utgave nr 4 2004

Klargjør båten for sesongen

Publisert Sist oppdatert

Ut av opplag

En ny sesong ligger foran oss. Presenningen skal av, og båten gjøres klar til sommeren på sjøen. Her er noen tips til hvordan du bør stelle båten etter en vinter under presenning.

TEKST: JON WINGE

Vi tar dekket først. Gå på med vann og fettløsende vaskemiddel, for eksempel BioTex, Zalo, eller grønnsåpe. Det er sjelden nødvendig med dyre spesialmidler. Vær varsom med salmiakkholdige rengjøringsmidler som Ajax og Handy. De kan få gelcoaten til å gulne. Du kan likevel bruke dem dersom du spyler godt etterpå.
Gjenstridige flekker og rustrenning fjernes med Hugos, men ettersom det inneholder slipemidler bør du bruke det minst mulig. Et sklisikkert dekk blir rent nede i gropene dersom du bruker en stiv børste. Teakdekket skrubber du med kraftig grønnsåpevann. Grønnsåpen inneholder fett som teaken har godt av, og så har den en fabelaktig rengjøringskraft. Bruk myk børste så du ikke graver opp teaken mellom årringene.
Vær varsom med høytrykksspyleren på tre, særlig når det er gjennomvått. Strålen graver stygt mellom åringene dersom du går for hardt på. Du kan trygt bruke høytrykksspyleren til tyngre spylejobber, men da må du bruke bred stråle og ikke gå for nær med munnstykket.

Fribordet

Start med vanlige vaskemidler som BioTex, Zalo eller grønnsåpe i skikkelig varmt vann på fribordet. Det er sjelden godt nok over alt, men det meste går av da. Ta resten med spesialmiddel for gelcoatrens. Poler dekk og skuteside for å tette porene, slik at salt og støv ikke får sette seg fast under bruk. En god båtvoks – og dem finnes det mange av – beskytter også godt mot UV-stråler slik at gelcoaten ikke forvitrer.

Rustfritt

Rustfritt er ikke alltid rustfritt. På noen båter er det brukt mindreverdig stål som får et belegg når det utsettes for blant annet saltvann. Puss rent med Autosol (fåes på bensinstasjon). Den fjerner belegg og etterlater en beskyttende hinne. Og blankt, det blir det!

Bunnen

Fjern løst gammelt bunnstoff og vær nøye med hva du smører oppå. Enkelte stoffer går ikke godt sammen, og resultatet kan bli avskalling eller at det ”koker”. Det beste rådet er å holde seg til det samme bunnstoffet som er på båten fra før, dersom det har vist seg å være brukbart. Rådfør seg med en fagmann dersom du ønsker å bytte. Folk som selger bunnstoffer vet som regel mye. En liten malerrull er den mest effektive måten å stoffe på. Med den arbeider du raskt, og det spruter mindre enn med stor rull.
Selvpolerende er lurt. Det kan sies mye positivt om selvpolerende bunnstoffer. Så lenge det er farge der, er bunnen beskyttet. Her er et godt råd:
Start med en annen farge enn den som bunnen skal ha. Ønsker du for eksempel blå bunn, starter du med rødt eller hvitt selvpolerende bunnstoff som første strøk. Så fortsetter du med blått, gjerne to-tre strøk til. Så lenge båtbunnen da er blå, er den beskyttet. Det er den fortsatt når det begynner å skinne gjennom i rødt eller hvitt her og der, men nå er det på tide å påføre mer. På denne måten kan du kanskje finne ut at du ikke behøver å stoffe denne våren. Vannslip bare lett før sjøsetting.

Gift

Vær ytterst varsom når du sliper bunnstoff. Støvet er meget giftig, og du kan ta skade av det dersom du ikke bruker åndedrettsvern. Engangsmasker er helt brukbare. Det sikreste er å vannslipe. Et giftforbud for bunnstoffer er i kjømda, men foreløpig har ingen giftfrie alternativer vist seg å holde mål her i landet. Vent og se.

