utgave nr 7 2004

Test: Bénéteau Antarés 9.80 - fransk flørt med flybridge

Publisert Sist oppdatert

Test: Beneteau Antares 9,80

Fransk flørt med flybridge

Antarés 9,80 er en bred, robust langturbåt med flybridge og fransk finesse i stil og materialvalg. Strake aksler og Volvos nye D4-motorer gjør den til en fornøyelse å kjøre.

TEKST: ATLE KNUTSEN

Franske Bénéteau er en av de store samlebåndsprodusentene. Deres Antarés 9.80 er en konservativ flybridgebåt som ikke byr på store overraskelser, i alle fall ikke av negativ art. Båten er gjennomgående funksjonell, har gode sjøegenskaper. Den skiller seg fra mengden ved å inngi en "Middelhavsfølelse" når man kommer om bord. Lys, lett og ledig i stilen, og med kraftreserver i motorrommet som gjør det til en fornøyelse å sette seg bak rattet.

Salongen

Man entrer salongen via en bred skyvedør med grønntonet glass i akterkant av overbygget. Døren kan låses i to posisjoner, men vi hadde gjerne sett at det fantes et par hull til i låseskinnen. På styrbord side bak førerposisjonen går det en benk langs skottet i hele salongens lengde, med to små skuffer oppe, to underskap og et kjøleskap. Benken gjør god nytte som avsettingsflate under måltidene. Store lyse flater, og grandiose vinduer gir både godt utsyn og mye lys inn i salongen.
På babord side er det en U-sofa hvor fem mennesker sitter komfortabelt. Klaffebordet er stort nok til både frokost og middag, særlig takket være avlastningsflaten på styrbord side. Når bordet er foldet sammen, åpenbares en nyttig koppholder i pleksi. Bordet kan konverteres, og sammen med et eget kit (ekstra) kan man lage til en køye i salongen. I benkene er det mye stueplass, og putene er skikkelig festet med borrelås.

Førerplassen

I en stor og sjøsterk båt som Antares 9.80, forventer man seg en gjennomtenk og velfungerende førerposisjon. I all hovedsak er vi fornøyd med løsningene vi fant i franskmannen, med noen unntak. Ratt og spaker er fornuftig plassert, og man har grei tilgang til alle brytere m.v. Baugpropellen betjenes med brytere på et flatt panel. En spak hadde vært ideelt. Sittefasilitetene består av en benk med polstret rygg og setepute. Seteputen kan vippes opp på høykant og senkes ned i benkekassen. Dermed har man grei komfort om man vil stå og kjøre. Vil man derimot sitte, blir setet litt for lavt. Instrumentkonsollen er nemlig todelt, og den fremre konsollen forstyrrer synsfeltet. Enten burde konsollen vært lavere, eller setet kunne justeres i høyden. Den bakre instrumentkonsollen skygger dessuten for den fremre, noe som fører til at man blant annet ikke ser alarmklokkene. Kompasset er montert rett i siktlinjen. Meget bra. Mot skroget er det et armlene med et lite stuerom hvor det er et 12 V uttak. I det samme rommet er det montert fjernutløsere til to brannslukkere i motorrommet.
I taket er det plass til ettermontering av utstyr, som enten kan henge, eller felles inn i takkonsollen. Siden takkonsollen bygger forholdsvis mye akterover, er det lite aktuelt å felle inn navigasjonsinstrumenter her. Det vil gi føreren kink i nakken. Derimot et det en velegnet plass til montering av for eksempel en flatskjerm-tv. I konsollen foran føreren er det plass til å montere plotter eller radar. De to store frontvinduene er utstyrt med skikkelig vindusviskere med spylere og defrostere med to hastigheter. Både ved byssa og førerplassen er det store vinduer som kan åpnes.

Byssa

Byssa finnes på babord side forenom salongen. Båten selges kun med denne innredningsløsningen - uten mulighet til for eksempel å flytte byssa til fordel for sitteplasser i fartsretningen. Byssa er kompakt og virker velfungerende. Den har bra med stueplass, blant annet i form av en høy skuff med netttingkurver til tørrvarer m.v. Videre har byssa en smart søppeldunk med lokk i benkeplaten. På skottet er det montert et 220 volt uttak for kaffetrakter eller lignende.
Antares 9.80 har som standard et ENO to bluss kokeapparat, mens stekeovn er ekstra. Gassflasken er plassert lett tilgjengelig i et rom på akterdekket. Videre er byssebenken forsynt med en skikkelig stålvask med ettgreps stålarmatur. En smart pleksikant beskytter salongen mot sprut fra vasken. Taket over toalettet utgjør en god avsettingsplass med slingrekant. Arbeidshøyden er 87 cm ved benken. Takhøyden er hele 212 cm ved byssa og førerplassen.

