utgave nr 9 1989

Master 770

Publisert Sist oppdatert
Master 770

Traust familiebåt

Av Hans Due

Master 770 er en typisk representant for den norske familiesnekka.Uten spennende design eller overraskelser, hverken i innredning eller sjøegenskaper.Den er funksjonell og har stort sett greie planløsninger. Og er fremdeles populær.

Master 770 begynner å trekke på årene, men den har holdt sin popularitet hos den jevne båtfamilie. Denne halvplaneren har et fartsområde mellom 14 og 20 knop, avhengig av motorvalg. Båten fåes også med akterlugar og heter da "Master 770 Twin Cab"

SALONG

Tradisjonell innredning med U-sofa og bord til å felle ned for omgjøring til dobbeltkøye. Bordet er av god kvalitet, og søylen det står på, er gassdempet. Det er rikelig med stueplass under sofabenkene og foran ryggstøet i baugen. Tak og skrogsider er polstret med skai. På babord side ved oppgangen til uteplassen er det et klesskap og fire skuffer. Oppå skap/­skuffer er det en stor avsettingsplass. På dørken er det kantsydde tepper i god kvalitet.
Det er fire lyspunkter i salongen i tillegg til rikelig med dagslys fra vinduene som går rundt hele salongen. I taket er det en lufteventil, men ingen takluke. Derimot kan ett av frontvinduene i salongen åpnes slik at man har adkomst­mulighet fra fordekket.

TOALETTROMMET

Marinetoalettet er av vanlig god standard. Septiktank følger med som standard. Vasken er støpt inn i benke­platen, som også har to tannglass-holdere. Armaturet er av god rørleggerkvalitet. Bra! Under vasken er det en hylle. Over vasken et stort speil. Speilveggen kan vippes ut, og man har adkomst til baksiden av kontrollpanel og styring på førerplass.
På skottet mot salongen er det en lampe. I tillegg får man lys fra vinduer. Dørken er ikke drenert, noe den etter vår mening burde vært for at man skal ha muligheter for å installere dusj. Det er utlufting via en ventil i vinduet. Innluftingen skjer via sjalusi i døren. Vi kunne godt ønsket oss en elektrisk avtrekksvifte slik at man ikke risikerer å få luftstrømmen den gale veien. Det er ikke særlig behagelig for resten av familien. Sjalusi i toalettdøren er vi heller ikke særlig begeistret for av hensyn til "privatlivets fred" på det lille rommet. Forøvrig savner vi et 12 volts uttak for barbermaskin, krølltang, hårføner eller hva det nå måtte være man har bruk for.

UTEPLASS

Uteplassen består av førerplass, passasjerplass, bysse og en L-sofa med bord. L-sofaen kan omgjøres til dobbeltkøye/solseng ved å hekte av bordet og legge det ned i høyde med sofaen. Bordet er forøvrig et av de største vi har sett på denne type båter. Det er leddet på midten slik at man kan klappe det sammen og la det henge langs skrogsiden. Der festes det med en snepplås.
I forkant av bordet og på styrbord side er det en liten benk som kan brukes som sitteplass eller som stigtrinn ut og inn av båten. Under denne benken er det stueplass. Stueplass er det også inn mot akterspeilet. Litt knotete plassert riktignok. Man må nemlig ta vekk en del av sofaen akterut for å få opp døren til dette stuerommet. Under sofadelen på babord side er det også stuerom ”i to etasjer".
Under dørken er det to store stuerom. Her finner vi også motorrom og batterirom. Master opererer kun med Yanmar-motorer i sin prisliste. I vår testbåt sto det en 4JH2-TBE på 60 hk. Motorrommet er ryddig og oversiktlig. Det er grei adkomst for service, og kabler og slanger er skikkelig oppklamret.
Batteriene er plassert i et eget rom inn mot skottet til motorrommet. Ett batteri følger med som standard. Det er satt av plass til ett til som leveres sammen med kjøleskap, som også er ekstra­utstyr. I dette rommet sitter også den manuelle lensepumpen. Elektrisk lensepumpe er ekstrautstyr. Det burde vært standard.

