utgave nr 4 2003

Røykvarslere redder liv

Publisert Sist oppdatert

Røykvarslere redder liv

Tenk deg et soverom med en stor dieseltank, noen flasker med gass og en varm motor. Under gulvet henger det strømførende kabler over olje og bunnvann. På veggene av lettantennelig plast brenner parafinlamper. Rundt soverommet ligger vann som hindrer rømming.

Tekst: RAGNAR STEINHOVDEN

Jo du har gjettet riktig, vi er i båt. For på land hadde ikke et slikt soverom vært tillatt, og du ville aldri latt barna dine sove der. Men i båten gjør vi dette ofte, og det uten så mye som en eneste røykvarsler. Et under at det går bra. For ved brann er det røyken som dreper i 95 % av dødsulykkene. Og i en båt er vi svært utsatt for røyk pga. et lite volum som raskt vil opparbeide dødelig røykinnhold.

Røykvarsler for båt

Båtmagasinet har flere ganger tatt opp nødvendigheten av røykvarsler i båt. Men fremdeles sluntrer både båtfolk og båtprodusenter unna. Uforståelig sett opp mot farene en overnatting i et så brannfremmende miljø påfører oss. Til og med i garasjen din hadde du ikke lovlig kunnet oppbevart så store mengder brannfarlige stoffer som i båten.
Det er et oppkomme av forskjellige typer røykvarslere tilgjengelig på det norske marked. De fleste er beregnet på hus og hytter, men noen få er markedsført som "røykvarsler for båt". En røykvarsler i båt er mer utsatt for kondens og korrosjon. Imidlertid inneholder "røykvarsler for båt" eksakt de samme elektroniske elementene som i den som er beregnet for bolig. Forskjellen er kun opphenganordningen.
Leverandører av brannalarmer i det profesjonelle markedet mener at lydelementet kan være det svake elementet i vanlige røykvarslere når de brukes i båten. For lydelementet består av en tynn metallmembran som kan korrodere bort i maritimt miljø. Brannteknisk laboratorium ved Sintef som godkjenner røykvarslere, opplyser at alle tester og godkjenninger er for bruk i boligmiljø. Det finns ingen tester som påviser at lydelementene klarer/- ikke klarer maritimt miljø. Ingeniørene ved Sintef ønsker nå, etter oppfordring fra Båtmagasinet, å utføre tester på dette. En tydelig indikasjon på at røykvarsler for båt har vært et forsømt satsningsområde.
Likevel finnes det i dag ingen bedre og billigere løsning for brannsikring enn røykvarslere. Så dette er ingen unnskyldning til å la være å montere røykvarsler i båten. I en bolig skal røykvarsleren skiftes etter 8 – 10 år. I båten bør den nok skiftes etter 4 – 5 år. Levetiden kan forlenges hvis du tar røykvarsleren på land etter sesongslutt. Støvsug den og sett i nytt batteri ved sesongstart. Skriv dato på batteri og røykvarsler med en permanent tusj, slik at du ser når de ble tatt i bruk.

Optisk eller ionisk varsler

En brann utviker både synlig og usynlige branngasser. En optisk varsler reagerer hurtig på de synlige branngassene, som i en ulmebrann. En ionisk røykvarsler detekterer de mer usynlige gassene, slik som i en flammebrann. Tester viser imidlertid at en optisk varsler detekterer dobbelt så hurtig som en ionisk ved ulmebrann. De fleste branner starter som ulmebranner. I profesjonelle brannannlegg, slik som på hoteller og store skip, er det som regel alltid optiske detektorer som er brukt. Det skjer dels fordi fagfolk mener at en optisk detektor er bedre, og dels at ionisk detektorer er for følsomme og gir for mange feilmeldinger. I en båt vil det være nok å løfte av motorluka til en varm motor for å aktivere en ionisk varsler. For mange feilmeldinger vil føre til bortkobling av alarmen. Det finnes også røykvarslere med både optisk og ionisk detektor. Kjøper du en slik, må du se etter at den har pauseknapp. Når pauseknappen trykkes inn, kobler røykvarsleren ut i 10 min. før den aktiverer seg igjen.
I byssa må røykvarsler av denne grunn monteres vekk fra matos. Generelt må røykvarsler monteres høyt oppunder dekk, gjerne i den retningen røyken strømmer mot en ventilasjonsåpning, eller dekksluke.