Under dekk

En ganske bratt trapp leder ned til mellomgangen under dekk. Til styrbord er det en separat lugar, hovedlugaren ligger forut, mens toalettet er plassert på babord side. Dørkplatene og trinnene i mellomgangen er litt grovt tilpasset og vitner om at Antares 9.80 er et volumprodukt. Under trappetrinnet er det en el-tavle med fire hovedstrømsbrytere: En hovedbryter, en til baugpropell og en til hvert av forbruksbatteriene. På skottet mot førerplassen er det dessuten montert en stor el-tavle med hurtigsikringer.

Gjestelugaren

Den minste av de to lugarene er plassert på styrbord side. Lugaren er forholdsvis liten, med en køyeseng og snaut med dørkplass. Køyene er så store som de må være, men heller ikke mer. Høyden mellom nedre og øvre køye er i minste laget. Lugaren har noe stueplass i form av et skap uten dør i forkant av lugaren, samt et relativt stort skap på akterskottet. Det er montert to meget delikate leselamper i forbindelse med køyene, samt et 220 volt uttak. I tillegg til denne belysningen, har lugaren også to koøyer som kan åpnes. Trearbeidene imponerer ikke stort, men polstringsarbeidene er nøyaktig utført.

Hovedlugaren

Hovedlugaren er romslig og trivelig. En stor midtstilt køye tilbyr gode sovemuligheter til to personer. Et stort speil på skottet mot forpiggen forsterker romfølelsen. På hver side av køya er det brede avsettingshyller. På babord side er det et bredt hengeskap, og på styrbord side er det en avsettingsplass med et rom under en luke. For å møte et stadig økende behov for å lade mobil og lignende saker, har Bénéteau montert 12 volt uttak ved køya. I køyebunnen er det adkomst til baugpropellen. Kablingen er tydelig merket med pluss og minus, og ryddig lagt opp. I dekket over køya er det en takluke som kan åpnes i forkant. Faren for å glemme luka åpen er alltid tilstede, og vi anbefaler derfor at luka hengsles i akterkant. Takluka er forsynt med rullegardin. De to koøyene, som også kan åpnes, har tykke fortrekksgardiner. Belysningen for øvrig er ivaretatt av tre spoter i taket, pluss to lekre leselamper. Under en finerplate i dørken er det et stuerom.

Toalettet

Toalettrommet om bord er en lys og trivelig opplevelse. At døren slår innover i rommet bidrar til å at det kan være litt trangt å komme seg inn, men vel inne har man god plass til alle gjøremål. Rommet har store, rene og tette plastflater som gjør det velegnet til dusjing. Den støpte vasken er forsynt med en hånddusj og skikkelig armatur. Dusjhodet kan henges på skottet.
Ved vasken er det montert et skråstilt speil på skottet som fungerer greit. Det er også et speil på toalettdøren. En knagg til klærne/dusjhåndkle er på plass, men vi savner en liten krok til et håndkle også ved vasken. Under vasken er det et ganske stort skap med plass til doruller og toalettmapper. Dorullholderen er montert på innsiden av skapdøren for å beskytte dorullen når det dusjes. Bra. Toalettrommet har ikke mekanisk lufting, men derimot to koøyer som kan åpnes. Belysningen for øvrig består av en spot og et lite lysstoffrør. I taket er det også en stor, matt glasskive som gir meget bra lys. I den støpte benken er det et stort stuerom, samt tilgang til diverse kraner og skroggjennomføringer med doble slangeklemmer. Toalettet er et standard manuelt Jabsco pumpetoalett.
En luke i akterskottet på toalettet fører inn til et stort teknisk rom. Der har man blant annet plassert ferskvannspumpe, lensepumpe til dusjen, vanntank, ladesentral og varmtvannsbereder. En ikke altfor stor mann kommer fint inn i rommet for å gjøre servicearbeider. Med tanke på nettopp dette, er det lagt opp en egen 220 volt kontakt her nede, og det er montert et kraftig lysstoffrør på skottet. Meget bra!

Ute på dekk

I Antares 9.80 er motorene plassert under salongdørken, noe som gir plass til et voluminøst stuerom under akterdekket, med kasser til oppbevaring av utstyr. Akterdekket er rent og ryddig, med et par særegenheter vi sjelden har sett maken til. Blant annet er kryssholtene på låringene senket ned og beskyttet av en hengslet teakplate. Stilrent og rimelig velfungerende. Hele akterspeilet løper i skinner i dekket og kan justeres i lengderetningen og låses i to posisjoner. Har man behov for større badeplattform, løsnes akterspeilet med et håndgrep og trekkes inn. Når det er låst i den ytre posisjonen, må en port i akterspeilet åpnes for å felle ut badestigen. En badestige har også en sikkerhetsfunksjon dersom man ufrivillig skulle havne i vannet, og vi mener det må være mulig for en som ligger i vannet å få tak i badestigen.
Det justerbare akterspeilet krever en åpning mellom dekket og underkanten av speilet. Når man slakker farten brått, strømmer det en god del vann inn på akterdekket - antakelig til sjenanse for dem som måtte oppholde seg der. Imidlertid er dekket godt drenert og vannet forsvinner raskt.
Adkomsten opp på de brede dollbordene er god. Det finnes tilstrekkelig med griperekker og ferden frem på dekk er helt uproblematisk. Påfyllingsflensen for vann og spyleflensen for septik er montert i dekket, mens dieselpåfyllingene er montert på låringene. Fordekket er romslig, og testbåten hadde åpning i rekka forut. En litt mislykket variant som importøren har lovet at vil bli endret på kommende båter. Ankerspill med baugbeslag og rulle er standard. Foruten kryssholtene akter, er båten utstyrt med to skikkelige kryssholt forut og to midtskips. Lanterneføringen er i henhold til reglene.

