utgave nr 10 2003

Kysten rundt

Publisert Sist oppdatert

FrP på vannet

Valgkampen er for lengst i gang, og Fremskrittspartiet i Røyken satser tydeligvis på maritime velgere. Skal vi gjette på at de også delte ut litt valgfisk?

Båtplass F6

For de fleste er båtplassen en utstikker på en brygge, ikke så for vår båtgale venn fra Hallingdal i Buskerud. Hans båtplass er en Volvo, eller rettere sagt lasteplanet på en gammel F6 og til vannet er det ganske nøyaktig 145 nautiske mil.
Hvem sa at man måtte bo ved kysten for å ha et aktivt båtliv!

Reddende RIB

I år har Svelvik Røde Kors disponert en ny hurtiggående RIB. Om bord har de hjertestarter og oksygenapparat i tillegg til ordinært førstehjelpsutstyr. Med seg har de også en sjøbåre som kan skyves inn under skadde personer i vannet.

Tom tank?

Men det er ikke bare personskader Svelvik Røde Kors hjelper med. Skulle båten din få et teknisk problem, kan Røde Kors-rib'en hjelpe deg med friske batterier for start av motor og ekstra diesel samt bensin om bord. Aksjonsradiusen er stor og området fra Oslo og ned til Horten dekkes, sammen med Svelvik og Drammen. Med 225 hester på akterspeilet og en toppfart på 50 knop er heller ikke utrykningstiden lang.

Gode erfaringer

- Selv om vi ikke har hatt den store mengden av oppdrag i sommer har båten fungert veldig bra. Vi har patruljert mye, og selv om sesongen nå begynner å nærme seg slutten vil vi fortsatt ha beredskap på båten, sier Operativ Leder i Svelvik Røde Kors, Jens Edvard Kristiansen .
Svelvik Røde Kors har 24-timers vakttelefon og kan treffes på telefon 913 43 310 eller på maritim VHF (Røde Kors Båten Svelvik, LF 3856). Du kan også nå dem via Tjøme Radio.

Siste reis

Slik kan det altså ende. Rustent og tydelig medtatt etter utallige timer i stabilt sideleie har den rustne holken snart blitt et landemerke nordvest av Frøya. Her er den foreviget på en dag hvor de meteorologiske forhold antakelig var noe bedre enn hva som var tilfellet på skipets siste reis.

En dregg til besvær

De fleste slipper dreggen på vei inn til brygga, men det gjorde ikke denne tyskeren som ble foreviget av Odd E. Ellefsen i det danske sommerparadiset Læsø.
- En seilbåt under tysk flagg ankommer havnen en solfylt ettermiddag og går
inn på en ledig plass. Etter å ha fortøyd, ser skipperen at han kanskje burde ha sluppet dreggen.
Målløse observerer vi skipperens kreativitet idet han binder sammen to
fendere, fester dreggen til disse, og sender "sin bedre halvdel" ut på
svømmetur i havnebassenget med dregg-farkosten.
Situasjonen var såpass spesiell, at vi fant frem kameraet og foreviget den. Det bør nevnes at dersom vi hadde hatt med vår jolle, ville vi valgt den fremfor kameraet og hjulpet de med å sette ut dreggen, forteller Ellefsen.

Ekte glede

Man skulle tro at eieren av denne Windyen ikke helt visste hvor han var i verden, men den noe originale flaggføringen har sin forklaring. Eieren er nemlig så fornøyd med båten at han vil vise sine britiske båtvenner at han kjører norsk. Derfor det norske flagget i antennen. I bakgrunnen ser du det kjente landemerket The Needles på Isle of Wight.

På vei til topps

Noen klatrer enkelt opp en leider og koser seg på flybridgen og mener de har det store overblikket i havna. Andre vil oppnå fugleperspektivet på annet sett. Denne lille tulla ville til topps. I en båtsmannsstol ble hun hevet høyere og høyere mens hun hvinte av fryd. Det skal tidlig krøkes den som god krok skal bli…

"Brygger i sjøen"

Båtutstillingen "Båter i Sjøen" på Kadettangen ved Sandvika i Bærum ble nok en gang en suksess. Det er ikke småtterier som skal rigges til for å arrangere en slik utstilling der det ikke finnes fasiliteter fra før. Les bare: Over 800 bryggemeter, 15.000 flyteelementer, over 100 tonn med moringer, nærmere 4.000 meter med kjetting/tau. Dette gir en oppdrift på ca. 500 tonn. Bryggeanlegget vil dermed kunne bære ca. 5.500 mennesker samtidig. Særdeles imponerende, spesielt når man tenker på at dette kun legges ut for en 4 dagers messe.