utgave nr 12 199

Viknes 770 Combi

Publisert Sist oppdatert
Allbruksbåt med utviklingsmuligheter:

VIKNES 770 COMBI

Av Hans Due

Det lille båtbyggeriet Viknes på Askøy utenfor Bergen kjøpte tidlig i år formene til Master 770, bygde nytt overbygg og ny innredning og lanserte kombisjarken Vik-nes 770 Combi. En allbruksbåt med et meget godt halvplanerskrog og med en
in-nredning som kan utvikles ytterligere.

Viknes 770 Combi er en båt det bor mye bra i, men som skjemmes litt av noe slurvete innredningsarbeide og små-detaljer som med enkle håndgrep kan for-bedres. Dessuten er det vår mening at man har forsøkt å presse litt for mye inn i båten.
Det som er det fine med mange mindre båtbyggerier er at de ikke har bundet opp produksjonen i så mange fastlåste løsnin-ger. Skreddersydde båter er fortsatt et behov, men det er ofte vanskeligere å få de store produsentene med på vesentlige forandringer på grunn av høy produksjons-takt og stor grad av ferdigstøpte innred-ninger.
Viknes Båt og Service A/S er en
liten produsent som i stor grad lager skreddersydde båter eller byggesett. Vi testet en båt som var nær opptil stan-dardutgaven.

SKROG/KJØREEGEN-SKAPER

Skroget er halvplanende og konst-ruert av Jan Bjerke. Fartspotensiale er ca. 20 knop. Vår test viste en toppfart på 15,2 knop med en 74 hk. Yanmar diesel-motor, en mann ombord, 150 lt. diesel og 130 lt. vann. Marsjfart ligger i under-kant av 14 knop.
I disse hastighetene er Viknes 770 Combi en fornøyelse å kjøre. Den går mykt og stødig i sjøen, er retningsstabil og stødig sideveis. Du får ingen over-raskelser ved raske unnamanøvrer, og den virker tørr i stampesjø. Vektfordelingen er perfekt. Båten reiser baugen kun litt på full fart. En meget vellykket kon-struksjon.

FØRERPLASS

Man sitter godt på førerplassen. Det store dobbeltsetet er riktignok ikke jus-terbart i lengderetningen, men det er god plass allikevel. Setet kan vippes akter-over slik at det blir en del av salongen.
Det er god sikt i alle himmelret-ninger, bortsett fra skrått akterover på babord side der toalettrommet stenger litt for sikten. Også når man står og kjører med hodet gjennom den store tak-luken, står man godt. Innvendingene vi har er plasseringen av kontrollene, inn under dollbordet og i akterkant av sete-ryggen. Her er det nesten umulig å be-tjene kontrollene på en behagelig måte. Det hadde vært en fordel å få kontrollene opp på dashbordet.Morse-kontrollene er forøvrig meget gode. Myke og lette. Gas-s-kontrollen kan du selv regulere hard-heten på ved hjelp av en skrue.
Tre vindusviskere er standard.Bra! Pussevinkelen dekker nesten hele ruten. Men defroster mangler. Det bør være stan-dardutstyr. Nå er det ekstra. Kartbordet har høye slingrekanter, og vi antar at eieren av denne båten vil bruke denne plassen til å oppbevare helt andre ting enn kart, fordi rommet er for lite for båtsportkart. Det er fordøvrig et eget stuerom/kartrom innunder førersetet.
R-attet er i syrefast, rust-fritt stål. Det er en smaksak om man h-eller vil ha et kna-stratt i teak.