Motor og teknisk

Antares 9.80 leveres standard med to Volvo Penta D4-210 motorer som yter 204 hk på propellen. Den har strake aksler og ror. Motorene er montert midt i båten, under salongdørken. En slik løsning i en såpass liten båt resulterer ofte i at adkomsten til motorrommet blir litt kronglete. Bénéteau har imidlertid forsynt dørken med et antall luker som gjør det rimelig greit å ta seg ned i motorrommet. I tillegg er det luker i dørken som gir tilgang til diesel- og sjøvannsfiltre, peilepinner m.v. Motorene er forsynt med to skikkelige sjøvannsfiltre på akterskottet. Forøvrig er motorrommet ryddig organisert og alle installasjoner er skikkelig oppklamret og festet. To 2x2 kg brannslukkere med fjernutløser fra førerplass er montert på det fremre skottet i motorrommet.
Batteriene er plassert separat foran motorrommet, under dørken ved førerposisjonen. Også til disse er adkomsten god. Batteribanken består av 3x140 Ah Tudor super heavy duty batterier. Disse er montert i kasser og skikkelig festet. God lufting, skikkelige kabeldimensjoner og ryddig organisering preger også batterirommet. Vi målte ladespenningen til 14,1 volt.

Sjøegenskaper

Straks man kommer ombord i Antares 9.80, merker man seg at båten er meget stødig. Fullt lastet vil den veie rundt syv tonn. De to nye Volvo-motorene har et imponerende dreiemoment. Takket være common rail-teknologien har man store kraftressurser allerede på lave turtall. Med to motorer, strake aksler og ror er båten lekende lett å håndtere. EVC-spakene (electronic vessel control) bidrar ytterligere til å gjøre manøvreringen smidig. Det vellykkede, planende skroget legger seg moderat inn i svingen og krever en noe større svingradius enn hva en båt med drev ville fordre. Brede chine-lister bidrar til en tørr gange, men kan også by på harde slag - uten at vi merket oss dette som sjenerende. Baugpropell er ekstrautstyr på båten.

Flybridge

En forholdsvis bratt trapp fører opp på flybridge. Her finner man en L-sofa på styrbord side med skråstilt rygg som egner seg for solslikking. Benken rommer også en drenert isboks/stuerom. Ved fører og passasjerplass er det to bøttestoler som kan justeres i høyde og lengde. Vi merket oss at vindskjermen ikke avviste fartsvinden i særlig grad. Førerposisjonen på flybridge er bra disponert, med bra plassering av kompass, instrumenter, ratt og spaker. Det er imidlertid litt knepen plass til ettermontering av navigasjonsinstrumenter.

Fart og støy

TurtallStøyFart
3.40084,527,1
2.90080,522,8
2.40075,516,5
1.90074,710,7
1.40071,08,1
750 (Tomgang)64,85,0

Målingene ble fortatt med to mann om bord, full dieseltank og tom vanntank. På toppturtall ligger støyen rett i overkant av anbefalt verdi. Forøvrig er de innenfor akseptable verdier.

Tekniske data - Bénéteau Antarés 9.80

Lengde:9,95 meter
Bredde:3,36 meter
Dyptgående:0,80 meter
Drivstoff:2x320 liter
Ferskvann:220 liter
Varmtvann:22 liter
Septik:
Vekt tørr båt:5.660 kg
CE-kategori:B
Motor:2xVolvo Penta D4-210, 2X204 hk
Motor i tesbåt:2xVolvo Penta D4-210
Pris standard båt:1.450.000 kroner
Pris testbåt:1.672.000 kroner
Mer informasjon:Normar Yachts AS, Son, telefon 64 98 54 00, Internett: www.normar-power.com

Konklusjon

Vi fant lite å sette fingeren på i Antares 9.80. Båten fremstår som et samvittighetsfullt utført produkt. Når det er fortatt endringer av det justerbare akterspeilet og førerposisjonen, vil det være en fornøyelse å legge ut på langtur med denne franskmannen.

Powered by Labrador CMS