utgave nr 3 1999

Silver Viking 18 Fisker

Publisert Sist oppdatert
Silver Viking 18 Fisker

BÅT AV ENKLESTE SORTEN

Av Hans Due

Silver Viking 18 er noe av det enkleste du kan komme ut for av typen "bakveggbåt". Men så er den da også billig, kanskje den billigste i sin klasse. Vi hadde gjerne spandert noen kroner til for å få med nødvendig tilleggsutstyr.

Litt fleipete kunne vi sagt at dette er et plastskall med lokk på, hverken mer eller mindre. Det er nesten sant.

STYRHUS

Styrhuset er meget spartansk innredet med en V-sofa, et lite stuerom inn under dørken til uteplassen, et ratt for innendørs styring og en bryter til lanterner. Benkene i sofaen er helstøpte med løse puter. Ellers pleier slike benker å ha praktiske stuerom, men ikke her. Tak og vegger er frie for polstring. Mellom det første og det andre overbygget er det håndtak til å holde seg fast i. Kablene til lanterne er klistret fast med silikon i taket.

UTEPLASS

Dette er en hobbyfiskebåt. Uteplassen er helstøpt og selvlensende gjennom hull i akterspeilet. Det er antisklimønster på dørken, og det er god plass for fiskeredskaper. Styrekonsollen er festet på styrhusskottet på styrbord side. Du må stå og kjøre, men kan få kjøpt stol som ekstrautstyr. Rundt rekka er det en solid griperekke i rustfritt stål. Det er helt åpent under det lille akterdekket. Her får bensintank og batteri plass. Begge er stroppet fast til dørken, men batteriet burde så avgjort hatt egen kasse. Det er mildt sagt lite heldig at batteriet skal plaske rundt i dekksvannet.
Vi savnet også en gjennomføring for bensinslangen, og sist, men ikke minst savnet vi kryssholt akterut. Det var kun to fortøyningsringer på akterspeilet.

DEKK/OVERBYGG

Det er tenkt sikkerhet på fordekket. Solid griperekke på styrhustaket og rundt hele fordekket. Antisklimønster på dekk og dollbord. Bra! Helt forut troner et enslig kryssholt og ingen ankerboks. Det kunne vi godt tenkt oss, for det hender ofte at vi ankrer opp for å fiske, og det er noe træl å ha anker, kjetting og tauverk slengende rundt på akterdekket.
Sidelanternene er festet på siden av styrhuset, mens topplanternen står på mast på styrhustaket. Topplanternen kunne med fordel vært rundtlysende, for slik det er nå, har man ingen akterlanterne.

KJØREEGENSKAPER/SKROG

Skroget er planende og tåler motorer opp til 50 hk. Men svært mange kunder av Silver Viking 18 er pensjonister som ikke orker stell og vedlikehold av den gamle tresnekka lenger. De er heller ikke så opptatt av fart, og velger ofte en motor på 9,9 hk som skal gi båten noe tilsvarende i antall knop. Skal du få båten opp i planingshastighet med litt last ombord, må du opp i en 25 hk. påhenger. Vår testbåt var utstyrt med en 50 hk. Yamaha og vi målte 26,2 knop på maks. Tomgangsfarten lå på 2,9 knop. Vi hadde ingen problemer med å kjøre båten. Den oppførte seg helt ok i sjøen, var enkel å manøvrere, men som fiskebåt var den litt i letteste laget og hadde lett for å drive av når det blåste litt.
Fra styreposisjonen ute hadde vi god sikt horisonten rundt, også over- og gjennom styrhuset. Kontroller og ratt satt der de skulle. Det eneste vi savnet og som vi synes produsenten skulle spandere som standard, er en vinduspusser og en defrostervifte.

FINISH

Plastarbeidet er stort sett bra utført. Det er ganske grovt, men funksjonelt. Døren til styrhuset og skottet synes vi er for dårlig. Til tross for gummilist rundt hele, ristet og skranglet det i dør og skott under fart. Bedre avstiving hadde ikke gjort noe. Kroken som fester døren i åpen stilling var en sagablott etter tre større bølger. Den var for dårlig.

DATA:
Lengde:5,55 m.
Bredde:2,13 m.
Vekt:450 kg.
Bæreevne:750 kg (8 pers)
Motor: fra 9,9 - 50 hk.
Pris:Kr. 58.000,-
Produsent:Silver Plast A/S, 6410 Midsund. Tlf: 072-78222.