utgave nr 15 2007

Test: Magellan CrossoverGPS

Publisert Sist oppdatert

Test: Magellan CrossoverGPS


Best i bilen


Den skal virke like godt i byen, på sjøen som i fjellet. Vi tok med Magellan CrossoverGPS ut i naturen og inn i byen. Konklusjonen er at den greier seg best langs veien.


TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN
I sommer hadde vi med oss en Magellan CrossoverGPS, eller 2500T som den også kalles, både i bilen og på sjøen. Magellan CrossoverGPS er et ambisiøst produkt, og få har klart å utvikle en vellykket multifunksjonsnavigator som egner seg like bra til tur, som ren bilnavigator og som kartplotter på sjøen. Vi ble fortrolig med å bruke den i bilen, men på sjøen har den klare begrensninger på grunn av skjermkvalitet, skjermstørrelse og betjeningsmulighetene. På fjelltur og i skogen blir den ganske enkelt for klumpete. Det som er navigatorens sterke side i bymiljø, er en ren svakhet i et annet. Resultatet blir en middelmådig miks på alle områdene man forsøker å dekke.
Teknisk grei
Magellan CrossoverGPS leveres med SD-kortleser til kartkartbrikker, med medfølgende veikart for Norge, Sverige, Finland og Danmark. Ifølge produktinformasjonen kan navigatoren lese alle MapSend-sertifiserte kart på SD-kort, inkludert topografiske kart og sjøkart fra BlueNav. Navigatoren betjenes i hovedsak via en trykkfølsom, 3,5 tommers skjerm. Den har integrerte, oppladbare Li-Ion-batterier som skal ha inntil åtte timers driftstid. I motsetning til navigatorer som drives med AA-batterier, krever CrossoverGPS tilgang til strøm med jevne mellomrom. Apparatet er sprutsikkert i henhold til IPX4-standard, men selv importøren presiserer at den ikke tåler store mengder vann. CrossoverGPS har innebygd høyttaler, og har norsk tale. I tillegg de tradisjonelle navigatorfunksjonene, har Crossover bildefremviser og MP3-spiller. Følgelig fremstår den som et temmelig komplett og potent apparat, hvilket det også bør være til prisen på rundt 5.000 kroner med sjøkart.
Ikke tilfresstillende
Vi tok navigatoren med på tur i en RIB på sørlandskysten. Det medfølgende sugekoppstativet er kun egnet til montering i bil. I en litt hurtiggående båt takler det ikke strabasene, verken når det monteres horisontalt eller vertikalt. På frontruten i bilen fungerte det derimot bra. Kartene vi prøvde på turen, BlueNav XL3 basert på Navionics Gold-kart, dekket sørvestre Norge (fra Gøteborg, Fredrikshavn til Trondheim). Detaljene i kartet stemte bra, og som en støtte til papirkartet var den utmerket, særlig ved navigering i trange farvann på lave hastigheter. Når farten øker og bevegelsene tiltar, er dette apparatet lite egnet til båtbruk. Da blir det vanskelig å betjene den trykkfølsomme skjermen på en effektiv måte. I tillegg er skjermen nærmest uleselig i direkte sollys. På plussiden er den intuitiv å bruke ved nautisk navigering, men noe mindre intuitiv når man skal legge opp en rute i veinavigatoren. Det blir mye trykking ut og inn av menyer, og vi slet lenge med å huske korteste veien frem til ønsket funksjon. Når man derimot har lagt opp en veirute, gir navigatoren nøyaktige anvisninger. Vi kjørte over 500 km med den i bilen, og fant ingen feil i veikartene.
Både størrelsen og den trykkfølsomme skjermen gjør at CrossoverGPS ikke er et ergonomisk godt håndholdt alternativ. Via en hold-knapp på siden kan man aktivere eller deaktivere skjermen, nærmest som en tastaturlås, uten at det gjør den mer velegnet for håndholdt bruk. I tillegg har den en løs gummibeskyttelse som bare er slaskete og irriterende. Følgelig egner den seg best i en holder i bilen.
Pluss
+ Til dels intuitiv
+ Fungerer bra i bilen
+ Lett å bytte kart
Minus
- Integrert batteri
- Dårlig sugekoppholder
- Stor og klumpete
- Stiv pris

FAKTA: MAGELLAN 2500T CROSSOVER GPSKonklusjon
Magellan CrossoverGPS fungerer best som bilnavigator, men er det det du trenger, fins det både billigere og langt mer sexy alternativer. Den er for stor til å være en fornuftig håndholdt turnavigator. På sjøen har man mest glede av den ved finnavigering i trange farvann, for eksempel på oppdagelsesferd med jolla.

Skjerm (type):3,5 tommers berøringsskjerm
Kortleser (type):SD
Sjøkart:BlueNav XL3G12
Vanntett:Ihht IPX4
Batteritype:Li-Ion (oppladbare)
Driftstid:Inntil 8 timer
Pris navigator:4.250 kroner
Pris sjøkart (ekstra):1.350 kroner
Pris topokart: (ekstra):750 kroner (pr. område)
Opplysninger:www.belamarin.no

Powered by Labrador CMS