utgave nr 2 2005
Testkavalkade: Barracuda 1100 Olympic
Barracuda 1100 Olympic
Grådig god bobåt
Barracuda 1100 Olympic er en bomaskin av dimensjoner. Sjøegenskapene er knallgode. Bare noen få detaljer mangler.
TEKST: ATLE KNUTSEN
Barracuda 1100 Olympic er en tradisjonell bakveggbåt med et åpent akterdekk og en liten flybridge. Ut til den svært beskjedne badeplattformen kommer man gjennom en luke i akterdekket.
Frem til fordekket kommer du via dollbordene. En bratt leider leder opp til den lille og svært grunne flybridgen. Det er trangt mellom den tversgående benken og overbygget. Rekka er lav og et opphold er oppe betinger at man sitter. På akterdelen av flybridgen er det en solseng. Førerplassen domineres av et spinkelt ratt og tilfeldig plasserte instrumenter.
Førerplassen i salongen er komfortabel og oversiktlig. En bred og god førerstol med armlener gir god støtte. Rattet er plassert litt lavt, men kontrollboksen er perfekt plassert. Kompasset er i siktelinjen, men vil ønsker oss mer plass til ettermontering av elektronikk. Dekksalongen er romslig. En stor U-sofa, sammen med to bord, dominerer. Salongen kan ikke konverteres til køye.
Byssa er plassert til styrbord og har god arbeidshøyde, mye avsetningsplass og godt med skapplass. Vipper man frem førersetet, utvider man enkelt avsetningsplassen med en avlastningsplate. Tre trinn med solide rekker leder ned til mellomgangen. Her er det plass til å henge fra seg jakker og redningsvester, og man har adkomst til lugar, stikklugar og toalettrom. Stikklugaren er todelt, og er utstyrt med et eget omkledningsrom. Den fremre avdelingen har en liten dobbeltkøye tverrskips, men det er en endekøye langskips i den aktre. En knaggrekke, bokhylle og et åpent hengeskap finnes også her.
Hovedlugaren har en skråstilt dobbeltkøye og et hengeskap med en avsetningshylle på toppen. Til babord finnes en sittebenk. Fra sengebunnen har man god adkomst til baugpropellen. Toalettrommet har et separat dusjrom, men plassen er begrenset. Toalettet er fra Jabsco, og selve toalettrommet er romslig. Gjennomgående savner vi kunstige lyskilder i båten.
Sjøegenskapene imponerer. Ved akterspeilet har skroget en 20 graders V-bunn, og det slipper vannet allerede ved ca 12 knop. Lav tankplassering i senterlinjen av skroget bidrar til god stabilitet. Motoren, en Volvo Penta KAD300, når man gjennom store luker i akterdekket. Det er god plass rundt motoren og lett å nå servicepunktene. Drivstoffilter med inspeksjonsglass er praktisk, men skal ikke plasseres i motorrommet som her. Fire batterier på 115 Ah er plassert til babord. Det elektriske anlegget er skikkelig stripset opp. Forenom motorrommet finnes et teknisk rom med varmer, septiktank med ejektorsystem, dieseltank, varmtvannsbereder m.v. Alle skroggjennomføringer har doble slangeklemmer.
Tekniske data
Lengde:10,86 m
Bredde:3,42 m
Dyptgående:0,85 m
Drivstoff:510 l
Ferskvann:205 l
Varmtvann:40 l
Septik:125 l
Vekt tørr båt:Ca 4.800 kg
CE-kategori:C
Motor:Volvo Penta, fra KAD 44 (243 hk) til D6 350 (340 hk), eller dobbelinstallasjon.
Motor i testbåt:Volvo Penta KAD 300
Pris standard båt:1.550.000,- (KAD 44)
Pris testbåt:Ca 1.650.000,-
Mer info:Dancer Holding, Skjold, tlf 52 76 20 33. www.barracudaboat.no