Sikring av barn

Barn sover svært dypt og er vant til bråk når de sover. De våkner ikke av lyden av en røykvarsler (dokumentert i forsøk). Har du en båt der barna sover i egen lugar, må røykvarsleren være seriekoblet. Seriekoblet betyr at slår en røykvarsler inn, for eksempel hos barna, sender den signal vider til de andre røykvarslerne slik at alle begynner å pipe. Seriekobling skjer med kabel eller trådløst med radiosignaler.
En seriekobling med kabel kan gjøres med modell IOR-9 fra norske Icas. IOR-9 er en optisk røykvarsler og koster ca. kr. 330.- Produktet selges av godkjente el. installatører. Den trådløse brannvarsleren koster ca. kr. 700 pr stk hos Clas Ohlson. Det er en optisk røykvarsler lagd for Deltronic, en anerkjent leverandør i det profesjonelle markedet. Jeg har testet den trådløse brannvarsleren fra Deltronic. Den klarte to vegger av betong, og en avstand på over 50 meter, så radiosignalene er sterke nok til båten. Også norske Icas kommer på markedet med trådløse røykvarslere før sommeren. Seriekobling av røykvarslerne gir den fordelen at det blir flere lydelementer som deltar i varslingen. Dette øker sikkerheten betraktelig og reduserer også faren ved feil på lydelementene.

Hva skal båteierne gjøre?

Først og fremst, snakk med båtprodusenten din og be om at han utarbeider forslag til brannsikring ombord. Dette er et ansvar altfor mange båtprodusenter har lurt seg unna. Du kan også få råd og hjelp hos autoriserte el. installatører. De kan dette med brannsikring, i motsetning til de som selger røykvarslere sammen med matvarer.
Monter så røykvarslere tilpasset båten. Planlegg en eventuell brannevakuering. Skal slepejolla være fastlåst på dekk om natten, eller skal den ligge klar til bruk ved rekka? Dekksluker i rømmingsvei skal kunne åpnes utenifra, og være store nok til rømming. (Vi har etter hvert vokst i bredden og blitt svært omfangsrike.) Snakk med barna og forklar hva de skal gjøre hvis det begynner å brenne. For små barn, kan gjemme seg i et skap el. lignende når røyk og flammer skremmer dem.
Den beste sikringen er å forebygge brann. Og her er det er svært mye vi kan gjøre. Vi har en tendens til å se på små diesellekkasjer som helt ufarlige. Men diesel har like mye brannkraft i seg som bensin. Det er kun antennelsestemperaturen som er forskjellig. El. anlegget er vanlig brannårsak i båt. Selv den tykkeste kabel smelter hvis du har feilkoblet og kortslutter kretsen. Sjekk at du har hovedstrømbryteren for frakobling av batteriene, og at den fungerer.

Sjekkliste for vårpussen:

* Monter røykvarsler i alle lugarer brukt for overnatting.
* Foreta avfetting og vask av motor og fundamenter.
* Skift morkne og sprukne drivstoffslanger. Er du i tvil om tilstand, så skift dem!
* Det skal være doble slangeklemmer på alle drivstoffslanger.
* Ettersyn og tilstramming av alle slangeklemmer i drivstoffanlegget.
* Sjekk elanlegget, særlig de arbeidene du selv har utført som hobbyelektriker.
* Ettersyn av brannslokkeapparater, (manometerpil skal stå på grønt).
* Sjekk dekksluker og leidere.
* Planlegg hva du vil gjøre hvis det brenner.