Under dekk

Har det vært god ventilasjon om bord i løpet av vinteren er alt sikkert vel.
- Ta putene ut og bank dem.
- Vask lett med Handy eller Ajax.
- Tørk over alle treflater med en fille fuktet med teakolje. Brenn opp fillen etterpå for å forhindre selvantenning.
- Luft grundig under dekk, også under dørkene.
- Vask under dørkene

Trebåter

Har du lakkert båt, bør du vurdere om den skal ha et strøk med lakk til. Det gjør du etter at du har rengjort den på samme måte som plastbåten beskrevet ovenfor. Det lønner seg stort å slipe lett først, men tørk av slipestøvet med en fille som er fuktet med White spirit. Ta det med ro når du lakkerer. Bruk lange, rolige, parallelle strøk med penselen. Påfør forholdsvis tykt, men ikke så tykt at det renner.
Slip lett mellom strøkene. Ikke vær så redd for noen små striper etter penselen. En god båtlakk ”trekker” når den herder, og stripene blir borte. Er båten Owatrol-behandlet, gir du den bare en omgang med D1 på en fille som ikke loer. Det renser og frisker opp. Er overflaten forvitret, rengjør du, sliper lett og stryker med D2 som om det var lakk. Bunnen behandles på samme måte som plastbåtens.

Bytt anoder

Bytt for all del sinkanoder både på drev, propell, propellaksel eller på skrog. Spesialanoder er dyre, men ikke spar på pengene her! Forsømmer du anodebytte, risikerer du at det blir ”pultost” av drevet eller propellen din, og da blir det dyrt for alvor.
En anode kan være halvtæret og fortsatt brukes, men ta ingen sjanser. Når den blir mer nedtæret, kan den løsne og falle av. Det må ikke skje i løpet av sesongen, for da er du plutselig ubeskyttet. Bytt hvis du er i tvil.

Batteriene

Lad batteriene før ny oppstart. I løpet av vinteren har de mistet en god del av kapasiteten på grunn av selvutlading, så nå må du toppe dem med strøm. La laderen stå på til spenningen på batteripolene når 14,4 volt. Det er helt utmerket at batteriene begynner å gasse lett (du hører det ”koker”), men ikke lenger enn det heller. Rengjør batteriene og sett polene inn med syrefritt fett. Sjekk væskenivået hvis batteriene har propper.
Også såkalt vedlikeholdsfrie batterier har propper, de er bare gjemt under deksler. Vipp dem opp og sjekk væskenivået her også. Etterfyll batterivæsken med renset vann, ikke med vann fra springen.

Motoren

Selve oppstarten er viktig. Har motoren stått stille i hele vinter, er motoroljen trykket bort fra alle lagerflatene. Det ligger metall mot metall, og en oppstart under denne tilstanden sliter like mye som et helt års drift og kanskje mer.
Sørg for at motoren ikke starter før etter to-tre ganger 20-30 sekunders kjøring med selvstarteren (med minst 60 sekunders mellomrom). Da får oljetrykket bygget seg så høyt opp at motoren kan startes uten slitasjeskade. Dieselmotoren hindres i å starte ved å løfte stopphendelen eller holde stoppknappen inne.
- Sjekk motoroljen, fyll opp til øverste strek på peilepinnen.
- Sjekk giroljen og etterfyll - eventuelt skift.
- Gi hele maskinen en grundig dusj med WD 40 eller CRC.

Det elektriske anlegget

Sjøvann og elektrisitet går dårlig sammen, og det elektriske anlegget i båten står alltid i fare for å bli korrodert. Det første du merker er at strømmen begynner å svikte til lamper eller apparater. Gi derfor koblinger, releer osv en skikkelig dusj med WD 40 eller CRC. Det jager fuktigheten på dør og sørger for god kontakt. Beskytter gjør det også. Gjør dette med jevne mellomrom hele sesongen.