utgave nr 1 2006

Prøvekjøring: Nordic Ocean Craft 33

Publisert Sist oppdatert

Prøvekjøring: Nordic Ocean Craft 33

Uklar identitet

Nordic Ocean Craft 33 fremstår som en velbygget båt - teknisk sett. Men er det en bobåt for lange turer eller solskinnscruiser for dagsturer? Den prøver å være alt, men fungerer dårlig på begge fronter.

TEKST: ATLE KNUTSEN

Utgangspunktet for Nordic Ocean Craft 33 er Unique No Limit, som er modifisert med ny skrogform og ny dekksform. Ifølge produsenten er det gjort betydelige endringer i planløsning i forhold til utgangspunktet, og utstrakt bruk av sandwich og moduler i produksjonen skal gjøre båten til en stabil og kompakt konstruksjon.
Båten på 10,33 meter total lengde. Den leveres med et bra utstyrsnivå i grunnutgaven, som blant annet omfatter ankervinsj, baugpropell og dieselvarmer. Innredningslayouten er imidlertid ikke like imponerende.

Sjøegenskaper

Testbåten var utstyrt med en Mercruiser diesel 4,2 MS 320, en sekssylindret diesel på 306 hk, med Bravo 3-drev. Ifølge importøren var testbåten den siste som ikke har hydraulisk styring, noe som helt klart er en nødvendighet.
En prøvetur i Oslofjorden avslørte et markant V-bunnet skrog, som fører til at båten oppleves som sporty og morsom å kjøre. Den legger seg kraftig over i svingene og skroget sitter godt i vannet. Det er ikke mulig å fremprovosere uforutsigbarheter. Båten er meget godt sammenskrudd, og den virker kompakt og solid under gange. Vi målte toppfarten til 31 knop, noe som ifølge importøren er i minste laget. Etter bytte av dieselfilter hevder importøren at båten gikk 3 knop raskere. Muligens forklarer dette også at motoren syntes å slite med å få båten opp i plan, og at aktiv bruk av trimplan var nødvendig for tvinge båten opp av vannet. Vi prøvde båten med to mann om bord, fulle dieseltanker, men ingen ferielast.

Førerposisjon

Førerplassen fungerer bra og har både kartbord og plass til en større plotter. Rattet er justerbart, og kontrollboksen er fornuftig plassert. Siden stolen kan justeres i alle retninger, er det lett å finne en komfortabel sittestilling. Førerstolen har oppvippbar frontpute som også gjør det mulig å kjøre stående. Vi savnet imidlertid en koppholder og en liten nisje til å legge fra seg mobilen og småting. Kompass er heller ikke standard på denne modellen, noe vi mener det bør være på en 33-foter. Frontruten er forsynt med et rikelig antall defrosterdyser, og vinduene holdes frie for regn og sjøsprøyt av et par enkle vindusviskere.

Salong

Salongen befinner seg under dekk forut, med grei adkomst gjennom en skyveluke. Trearbeider, polstringer og plast har grei kvalitet. Innredningen består av en stor U-sofa med et stort bord som kan felles ned slik at salongen blir en romslig dobbelkøye. I akterkant av sofaen på hver side, er det to skapmoduler med god stuveplass. Det er også rikelig med stuveplass i sofabenkene. Ved skapet på babord side er det 220 V-uttak og uttak for TV-antenne, men vi så ingen dedikert plass til et TV.
Belysningen i salongen består av fem spoter i taket i tillegg til tre lampetter. Dessuten slipper det lys inn gjennom tre koøyer som alle kan åpnes, samt gjennom dekksluken som åpnes i akterkant. Luftemulighetene er med andre ord gode. Fire personer sitter greit rundt bordet, men det er vanskelig å sitte lengst forut på grunn av lang setepute og dårlig ryggstøtte.
Alt i alt er salongen helt grei, med god ståhøyde på rundt 180 cm.

Stikklugar

Båten har en separat stikklugar på babord side som fungerer fint. Her kommer man inn i en liten omkledningsavdeling med ståhøyde. I denne delen er det også en liten avsettingshylle med slingrekant og en liten sittebenk med stuverom i. I omkledningsavdelingen er det også et smalt hengeskap. Ventilasjonen består av et lite koøye som kan åpnes. Lugaren er greit opplyst, med blant annet to leselamper i køya.
Under køyebunnen er det adkomst til diverse tanker. Alle slanger er forsynt med doble slangeklemmer.

Toalett

Toalettet på styrbord side, i forkant av førerplassen, er romslig. Det er støpt i en separat modul, noe som gjør det enkelt å holde rent. Dørken er dekket med teaktrallverk som ligger nedfelt i to nisjer. Det er sluk kun i den ene nisjen og det mangler forheng i dusjavdelingen. Derfor vil det bli liggende vann i den ene nisjen etter at man er ferdig med å dusje. Dette bør produsenten endre. I tilknytning til den støpte vasken er det et solid ettgrepsarmatur med et løst dusjhode.
Stuveplassen består av to overskap og en åpen hylle, samt et skap under vasken. Rommet er tilstrekkelig opplyst av to spoter i taket. Det elektriske toalettet er romslig og fritt plassert, og man har enkel tilgang til dorullholderen. Rommet har kun ventilasjon gjennom et koøye som kan åpnes. Vi kunne ønsket oss en elektrisk vifte i tillegg. Produsenten bør dessuten gjøre noe med den totale mangelen på knagger til håndklær.

