utgave nr 10 2004

GPS-test: Garmin Foretrex 101

Publisert Sist oppdatert

Test: Garmin Foretrex 101

GPS for hånden

Til å begynne med var vår vurdering at dette var en nærmest en ideell liten GPS. Det var før vi valgte norsk tekst på skjermen.

TEKST OG FOTO: TERJE BØLSTAD

De første armbånds-GPSene som dukket opp på markedet for flere år siden, hadde så kort batterilevetid at de i praksis var nesten ubrukelige. Denne navigatoren kan du bruke i opptil 15 timer på ett batterisett. Vi har testet denne GPSen i flere uker – ikke minst fordi den fungerte godt, og var morsom å bruke.

Nyttig liten sak

Foretrexen satt på armen i lang tid. Der virket den nesten bedre enn forventet. Ikke bare har den alt en vanlig GPS skal ha, men mottagerens følsomhet var også så bra at den klarte å beregne posisjonen innendørs (under dekk og i toppetasjen på et trehus), på gaten mellom høye bygninger, i skogen under høye trær og inne i bilen. Det var rett og slett moro å ha den med overalt og følge med på egne bevegelser til enhver tid.
Denne GPSen har alle nødvendige funksjoner, fra kurspunkter og ruter til beste tider for jakt og fiske. Velger du tidssone Paris, går den også automatisk over fra norsk normaltid til sommertid – og omvendt. Funksjonelt har den mye til felles med både den gule Etrex og Geko 201.
Hvis du har med Foretrexen på treningsturen, kan den for eksempel vise hvor langt og lenge du har løpt (eller gått), maks- og gjennomsnittshastighet. Kopler du den til PCen etter at du har kommet hjem, og overfører sporet ditt til et kart-program, kan du også se på et elektronisk kart nøyaktig hvor du har vært.
Takket være den gode følsomheten, mister Fortrex sjelden posisjonen. Men når det en sjelden gang i mellom skjer, avslører den en svakhet i posisjoneringsalgoritmen i programvaren. I slike tilfeller kan den slite i lang tid med å finne igjen posisjonen. Da går det raskere å slå GPSen av – og så på igjen, for å få tilbake posisjonen hurtigere. Det er en svakhet som vi også synes å registrere i enkelte andre av Garmins GPSer.

Amatørmessig oversettelse

Oversettelsen til norsk språk på skjermen er noe av det dårligste vi noen gang har sett på en GPS. Så dårlig at vi drister oss til å karakterisere det som amatørmessig. Ikke bare er det enkelte grove feil, men også mange oversatte ord og uttrykk som i beste fall er forvirrende. I verste fall er de totalt uforståelige. I alle fall gjør de GPSen meget vanskelig å bruke. Har du anskaffet en Foretrex, gjør du lurt i å velge det opprinnelige engelsk, eller dansk språk – som merkelig nok er mye bedre. Hvis du ikke heller vil levere den tilbake, da.
Når man navigerer mot et kurspunkt, er det for eksempel vanskelig å forstå forskjellene mellom "bæring", "kurs", "peiling" og "gå mot" – som alle angir kurser eller retninger, og som alle kan vise forskjellige verdier. Når det på engelsk angis hvor mange grader man må dreie ("turn") for å komme på riktig kurs, er det oversatt med det norske ordet "snu". At "next distance" er oversatt til "neste dist" er kanskje ikke så galt, men "siste dist" ("final distance") var ikke åpenbart for oss. Og hva "Snitt forfl" betyr, er det heller ikke enkelt å forstå. Noen ord – for eksempel "peiling" – er også oversatt inkonsekvent, og har forskjellige betydninger på forskjellige skjermbilder. Selv en meget erfaren GPS-bruker vil ha problemer med å lære seg denne navigatoren med norsk språk.
Hvis man er svak i både engelsk og navigasjon, burde man overlate oversettelsesjobben til noen andre. Vi er informert om at importøren leverer oversettelsen av alle de engelske ordene og uttrykkene til produsenten før de ser den ferdige GPSen. Det kan naturligvis skape uklarheter om hvordan ordene brukes i forskjellige sammenhenger. Men for brukeren er en (bort)forklaring på hvorfor dette er blitt så dårlig, totalt uinteressant.
Det skal bli spennende å se hvordan importøren vil håndtere dette problemet. Vil de overse problemet, og håpe at kundene ikke oppdager det, eller vil de rette opp alle feil og uklarheter? Endring av den norske oversettelsen vil kreve en ny programvareversjon, samt en ny utgave av den norske bruksanvisningen. Billig blir det ikke.

