utgave nr 3 2
Pass på, VW kommer!
Pass på, VW kommer!
Skulle tro at det foregår møtevirksomhet på Volvo Penta, MerCruiser, Yanmar, Perkins, Iveco, Ford, Nanni, Vetus osv. nå om dagen. For på båtmessen i Düsseldorf i slutten januar stilte Volkswagen med kjempestand og 8 splitter nye marine-dieselmotorer fra 45 hk til 150 hk, deriblant en superlett 4-sylindret 115-hesters turbodiesel på bare 195 kg. og med Mercruiser-drev.
Tekst og foto: Hans Due
Volkswagen har i all hemmelighet utviklet marinediesler siden januar 1996. Bakgrunnen var en båtentusiastisk Folkevognmedarbeider som ergret seg grønn over at mesteparten av feriebudsjettet gikk med til bensin på båttanken hans. Han byttet til dieselmotor året etter, og under ferieturen grublet han over hvorfor han som Volkswagen-ansatt måtte gå til andre motorleverandører for å få motor til båten sin. Vel hjemme la han det fram for kolleger, som alle mente at dette var tull. Ledelsen ble kontaktet, og de tente på ideen.
Modifiserte bilmotorer
Alle motorene har sitt utspring i dieselmotorer til bil, men det var klart at en del modifisering måtte til for marint bruk. Men Volkswagen tok med seg alle de tekniske finessene fra bilmotorene, deriblant vannkjølt turbolader med variabel turbingeometri, hvilket i praksis vil si at motorene oppnår fullt turbotrykk allerede ved lave turtall, og holder seg konstant gjennom hele turtallsområdet. Det er dieselinnsprøyting med et dysetrykk på hele 2050 bar i den såkalte TDI-funksjonen. I tillegg EDC som er en elektronisk dieselcontrol der en computer overvåker alle motorfunksjoner og korrigerer tilførsel av drivstoff, luft og olje etter behov.
Samtidig er det et varselsystem som automatisk slår ned motorfunksjonene dersom det skulle være fare for motorhavari ved høye hastigheter, og som gir beskjed dersom det kommer vann i dieselen. Oljeskift er enkelt ved ferdig installert oljepumpe i sumpen, og skifte av oljefilter uten at man en gang behøver å ta i det. Slakke drivremmer til kjølevannspumper og dynamoer er nå en sagablott, for på Volkswagen-motorene er det montert automatiske beltestrammere.
Strøm så det holder
Alle motorene er utstyrt med generatorer som gir 12 volt på hele 120 ampére, hvilket må være en drøm for båtfolk med mange batterier og liten ladekapasitet. I tillegg kan man som ekstrautstyr på de femsylindrede utgavene få en ekstra dynamo som leverer 230 volt vekselstrøm på til sammen 3500 watt. Den ekstra dynamoen monteres på ferdig tilrettelagt monteringslabber. Smart!
Volkswagens eget instrumentpanel er enkelt og lettlest fra hvite instrumenter med sorte tall og røde visere. Standard er turteller med gearindikator, oljetrykksmåler, temperaturmåler og voltmeter, samt varsellamper ved for høye verdier.
8 motorer
I første omgang leverer Volkswagen åtte motorer der den minste er på 45 hk. Det er en direkteinnsprøytet rekkemontert firesylindret sugemotor med et sylindervolum på 1896 ccm og med en vekt på 175 kg. Samme motorblokken med turbodiesel, direkteinnsprøyting med høytrykksdyse gir hele 115 hk, men veier bare 20 kg. mer. De øvrige motorene er alle rekkemonterte femsylindrede motorer og har effekter fra 60 hk. til 150 hk. Maks dreiemoment ligger på fra 2250 til 2500 omdreininger pr. minutt og dreiemomentene er på fra 125 Nm til 275 Nm for den største motoren. Ytterligere opplysninger: www.vw-marine.de