utgave nr 8 2005

GPS-test: Garmin Quest

Publisert Sist oppdatert

GPS-test: Garmin Quest

Til lands og til vanns

Garmin Quest leveres klar til bruk i bilen, med ferdig installerte veikart. Med sjøkart fungerer den som en liten kartplotter i båten, og den kan til og med - til nød - brukes håndholdt. En ekte allround-GPS, med andre ord.

TEKST: TERJE BØLSTAD

Dette må være noe av det beste Garmin noen gang har laget. Quest synes å ha tatt markedet med storm. Ifølge importøren er den Norges mest solgte navigasjonssystem for bil i år. Vi ble også sjarmerte og imponerte av denne lille nette saken. Under de første tastetrykkene kom vi tilfeldigvis til å klikke på et felt hvor det stod ”Hvor er jeg?”. Stor var forundringen og respekten for denne lille saken da den på skjermen viste adressen for det huset vi befant oss i!

Ferdig installerte veikart

Garmin har antagelig skjønt at det ikke er like enkelt for alle å kjøpe elektroniske kart på CD, registrere dem (eller ”låse dem opp”) hos Garmin på Internett og laste dem ned fra en PC til GPSen. Derfor leveres Quest med ferdig installerte veikart for hele Norden. Den kan tas rett ut av esken, koples til 12 V, og tas i bruk med en gang. Vi tror at dette er måten å gjøre det på for å lykkes i dette markedet. Planlegger du en biltur lenger syd i Europa, må du riktignok laste ned kart fra en CD, men den følger med. Ønsker du å bruke denne GPSen i båten eller på fjellet, må du kjøpe BlueChart sjøkart eller topografiske kart fra Garmin på en CD, og laste dem ned i Questen. Kartminnet i Quest er på hele 243 MB, dobbelt så mye som på GPSmap76C og fire ganger så mye som på GPSmap 60C.

God kvalitet

Selve GPSen er laget i metall-lignende plast. Den er passe tung, god å holde i hånden, og synes å ose av kvalitet. Fargeskjermen er av meget god kvalitet, og synes faktisk best i direkte sollys. Alle knappene er godt plassert, og fungerer greit. En uvanlig knapp på en GPS er den merket med en høyttaler. Den brukes for å slå den svenske damestemmen av eller på. Antennen – som sitter på baksiden – må brettes ut. Det gjør at GPSen ikke er så godt egnet for bruk å hånden, men i bil og båt fungerer det godt. Quest er først og fremst beregnet for å stå i den medfølgende holderen, som igjen er tilkoplet 12 V i bilen eller båten. Da vil bakgrunnbelysningen på skjermen automatisk tennes, som gjør at skjermen alltid er meget klar og tydelig.

Nesten perfekt i bilen

Man kan legge inn en adresse i Quest, og få kjøreanvisninger for hvordan man skal komme dit. Både med tekst og tale gis det gode anvisninger for hvordan man skal kjøre i hvert veikryss og rundkjøring. Kjører man feil, regner Quest straks ut en ny rute. Anvisningene er ikke bedre enn kartene er i stand til å gi. Veikartene var tilsynelatende stort sett imponerende korrekte og oppdaterte, men ifølge Quest ligger Norsk Varemesse fortsatt på Skøyen. Så man kan ikke regne med at alle veikartene er 100 prosent oppdaterte.
I bilen er Quest så enkel og intuitiv å bruke at det nesten ikke er nødvendig å slå opp i bruksanvisningen i det hele tatt. Skjermen er i minste laget, men fungerer relativt godt – blant annet takket være stor tekst og samtidig tale.
Men man kan ikke stole fullstendig på slike systemer. Av og til trodde Quest at vi kjørte på en annen vei enn der vi var. Det var ofte en parallell vei som lå 100 til 200 meter unna den veien vi egentlig var på. Det betyr at Quest selv ikke regner at dens posisjonsnøyaktighet er bedre enn 100 til 200 meter. Det er ikke uventet. Man må regne med at en GPS' nøyaktighet blir noe dårligere i byer, mellom høye bygninger. Selv om Quest har støtte for Egnos, ligger Egnos-satellittene så lavt i horisonten i syd at de sjelden kan mottas når bilen befinner seg i en by. (Dessuten fungerer Egnos fremdeles ikke i skrivende stund).