Kort batteritid

GPSen drives av to små AAA-batterier. Både alkaliske og oppladbare NiMH batterier kan brukes. For at batteriindikatoren skal kunne vise riktig, kan man fortelle ("sette opp") GPSen til alkalisk eller NiMH. Etter våre tester, stemmer produsentens opplysning om at lengste batterilevetid er opptil 15 timer. Det er ofte bare nok til en dags bruk. Bruker man skjermens bakgrunnsbelysning, reduseres batterilevetiden vesentlig. Derfor anbefaler vi oppladbare batterier.
Foretrex 201 er så godt som identisk med 101. Forskjellen er hovedsakelig at den leveres med oppladbare batterier, lader og PC-kabel. Og så koster den et par hundrelapper mer.

På arm eller i lomme?

Det er en smakssak om man ønsker at GPSen skal sitte på armen eller ligge i en lomme. Denne GPSen er spesielt interessant for dem som løper eller trener i klær uten lommer som egner seg for en GPS. Men på armen risikerer du at Foretrex’en stadig henger seg opp i jakkeermer og i bærestroppen på sekken. Det gjorde den i hvert fall under vår test. Hvis du heller vil ha GPSen i lommen, er nok den gule Etrex’en et bedre valg. Ikke bare er den billigere, men siden den bruker de litt større AA-batteriene, har den også dobbel så lang batterilevetid.

Best på land

Denne håndleddsGPSen synes først og fremst å være beregnet for bruk på land. Men den kan også brukes på sjøen. Den mangler riktignok motorveiside og MOB-funksjon, men den har en XTE-funksjon (som her kalles "Ute av kurs") – som vi mener er så viktig for navigasjon på vannet. Men vi vil heller anbefale andre GPSer som egner seg bedre i en båt.
GPSen har ingen simulatorfunksjon. Det som heter "simulator", er kun en demo-funksjon – hvilket det også burde ha vært oversatt til. Lydalarmen er knapt hørbar, slik at GPSen like gjerne kunne ha vært uten.

Sammendrag

Ved kjøp av Foretrex 101 følger det med GPS, håndreim med forlenger, QuickStartGuide, samt engelsk og norsk bruksanvisning. En sykkelbrakett koster kr. 170 ekstra.

Pluss:
Liten og lett
Enkel og morsom å bruke
Hyggelig pris
God navigator
Meget følsom mottager
Minus:
Elendig norsk oversettelse
Kort batteritid
Knapt hørbar lydalarm
Kan ikke tilkoples ekstern strømforsyning

Oversiktstabell

ProdusentGarmin

ModellForetrex 101

Spesifikasjoner og egenskaper
--------------------------------------------
Størrelse (LxBxH i mm)84x43x23
Vekt med batterier (i gram)74
Antall kanaler12
Antall kurspunkter500
Antall ruter20
Antall punkter i sporlogg10.000
Språk på skjermNorsk, engelsk, dansk
Språk i bruksanvisningNorsk
MOB-tastNei
Tilkopling for ekstern antenneNei
Tilkopling av ytre strømforsyningNei
Antall batterier2xAAA
Batteri levetid i sparemodus15 t
Skjerm størrelse (mm)38x23
Skjerm oppløsning (i antall pixels)100x64
Akustisk (lyd) alarmJa
Batteri-indikatorJa
Satelitt status-sideJa
Bakgrunnsbelysning på skjermJa
Bakgrunnsbelysning på tasterNei
Vanntett (ihht IPX7)Ja
FlyterNei
Temperatur-område-15 til +70°C
NMEA inn- og utgangJa
Opp- og nedlasting av kurspunkterJa
Trip-funksjonerJa
Simulator modusNei
Tidsjevning av hastighetNei
Anker-alarm, etcNei
MotorveisideNei
XTE (Cross Track Error)Ja
UTM (landkart)-dataJa
Støtte for EGNOS/WAASJa
Garantitid3 år

Våre vurderinger:
------------------------------------
SkjermkvalitetGod
BruksanvisningMeget god
BrukervennlighetPå engelsk: Meget god
På norsk: Dårlig
Mottagerens følsomhetMeget god
Teknisk kvalitetMeget god
Anbefalt for bruk på sjøenNei

Ca pris (kr. inklusiv mva)1.800

Mer informasjon:www.belanor.no eller www.garmin.com