BYSSE

Under passasjersetet er kokeapparatet. Setet kan foldes sammen og vippes rundt 180 grader. Dermed har man god avsettingsplass til byssegreier. Over oppvaskkummen er det et lokk som også kan vippes 180 grader og som gir ytterligere avsettingsplass. Dette er en romslig bysse for en båt av denne størrelsen. Med ett skap, bestikkskuff og tre dype skuffer under kokeapparatet. Bak byssa ut i borde er det en lang hylle.
Ved passasjersetet er det et lyspunkt. Over vasken et skikkelig gripehåndtak. Det er brukt rørlegger­armatur til oppvaskkummen. Under dørken her er drivstofftankene og vanntankene. Under fotbrettet ved passasjerplass og førerplass er det stuerom. Kjøleskap monteres under førersetet.
Kvaliteten på arbeidet ombord er gjennomgående brukbar. Litt småslurv her og der bør rettes på. Blant annet gjelder dette enkelte lokk til stuerom som er litt trange.

FØRERPLASS

Førersetet er regulerbart i lengde­retningen. Foran rattet er det kartbord, og instrumentene står i en konsoll foran kartbordet. Ved siden av kartbordet en glassholder. Gass/gir-reguleringen er greit plassert på sideskottet, og ved siden av rattet er betjeningspanelet. En vindusvisker er standard. Det er vanlig motorinstrumentering, men kompass og fartsmåler/sumlog er ekstrautstyr. Du har grei oversikt rund baut fra førerplass. Forøvrig er førerplassen organisert oversiktlig og greit.

SKROG/DEKK

Skroget er konstruert av Jan Bjerke. Kjøreegenskapene er gode. Du får ingen overraskelser, i hvert fall ikke i det fartsområdet vi opererte (maksfart 14,5 knop). Nå fikk vi ikke prøvd båten i skikkelig grov sjø, men i moderat sjø hadde vi ingen problemer hverken med sprut eller manøvrering.
Det er montert griperekke i rustfritt stål rundt uteplassen akterut. På esingen innenfor er en trelist. Griperekken bøyer av akterut og blir en del av bade/redningsleideren ned til badeplattformen. Midt på badeplattformen er det støpt en stor ankerboks med lokk i teak. På den ene siden av badeplattformen finnes en nedfellbar bade-/redningsleider.
Påfylling for drivstoff og vann er gjennom dollbordet på siden av vindskjermen. Dollbordet er rimelig bredt, og pulpiten begynner nokså langt akterut. Høyden på pulpiten er akseptabel, men kunne gjerne stukket litt lenger fremover baugen som ender i et nebb. På salong­dekket er det montert griperekker, og såvel dette dekket som fordekket, er støpt med antisklimønster. I baugen er det en drenert ankerboks, og på hver side av lokket til boksen er det montert kryssholt. Ytterligere to kryssholt er montert på dollbordet akter. Vi kunne tenkt oss et halegatt i tilknytning til hvert kryssholt forut.
Topplanternen er montert på en bøyle i salongdekket. Den går opp langs vinduskarmene til frontvinduet. Bøylen er hengslet slik at den kan felles ned hvis man f.eks. skal under en lav bro.

FART/STØY
OmdreiningerFart i knopStøy i dba.
380014,584,3
350013,481,8
320012,178,0
290010,277,8
2600 8,874,4
2300 7,673,3
2000 6,971,5
1700 6,167,1
1400 5,464,5
1100 4,561,3
800 3,360,1

DATA
Lengde m/nebb og badeplattf.8,80 m.
Lengde u/nebb og badeplattf.7,70 m.
Bredde:2,70 m.
Dypg.:70 cm.
Vekt:1900kg.
Motor:60 - 105 hk.
Vanntank:110 lt.
Septiktank:110 lt.
Pris:Fra kr.319.000 - kr.352.600 avhengig av motoralternativ.
Produsent:Master-Trading A/S, Bedriftsveien 14, Krøgenes, 4800 Arendal. Tlf: 041-16444.