utgave nr 9 1999

Test: Inter 8800 Twin Cabin

Publisert Sist oppdatert

Test: Inter 8800 Twin Cabin

Bråkebøtte

Bygget på det gamle Master 770-skroget, men med en del forandringer i innredningen, har Inter 8800 Twin Cabin mye bra i seg. Men et alt for høyt støynivå og noen slurvete detaljer trekker ned.

Test: Ingvar Johnsen og Hans Due

Skroget til denne båten er gammelt og velprøvd, og finnes hos flere båtbyggere. I Inter 8800 Twin Cabs versjon tåler det ca. 15 knop uten å være ubehagelig. I hastigheter over det begynner det å bli litt kilent. Innredningen er meget tradisjonell, en vi hadde gjerne sett flere alternativer til.

Sjøegenskaper

Halvplanerskroget tar sjøen greit. Nå var det ikke spesielt mye sjø den dagen vi testet båten, men vi vet fra tidligere at det tåler en del juling. Vi marsjet greit i 15 knop, men den firesylindrede 105-hesters Yanmardieselen skjøv båten godt over 18 knop på topp. Da virket imidlertid skroget noe kilent, det vagget fra side til side, noe som antyder at det begynner å plane på kjølen, hvilket hever skroget mer ut av vannet. Dette går ut over sidestabiliteten.
Styringen av teleflex-typen var lett og fin, men noe dødgang gjorde at det til tider ble en del ratting. I krappe svinger lener skroget seg svakt utover, slik vanlig er for halvplanere. Finmanøvrering er enkelt, og akterover lystrer båten ror meget godt.

Under dekk

“En U-sofa med nedsenkbart bord (gassdempet), lemmer og puter til å legge i for å konvertere til en stor dobbeltkøye”. Vi har ikke tall på hvor mange ganger vi har skrevet denne setningen i våre omtaler og tester. Grei nok løsning, men vi står fortsatt på at vi heller ville hatt en fast dobbeltlugar her. To salongenheter i en båt av denne størrelsen, er etter vår oppfatning unødvendig, og har man først rigget til en køye her forut, blir den gjerne værende sånn resten av turen. De færreste gidder å rydde vekk og re opp igjen hver eneste dag. Vi ønsker oss en alternativ inredningsløsning fra produsenten.
Under sofaen er det tre stuerom, hvorav det ene blir okkupert av lemmer og puter når det ikke er rigget til med køyeløsningen. Forut er det tre skap, hvor av ett med sjalusidører. Mot oppgangen til uteplassen er det 4 skuffer og et hengeskap. Bra plass til klær med andre ord. Oppå skapet er det plass til reise-TV, og det er eget 12 volt uttak her.
Skrogsider og tak er skaipolstret, og på dørken er det kantsydde tepper. Dagslys kommer inn gjennom sidevinduer og store frontvinduer, hvorav det midterste kan åpnes for ventilasjon og benyttes som rømningsvei. Også i taket er det en liten lufteluke. Det mangler noen centimeter på full ståhøyde.

Toalett

Heller ikke på toalettrommet er det full ståhøyde. Dørken er klargjort for drenering dersom man ønsker å installere dusj. Det er god plass rundt doen, og i den grad båtdoer er behagelige å benytte, er denne av de bedre. Det er ingen elektrisk ventilasjon, kun gjennom koøye i et vindu og gjennom sjalusidøren ut til salongen, hvilket vi anser som et minus. Ikke spesielt behagelig å oppholde seg i salongen under dekk når noen har gjort sitt fornødne.
Plastvasken er helstøpt med to tannglassholdere. Armaturet er av grei kvalitet. På skottet mot førerplassen over vasken er det speil. Lampen i rommet er montert på motsatt skott, det vil si at man får lyset i bakhodet når man skal se seg i speilet. Lampen burde vært flyttet og montert ved siden av speilet. Vipper man ut speilet, kommer man til koblinger på baksiden av dashbordet. Det mangler et skjema som viser hva de forskjellige koblingene går til.
Under vasken er det et skap til toalettsaker, og ved siden av en innfelt dorullholder.

Førerplass

Vi har stort sett bare godord å si om førerplassen. Man sitter bra, og førerstolen kan reguleres i lengderetningen. Man kan stå og kjøre med god sikt opp gjennom takluken i hardtopen, og man har god sikt horisonten rundt når man sitter og kjører. Gass/gearspak er riktig plassert, man har bra kontroll over motorinstrumentene, og det er et flott kartbord som dessverre blir annerledes på senere byggenummer for å gi plass for større takhøyde på toalettet.
Det var to vinusviskere på vår testbåt, mens en er standard. Defroster finnes ikke, noe vi mener skal være obligatorisk på slike båter. Under fotplaten er det et stuerom, og under førerstolen en skuff som man kan oppbevare båtsportkart i.