Kun oppladbart batteri

Quest har et innebygd oppladbart Li-ion batteri pen. Det er den beste og dyreste typen av oppladbare batterier som finnes i dag, og har en større kapasitet i forhold til vekten enn noen andre slags oppladbare batterier. For mange anvendelser er en slik oppladbar akkumulator en fordel, men for bærbar bruk kan det være en ulempe. Når batteriene er oppbrukt, kan de ikke byttes, men må lades opp. Da må man være i nærheten av 12 volt eller et lysnett. Heldigvis varer batteriet opptil 20 timer.
Denne GPSen har kun en USB-kontakt, for oppkopling mot en PC. Det krever at PCen har operativsystemet Windows 98 eller nyere. All slags info – om for eksempel posisjonen, kurspunkter eller ruter – kan overføres til og fra en PC, forutsatt at PC-programmet har støtte for USB-kommunikasjon med GPSer. Det er det bare noen ytterst få kartprogrammer som har. Blant dem er Garmins eget MapSource og OziExplorer. Det betyr at Quest ikke kan brukes sammen med de fleste av dagens kartprogrammer for PC, men det er kanskje heller ikke særlig aktuelt.

Mangelfull norsk bruksanvisning

Tidligere var norske brukanvisninger for Garmins GPSer de beste på markedet. Ettersom produktene fra Garmin blir flere og mer komplekse, synes vi at kvaliteten synker. For det første synes vi at det er for dårlig at amerikanske illustrasjoner benyttes i en norsk bruksanvisning. Dermed forblir det ofte uklart for brukeren hva han skal forvente å se på skjermene med norsk tekst. For det andre mangler det ofte beskrivelser av norske ord og uttrykk som er brukt i skjermtekstene. For denne GPSen kan vi for eksempel ikke finne et eneste ord i den norske bruksanvisningen om et uttrykk som ”Styrer mot”, som er brukt i skjermtekster. Vi antar at det står for ”egen kurs”. Det i så fall første gang på flere år at Garmin har klart å bruke et forståelig norsk uttrykk for egen kurs (som på engelsk ofte kalles ”heading”), men de har altså glemt å få det med i bruksanvisningen. Som vanlig har man utelatt å fortelle brukeren at han bør velge tidssone Paris for å få automatisk omstilling til og fra sommertid.
Verst er det at det ikke finnes noen informasjon om hvordan man skal få frem kompass-siden – som er aktuell å bruke for navigasjon på sjøen. Etter at vi hadde slitt lenge med å få det til, tok vi kontakt med importøren. Men det de kunne bidra med, hjalp oss heller ikke videre. Først etter mer prøving og feiling fant vi det ut til slutt: På siden ”Oppsett Autoruting”, i feltet ”Rute preferanse” må man velge teksten ”Utenfor vei”. Gjør du ikke det, vil Quest – selv ved navigering på sjøen – insistere på å angi kursen til nærmeste vei. (Se for eksempel skjermbildet fra Holmestrand havn).

Brukbar i båt

Selv om skjermen er i minste laget, kan Quest gjøre nytten som kartplotter i en båt. Den er lett å plassere, selv om det skulle være trangt rundt førerplassen. Holderen med sugekopp fungerer like godt på vindskjermen om bord som på bilens frontrute. Det forutsettes at du kan kople GPSen til båtens 12 V anlegg med den medfølgende sigarettenner-pluggen. Og Garmins BlueChart elektroniske sjøkart er blitt relativt gode etter hvert.
Fordi Quest har færre funksjoner enn mange andre nyere GPSer, vil mange synes at den er enklere å bruke. Men Quest har alle nødvendige funksjoner for navigering på et elektronisk sjøkart. Av sikkerhetsgrunner savner vi en MOB-funksjon og/eller -tast. Selv om Quest er vanntett, flyter den ikke. Mister du den over bord, blir den borte! Den har også bare én sporlogg, mot hele 20 i GPSmap 76C.

Størrelsen

er

viktig

Hvis du skal ha en kartplotter som skal være (mer eller mindre) fast montert om bord, bør du velge en med så stor og god skjerm som du har råd til. Forutsatt at du har plass til den ved førerplassen. Beklageligvis ligger mesteparten av prisen for en kartplotter i skjermen. Det betyr at prisen øker med skjermens kvalitet og størrelse. Under er det vist en enkel oversiktstabell som sammenligner skjermstørrelse og pris på noen av Garmins mindre kartplottere. Bortsett fra Quest, kan ingen av de andre plotterne brukes i bilen sammen med veikart.

