selve kompasset har etter vår smak for grov inndeling.
Det er to 12 volt uttak i dashbordet, ett beregnet på håndholdt lyskaster, og det andre til f.eks mobiltelefon eller ladeapparater av forskjellige slag. Defrosteranlegg og tre vindusviskere med parallellarmer og selvparkering er standard. Meget bra!
Under fotplaten er det et stuerom som passer til oppbevaring av verktøy, reservedeler og vedlikeholdspreparater. I sideskottet ved fotplaten er en luke til koblingspanelet. På døren er koblingsskjemaet festet. Det er enkel tilgang til alle koblinger.
Man kan velge mellom to taklukeløsninger. På vår testbåt var det kun en liten luke over førerplassen. Dette er standardløsningen, men man kan få to større luker om man vil. Vi skulle gjerne ha sett at man kunne regulere førerstolen akterover for å få plass til å stå og kjøre, for slik det er nå, står man trangt.

Uteplassen

Man kommer ut til akterdekket via en aluminiums-skyvedør med glassvindu. Døren glir lett og fint, og kan faktisk hektes av med et enkelt håndgrep. Akterdekket er ikke så stort, men gir plass til fire stoler rundt et lite bord. Det går fint an å sitte og kjøre også ute. Står man og kjører, har man også god sikt gjennom hele styrhussalongen. Akterdekket er selvlensende og med skikkelig antisklibelegg. Det er ingen akterport ut til badeplattformen, men et nedsenket dollbord i et lite parti midt på akterspeilet. Under dollbordet på hver side er montert en kassett som kan brukes til fendere og annet utstyr. Adkomsten inn og ut av båten skjer via et stigtrinn på hver side, men vi synes kanskje trinnet var noe i snaueste laget. Rundt akterdekket er det håndrekker i syrefast stål. Man føler seg trygg når man beveger seg her.
Skal man forut, er dollbordet eneste veien fram, og her ferdes man trygt og sikkert. Det er griperekker på styrhustaket og en skråstilt bøyle. Vi kunne godt tenke oss at man lot griperekken på styrhustaket gå helt til avslutningen av overbygget, for akkurat når man går fra stigtrinnet og opp på dollbordet, er det lite å holde seg i.
Pulpiten gir effektiv beskyttelse på fordekket, og iland- og ombordstigning forut skjer via et nebb som ikke er støpt inn i dekksformen, men som er skrudd fast. Forsåvidt en grei løsning, for det fremstikkende nebbet kan skades ved sammenstøt med brygger og det er enklere å skifte ut når det er en separat del. En del av dekksoverbygget foran har en utsparing som gjør at det er enkelt å montere elektrisk ankervinsj. Det er en drenert ankerboks innenfor nebbet.
Badeplattformen er stor nok. Midt på er en drenert dreggkasse, og på den ene siden en liten, innfelt kasse med plass til fortøyningsutstyr. Bade- /redningsleider er ekstrautstyr. Denne kan imidlertid brukes både på badeplattformen og på nebbet forut.
Det er rikelig med fortøyningspullere, to forut, to akterut og to midtskips.

Motor / teknisk

Motoren er montert under akterdekket. Motorromsluken er utstyrt med gassdemper som gjør den lett å få opp og den står av seg selv i åpen stilling. Motorrommet er meget stort, hvilket gjør service og vedlikehold til en fornøyelse. Det er støpt en egen kasse for batteriene med plass til 3 stk. 115 Ah. Som standard er båten utstyrt med to batterier, ett til forbruk og ett til start, men startbatteriet kan også brukes til forbruk. Ideelt sett hadde vi ønsket oss tre 115 Ah. forbruksbatterier og ett 75 Ah. startbatteri. Sistnevnte koblet til trimplan, powertrim, eventuelt baugpropell og ankervinsj, alle innretninger som kun brukes i korte tidsrom når motoren går. De øvrige batteriene skulle gå til alt annet forbruk ombord. Men det er som sagt lagt opp til utvidelse fra standarden.
Kablene ombord er riktig dimensjonert, bortsett fra et par 1,5 mm² til lyspunkter. Disse burde vært byttet ut med 2,5 mm². Kablene fra hovedstrømsbryter til motor, starter og generator lå løst i bunnen av båten langs det ene motorfundamentet. De kunne med fordel vært montert i en skinne som en kabelgate oppunder akterdekket. Da ville de ligget skjermet for slitasje.
Ladespenningen målte vi til 14,0 volt med belastning på nettet og ca. 2.000 omdreininger på motoren. I snaueste laget. Ladingen ville tjent på en ekstern laderegulator.
Bortsett fra et par kabler som hang og slang bak byssa, er de øvrige skikkelig oppklamret, og koblingsskinnen er ganske oversiktlig og grei. Alle skroggjennomføringer så nær som én hadde dobbelt sett med slangeklemmer. Alle tanker ligger under dørken i styrhussaslongen, 300 lt. diesel i midten, 125 lt. vann på den ene siden og 125 lt. septik på den andre. Tømming av septiken var elegant løst. Her finnes ingen manuell pumpe, men kun en kuleventil som man åpner, og det skapes et sug under fart som tømmer tanken på en - to - tre. Hvis båten ligger stille, kommer ikke en dråpe septik ut.

Fart / støy

Farten er radarmålt med to mann ombord, ca. 300 lt. diesel, 125 lt. vann og ca. 60 lt. septik. Motoren er en Volvo Penta AD 31P DP som yter 139 hk på propellen. Drevet er et standard 290 DP-drev. Støyen er målt ved førerplass inne og med døren lukket. Det er generelt et meget behagelig støynivå. Man kan prate sammen noenlunde normalt selv på full fart.


Omdr.Fart i knopStøy i dbA
400026,179,0
370022,478,6
340018,677,7
310015,374,4
280012,272,6
25009,877,5
22008,171,8
19007,367,6
16006,669,5
13005,560,6
10004,563,0
Tomg.62,8

Konklusjon

En meget velbygget og bra båt som har mange fornuftige og praktiske løsninger. Noen små detaljer kan rettes på uten store inngrep. Vi tror også denne båten vil holde seg godt i annenhåndsverdi. Anbefales!

Data

Skroglengde:7,95 m.
Lengde o.a.:9,00 m.
Bredde:3,10 m.
Vekt:ca. 2.900 kg.
Drivstoff:300 lt.
Ferskvann:125 lt.
Septik:125 lt.
Pris m/ 139 hk.:Kr. 562.000,- (Standard båt. kan også leveres som halvfabrikata)
Produsent:Dancer Holding A/S, 5574 Skjold. Tlf: 53 76 20 33. Fax: 53 76 22 80.
.