utgave nr 4 1994

Ibiza 19 Sport

Publisert Sist oppdatert
Vi prøvekjører: Ibiza 19 Sport

Fartsjeep

Ibiza 19 Sport er den "eldste" modellen i serien av landstedsbåter fra Helge Duus (tidligere Master Boats). 19-foteren med det utpregede fartsskroget, er Helges egen konstruksjon, men etter inspirasjon fra Master Miami som legendariske Jim Wynne konstruerte .

Av Hans Due

Det er morsomt å kjøre en båt som Ibiza 19 Sport. Spesielt med en klump med litt krutt i på hekken. Skroget er meget sjødyktig, men i hastigheter over 40 knop skal man vite hva man gjør. Vi prøvde båten med en 115 hk. Yamaha Origin, og målte 46 knop på max fart, fire knop mer enn Yamahas egne målinger. Nå foregikk vår prøvekjøring i flere kuldegrader, og kald luft gir større effekt fra motoren. En 90-hester vil etter vår oppfatning være den mest ideelle motoren selv om båten planer fint også med en 50-hester.
På stille vann går båten mykt og fint, og ved hjelp av powertrimen kan du få båten til å oppføre seg akkurat slik du ønsker, stødig og fint ved noe lavere hastighet, eller balanserende helt på de siste centimeterne av skrogbunnen akterut for maksimal fart. I sistnevnte tilfelle begynner båten å vippe fra side til side, såkalt chinewalk. Dette kan virke skremmende om man ikke er vant til det, men slett ikke farlig dersom skroget er velkonstruert. I tung sjø skal det ikke mye til før båten tar av på bølgetoppene, men landingen skjer eksemplarisk om enn noe ubehagelig for mannskapet. Ikke en dråpe vann kom inn over rekka.
I krappe svinger sklir båten pent uten å hugge, og vi måtte provosere ganske sterkt for at propellen skulle kavitere (hvilket vi tilskriver den noe billigere propellen på Yamahas Origin-serie).
Innredningen er tradisjonell som skjærgårdsjeeper flest. Selvlensende dørk, styrekonsoll med vindskjerm og sitteplass til to personer bak, U-benk (som kan gjøres om til solseng) i forpiggen og en to-seter foran styrekonsollen. På hver side av motorbrønnen er det stuerom med dekorative teaklemmer. Batteri er plassert i egen kasse under motorbrønnen, og drivstofftanken på 90 liter (ekstrautstyr) er montert inn under styrekonsollen. Under alle benker er det rikelig med låsbare stuerom.
Du sitter godt skjermet bak vindskjermen. Gass og gearspak er montert riktig. I dashbordet er utsparing for flaskeholder og et lite oppbevaringsrom for flasker med diverse solfaktorer. Topplanterne og sidelanterner er montert på den rustfri stålbøylen rundt vindskjermen, mens akterlanternen er montert ved siden av motorbrønnen. For såvidt korrekt plassering, men i mørke er det generende reflekser fra de tre lanternene på bøylen. Førersetet er regulerbart i lengderetningen. I tillegg til de to det er plass til på dette setet, er det sitteplass til ytterligere 6-7 personer ombord.
En skikkelig solid håndrekke i syrefast stål rundt hele gjør at man ferdes trygt overalt. Fem kryssholt ombord gir rikelig med fortøyningsmuligheter, og fortøyningsgreier kan man oppbevare enten i det lille rommet i fordekket eller i et av siderommene på hver side av motorbrønnen. Veiledende utsalgspris på båten er det ingenting å si på. 67.900 kroner koster standard båt. Ønsker man putesett for benkene foran styrekonsollen, må man ut med ytterligere 4.830 kroner, mens tanken på 90 liter koster 3.900 kroner.

Data
Lengde:5,70 m.
Bredde:2,00 m.
Vekt:ca. 450 kg.
Motor:fra 50 hk. til 115 hk.
Veil. utsalgspris
inkl. moms:Kr. 67.900,-
Produsent:Duus Trading, Torjusholmen, 4818 Færvik. Tlf: 37 08 60 00. Fax: 37 08 53 00