Sammenligning med noen andre av Garmins små kartplottere

KartplotterSkjermstørrelsePris

Garmin Quest 55 x 38 mmkr. 6.900
Garmin GPSmap 172C 45 x 45 mmkr. 7.400
Garmin GPSmap 276C 82 x 54 mmkr. 8.100
Garmin GPSmap 182C103 x 75 mmkr. 8.700

Sammendrag - Garmin Quest

Ved kjøp av Garmin Quest følger det med: GPS med ferdig installerte veikart for hele Norden, holder med sugekopp for feste på glassrute, 12 V strømkabel for sigarettenneruttak med innebygd høyttaler, strømforsyning/lader for fra 115 til 230 V nettspenning med forskjellige nettplugger, USB-kabel, ekstra CD med CitySelect veikart for hele Europa, PC-programmet MapSource, hurtigguide og norsk manual.

Ekstrautstyr: Elektroniske sjøkart, topografiske kart, ekstern antenne

+ Mye for pengene
+ Førsteklasses for bruk i bil
+ God fargeskjerm
+ Tilkopling for ekstern antenne
+ Sjøkart med tidevannsinformasjon
+ Veikart og topografiske kart
+ Stor lagerplass for kart
+ Vanntett

- Relativt liten skjerm
- Ingen MOB-funksjon
- Mangelfull norsk bruksanvisning
- Ikke utskiftbare batterier
- Kun én sporlogg
- Flyter ikke

Oversiktstabell

ProdusentGarmin

ModellQuest

Spesifikasjoner og egenskaper
--------------------------------------------
Størrelse (LxBxH i mm)114x56x23
Vekt med batterier (i gram)171
Antall kanaler12
Antall kurspunkter500
Antall ruter50
Antall punkter i sporlogger1x10.000
Språk på skjermNorsk, engelsk, etc.
Språk i bruksanvisningNorsk
MOB-tastNei
Tilkopling for ekstern antenneJa
Tilkopling av ytre strømforsyningNei
Antall batterierInnebygd, oppladbart
Batteri levetid i sparemodus20 t
Skjerm størrelse (mm)55x38
Skjerm oppløsning (i antall pixels)240x160
Akustisk (lyd) alarmJa
Batteri-indikatorJa
Satelitt status-sideJa
Bakgrunnsbelysning på skjermJa
Bakgrunnsbelysning på tasterJa
Vanntett (ihht IPX7)Ja
FlyterNei
Temperatur-område-15 til +60°C
NMEA inn- og utgangNei (kun Garmin-format)
Opp- og nedlasting av kurspunkterJa
Trip-funksjonerJa
Simulator modusNei (*)
Tidsjevning av hastighetNei
Anker-alarm, etcJa
MotorveisideNei
XTE (Cross Track Error)Ja
UTM (landkart)-dataJa
Minne for kartlagring243 MB
Støtte for EGNOS/WAASJa
Garantitid3 år

Våre vurderinger:
------------------------------------
SkjermkvalitetMeget god
BruksanvisningMangelfull
BrukervennlighetMed engelsk tekst: Meget god
Med norsk tekst: God
Mottagerens følsomhetGod
Teknisk kvalitetMeget god
Egnet for bruk på sjøenJa

Ca pris (kr. inklusiv mva)6.900

Prisen er oppgitt av importøren. Den selges noe rimeligere av enkelte forhandlere.

(*) Quest har ingen simulatorfunksjon i den forstand vi vanligvis mener når vi snakker om bruk av GPS på sjøen. Den har imidlertid en fin og nyttig simulator-funksjon for bruk i bil, som gjør at man på forhånd kan late som om man kjører gjennom en rute på veien, til et på forhånd valgt sted.

Ord og forkortelser

DGPSDifferensielt GPS-system, som bedrer nøyaktigheten
EGNOSDet nye europeisk, satellittbaserte DGPS-systemet
GPSGlobalt Posisjonerings System
IPX7Standard for grad av vanntetthet.

          For å tilfredstille denne spesifikasjonen, må enheten tåle å være på 1 meters dybde under vann i minst 30 minutter, uten å lekke
KurspunktWaypoint, rutepunkt, veipunkt
MBMegaBytes (antall millioner tegn)
MOBMann Over Bord
NMEA 0183Et sett standarder for overføring av data
      (i spesielle datameldinger) mellom forskjellige instrumenter om bord i en båt
PCPersonlig Computer
PixelsPunkter (på en dataskjerm)
USBUniversal Serie Bus
Waypointkurspunkt, veipunkt, rutepunkt
XTE“Cross Track Error”. Avvik til høyre eller venstre for den ideelle kurslinje

For mer info:

Belanor AS, www.belanor.no, www.garmin.com

Powered by Labrador CMS