SOVEAVDELING

Vi velger å kalle det for en sove-avdeling, for det er ikke noe skille mel-lom styrhussalongen og køyene i baugen.
En dobbeltkøye på tvers i baugen gir plass til en voksen og et barn. Aktenfor denne er det to sittebenker i borde.
U-nder babord benk og under køya i baugen er det stuerom. Mellom babord sittebenk og byssa er det et hengeskap. Inn under førerplassen er det en smal dobbel-tkøye. Her skal man være meget gode venner om man skal være to som skal sove. Totalt er det altså køyeplass til tre voksne og et barn, og forholdsvis bra med stuerom. Putene på benker og køyer er litt for myke/tynne.
Både skrogside og tak er polstret med skai. Materialet er ok, men selve arbeidet kunne vært utført med noe mer nennsom hånd. Polstringen kunne også vært et par centimeter tykkere for støy- og kuldeisolasjonens del. Det er fire lys-punkter i sove-avdelingen, men det kan virke litt mørkt fordi det ikke kommer annet dagslys inn enn det som kommer fra styrhus-salongen. En lysventil eller en dekks-luke hadde hjulpet.
Det er mye treinnredning i båten. Håndverksmessig er det bra utført, men den spisse kanten på toppen av henge-skapet foran byssa bør avrundes av
s-ikkerhetsmessige årsaker.
Dørken er belagt med parkett-linoleum, noe uvant til å være i båt, men greit å holde rent.

BYSSE

Byssa er stor nok til å koke seg et skikkelig måltid mat. Det er godt om
s-kapplass, men litt snaut med skuffer. Den ene som finnes mangler dessuten
b-estikkurv. Wallas safeflame kokeapparat følger med som standard. Oppvaskkummen er i rustfritt stål, og har et lokk hengslet lokk over som mangler festeanordning i åpen tilstand. Irriterende detalj som er enkel å rette på. På den andre siden av
kok-eapparatet er det en kum med lokk
o-ver. I borde bak kokeapparatet er det en langsgående hylle. Avsettingsplass har man på toppen av klesskapet foran byssa. Vi savnet muligheter for ventilasjon i dårlig vær. Takluken og døren til ute-plassen vil man helst ha lukket når reg-net øser ned. Et sidevindu til å åpne hadde hjulpet.

SALONG

Vis á vis byssa er det et dobbelt-sete ved akterskottet med et bord foran. Det dobbelte førersetet kan vippes slik at det blir en del av salongen. Bordet kan forskyves i lengderetningen. Patenten er smart, og fungerer bra. Man får en lys og trivelig salong med god utsikt til alle kanter. Setene er komfortable. Inn under dollbordet er det stuerom. Det er to lyspunkter i styrhussalongen, en over bordet og en over byssa. Den store skyve-luken i taket glir lett og gir rikelig med frisk luft og sol inne. Dessuten hol-der den helt tett. Vi gir minus for mon-teringen av vinduet på akterskottet. Det satt skjevt, og kunne dessuten ikke
å-pnes. Viknes har nå skaffet seg en annen leverandør av vinduer, og på senere mode-ller vil dette vinduet kunne åpnes.

TOALETT

Hadde veggene i toalettrommet vært av gummi, ville vi trukket ned taket og dyttet ut veggene. Det er nemlig langt over ståhøyde, men trangt sideveis. Toa-lettet er i billigutgave. Dørken er ikke drenert. Plastvasken er plassert i hjør-net inn under dollbordet, og er ubrukelig til annet enn å vaske seg på hendene i. Tannglassholder og dorullholder er i
"N-SB-kvalitet". Under vasken og akterover er det en langsgående hylle. Det er speil på skottet. Lampen i taket er plassert slik at du får lyset i nakken når du ser deg i speilet. Ventilasjonen er mekanisk gjennom en ventil i taket. Det mangler skap til å ha toalettsaker i. Alt i alt synes vi toalettrommet er det minst vel-lykkede i denne båten.