Uteplassen

Uteplassen er ganske tradisjonell, med noen utradisjonelle innslag. Nordic Ocean Craft 33 er en relativt smal båt, noe som preger uteplassen. Foruten førerplassen er det en grei U-sofa akter, samt en sjeselong på babord side som er ganske uergonomisk utformet for en med normalt bred rygg. Aktenfor sjeselongen er det en liten bysse. På styrbord side, aktenfor førerplassen, er det en U-salong. Seteryggen på en del av sofaen kan vippes frem og tilbake slik at passasjeren også kan sitte i fartsretningen - riktignok med begrenset utsikt.
Det mest skuffende ved et Nordic Ocean Craft 33 er at den verken har brukbare dollbord eller gjennomgang i vindskjermen. Følgelig er det tilnærmet umulig å bevege seg trygt fremover til fordekket. Det er videre et gjennomgående trekk ved båten at man ikke helt forstår hvem den henvender seg til. Enten burde den vært tilrettelagt for folk som ønsker å bo om bord og bruke båten til lengre turer, eller så burde den vært klarere definert som ren daycruiser. Forsøket på å klone disse er i dette tilfellet lite vellykket.
Over uteplassen er det en targabøyle. Festene til kalesjestengene er montert i akterkant av bøylen. Det er ingen kalesjegarasje - verken i bøylen eller rundt aktersofaen. Resultatet er at kalesjen må stuves bort under dekk. Ingen utpreget lettvint løsning. Når kalesjen er montert, er det umulig å bevege seg ut på dollbordet - både via badeplattformen og via uteplassen. Selv med kalesjen demontert, krever den aktre rekkestøtten så mye plass av det smale dollbordet at det er direkte farlig å bevege seg frem på fordekket.
Fordekket er derimot greit disponert, med en høy og god rekke som munner i et baugnebb i syrefast og teak. Båten er forsynt med seks solide kryssholt. På grunn av dollbordets begrensede bredde, er det kronglete å bruke det aktre kryssholtet.

Byssa

Det er blant annet i byssa at båtens identitetskrise kommer sterkest til uttrykk. Den lille byssebenken befinner seg på babord side på uteplassen. Selve benken har nesten ingen avsettingsplass. En dyp stålvask og et to bluss, safeflame kokeapparat okkuperer det meste av plassen. I benken er det en skufferekke med fire skuffer, og et skap hvor mesteparten av plassen okkuperes av parafintanken til kokeapparatet. Følgelig er det nesten ingen stuveplass i bysseavdelingen, verken til tørrvarer, dekketøy eller kokekar. Her er det med andre ord ikke lett å lage mat.

Motor/teknisk

I forkant av motorrommet, ved byssa, er det adkomst til et teknisk rom gjennom en luke i dørken. Her er blant annet den manuelle lensepumpen, sammen med batterilader, hovedsikringer osv. Rommet er pent og ryddig organisert, og opplyst av en lampe. Bra. Batteriene er montert i kasser på babord side. For øvrig fremstår rommet som et romslig stuverom.
Rent teknisk fremstår motorrommet som ryddig organisert. For daglig ettersyn er det grei adkomst gjennom en luke i dørken ved byssa. Skal man utføre større vedlikehold, kan en større del av dørken heves elektrisk og dermed gi god plass rundt motoren. I motorrommet har man, foruten tilgang til motoren, også tilgang til dieseltankene. Det er avtapningsmulighet i bunnen av dieseltanken. Bra! Støyisoleringen i motorrommet er litt for dårlig, med mye støy på uteplassen som resultat.

Konklusjon

Nordic Ocean Craft 33 markedsføres som en langturbåt. Som sådan synes vi den fortjener en langt bedre bysse, og fremfor alt enklere adkomst til dekk. Båten er prisgunstig og har gode sjøegenskaper, men mangler mange steder den siste fingerspissfølelsen for hva som fungerer i praksis. Man bør fortrinnsvis velge et av de største motoralternativene.

Data Nordic Ocean Craft 33

Lengde:10,17 meter
Bredde:3,0 meter
Vekt tørr båt:4.800 kg
Drivstoff:400 liter
Vann:105 liter
Septik:64 liter
Motor:Mercruiser 4,2 320, Bravo 3, 306 hk.
CE-kategori:C
Pris med standard motor:1.149.000 kroner
Opplysninger:Nordic Ocean Craft AS, Oslo, telefon 22 64 99 90. www.nordicoceancraft.com