Bysse

Byssa er under passasjersetet vis a vis førerplassen. Under stolen er en Wallas Safeflame og en stålvask. Kjøleskapet ha fått plass under førersetet. Hverken kokeapparat eller kjøleskap er standard.
Når man vipper passasjersetet rundt, blir undersiden en praktisk avsettingsplass. I tillegg har man en hengslet klaff over vasken som utslått blir nok en avsettingsplass. Problemet er at denne klaffen kræsjer med bordet når det er helt utslått. Også under fotbrettet på passasjersiden er det muligheter for å stue gryter og kjeler. I dette rommet er også Webastoen (ekstrautstyr) montert. Under dette stuerommet kommer man til varmtvannsbereder og mannlokket til drivstofftanken. Forøvrig er det 4 skuffer og et stort skap under vask/kokeapparat.

Uteplass

Det er plass til mange personer i den sosiale delen akterut. Seks mennesker burde ha bra armslag rundt bordet når det er foldet helt ut. Da blir riktignok nedgangen til akterlugaren sperret. Når bordet er foldet helt ut, er det ikke mye plass igjen til å bevege seg på, men det fine er at størrelsen på bordet kan halveres når man ikke er bruker tallerkner og annet skaffetøy.
Styrehustaket er ekstrautstyr. Det har små hyller i sidene, lamper og bøyle for lanterner. I taket er det to luker. I front kan man montere instrumenter og stereoanlegg i en egen kasse.
På taket av akterlugaen er det putesett som gir en fin solseng. Ned til badeplattformen er det en bred leider og godt om gripemuligheter. Under det nederste trinnet kan man stue vekk dreggen, og på selve plattformen er det en bade-/redningsleider.
Dollbordet er i smaleste laget, men det går å entre fordekket herfra på grunn av rikelig med griperekker. Fordekket er sikkert å bevege seg å med skikkelig antisklimønster og en forholdsvis høy pulpit. Det er kryssholt forut, akterut og midtskips.

Motor/teknisk

Som nevnt tidligere savnet vi en oversikt over koblingstavla på baksiden av dashbordet. Forøvrig er det elektriske anlegget bra lagt opp. Ladespenningen målte vi til 14,1 volt, hvilket er i underkant av de forskrevne 14,4. Kun ett 110 Ah batteri er standard. Vi mener at man bør ha minst ett til, og dette burde vært standard.
Kabler og slanger er ryddig og ordentlig lagt opp. Det er fine servicemuligheter rundt motoren, men luken over motoren er i største laget og uhåndterlig dersom man blir tvunget til å fikse et eller annet ute på sjøen i uvær. Det er kun en manuell lensepumpe som etter våroppfatning er håpløs å betjene ved behov. Elektrisk lensepumpe bør være standard i alle båter.

Akterlugar

Akterlugaren har to enkeltkøyer som kan romme to voksne, men som egner seg best for barn. Man skal i hvert fall ikke ha klaustrofobi når man ligger i køyene. En liten hylle samt en boks mellom køyene er stuemulighetene. Det er en lampett ved hver køye, og et koøye over for lufting. Løsningen med koøyene er ikke smart, da akterspeilet er vinklet, og koøyet hengslet i overkant og åpnes innover. Kommer det regn når man sover, blir man garantert våt. Enten burde koøyene vendt utover, eller man burde bygget en skjerm over.

Konklusjon

En båt med bra sjøegenskaper opp til 15 knops fart. Stort potensiale i å videreutvikle innredningsløsningen. Bra finish. Et alt for høyt støynivå. Det det gjøres noe med. Vi synes også at både kokeapparat, defroster og kjøleskap burde inngå i standardpakken. Det er likevel ting som folk skal ha i en slik båt.

Fart/støy

Farten er radarmålt med to mann ombord, kvart drivstofftank og ikke noe ferieutstyr. Motoren er en Yanmar 4 LH-TE, en firesylindret dieselmotor som yter 105 hk. Støyen er målt ved førerplass. Høyeste verdi er 93 decibel (A), og det er alt for høyt.


Data

Omdr.Fart i knopStøy i dbA
8003,562,3
12005,968,0
16007,572,3
20008,378,4
240010,780,0
280014,890,5
320018,393,0
Lengde totalt:8,80 m
Lengde skrog:7,70 m
Bredde:2,70 m
Vekt:1900 kg.
Drivstoff:110 lt
Ferskvann110 lt
Septik:110 lt
Motor:Yanmar 4LH-TE
Pris:kr. 515.000,-
Produsent:Inter Trading A/S Postboks 84, 4817 His,
Tlf: 37 01 10 12
Powered by Labrador CMS