MOTORROM/STUEROM

Motoren sitter omtrent midtskips i denne båten som har strak aksel og kjøl. Motoren er meget godt støyisolert med motorkasse etter Viksund-prinsippet. Stø-ymålinger viser 78,9 dba ved førerplass med lukket dør og maks turtall. Det er meget lavt.
Motorrommet er ryddig og over-siktlig, mne litt trangt foran og på sid-ene. Det er doble slangeklemmer på alle skroggjennomføringer. Ett 105 ah. batteri er standard. På en bobåt er det nødvendig med minst to batterier som burde vært standard også på denne. Motorromsluken gikk ikke an å feste i åpen tilstand, noe som resulterte i at Båtmagasinets med-arbeider var nær ved å bli halshugget ved en anledning. En festekrok, sneppertlås eller en gassylinder skulle være en enk-el sak å få montert. På vår testbåt var det montert inspeksjonsluke for propell. Dette er ikke standard. Elektrisk lense-pumpe er imidlertid standard, men ikke manuell. Begge deler bør finnes. Styrin-gen er Tenfjords hydrauliske. Drivstoff-tank og ferskvannstank er i aluminium og rommer henholdsvis 200 og 100 l-iter. Sep-tiktank på 50 liter er ekstrautstyr. Stu-erommet er stort og ryddig.

UTEPLASS/DEKK/OVERBYGG

Akterdekket er stort og selvlensende med antisklimønster. Det er solide hånd-rekker rundt. Styreposisjonen er på styr-bord side. Ratt og spaker er ok plassert. Båten var utstyrt med sluregear. På hek-ken er det en bade-/rednings-leider. Krys-sholtene er i plast. Vi fore-trekker rust-fritt stål.
Vi savnet stigtrinn for ombord- og ilandstigning. Dessuten savnet vi en
h-åndrekke på tvers over døren til styr-huset. I akterkant og på siden av styr-huset virker den forlengede lanterne-bøylen som gripe-rekke. Hvorfor ikke bøye bøylen akterover i steden slik at den kom-mer på innsiden og i le?
Det er slitsomt å stå ute og styre. Styrhuset er for høyt til at du ser over det, og skal du se gjennom vinduene i styrhuset må du bøye deg ned. Det er ikke lenge du orker å stå i en slik krumbøyd stilling. Aluminiumsdøren til styrhuset var grei nok, men festkroken for å holde døren åpen var alt for dårlig.
Dollbordet er bredt nok og har anti-sklimønster. Griperekkenvar montert på siden av styrhustaket. Den bør straks flyttes slik at den står oppå taket.
Des-suten synes vi pulpiten på fordekket burde vært en del høyere. Det er ingen ankerboks i baugen, og det savnet vi. Det kan leveres på bestilling, men går da på bekostning av det lille stuerommet i bau-gen.

KONKLUSJON

Viknes har gjort et ærlig forsøk på å få 770 Combi så komplett som mulig, både som hobbyfiskesjark og som bobåt. Det er i utgangspunktet prisverdig, men det spørs om man ikke har gapt over litt for mye. Som overnattingsbåt for to per-soner i hver sin køye er det god plass, men kommer det flere inn blir det trang-bodd. Enten må man renonsere på størrel-sen på uteplassen, eller så bør man rydde opp innvendig. Skroget er meget godt, og legger man ytterligere arbeide i innred-ning og utrustning, har denne båten abso-lutt en fremtid på det norske markedet.

FART/STØY

Farten er målt med en Yanmar 4JH-DTXE som yter 74 hk. ved 3600 omdrei-ninger, en mann ombord, 150 lt. diesel og 130 lt. ferskvann.
Omdr.Fart i knopStøy i dba
370015,278,9
340013,778,2
310012,374,9
2800 9,974,0
2500 8,072,8
2200 7,171,1
1900 6,767,5
1600 5,863,6
1300 5,164,8
1000 3,861,0
750 2,958,4
Tomg./frikoblet 56,6

DATA
Lengde:7,70 m.
Bredde:2,70 m.
Dypg.:0,80 m.
Vekt:ca.2000 kg.
Dekksareal:ca. 6,5 kv.m.
Pris standard båt m/
60 hk. Yanmar
d-ieselmotor:Kr. 336.500,-
Pris byggesett fra kr. 84.000,-
Produsent:Viknes Båt og Service A/S, Postboks 72, 5302 Strusshamn. Tlf: 05-14 39 00/ 14 39 01.