utgave nr 9 2005

Nyheter - september 2005

Publisert Sist oppdatert

50-årsjubilant søker mannskap

Neste år runder The Tall Ships`s Races 50 år. I den anledning er det originale mannskapet fra 1956 ønsket på dekk igjen. Det er stiftelsen Sail Training International som vil tromle sammen det gamle mannskapet til ny tur fra Torbay til Lisbon, med avsluttende seremoni i Antwerpen. Nevnte distanse var den samme som i -56.
- Vi ønsker at flest mulig av det originale mannskapet som deltok i det første racet, på alle skuter, skal seile denne turen, melder Sail Training International.
De norske skutene som deltok den gangen var Christian Radich og Sørlandet. Ellers deltok Mayona, Maybe, Creole, Marabu, Theodora, Provident og Bernice fra England, Ruyam fra Tyrkia, Falken Gladan, Flying Clipper fra Sverige, Georg Stage fra Danmark, Sagres og Bellatrx fra Portugal, Mercator fra Belgia, Artica II fra Italia, Juana fra Argentina og Sereine fra Frankrike.
For mer informasjon: www.sailtraininginternational.org, telefon 0044 23 92 58 63 67.
For informasjon om årets Tall Ships`s, som ble avsluttet i Fredrikstad, se www.tallships2005/fredrikstad.

Fiskeluksus

Italienske Bimax kom i vår med en sivilisert versjon av Genesi 930, i form av en Walk Around tiltenkt fiskeentusiasten. Flaggskipet fra Bimax har tidligere blitt brukt både til racing og yrkesbruk, der blant andre brannvesenet i Latina, som ligger litt sør for Roma, har valg dette til patruljebåt med utenbordsmotorer. Denne båten har imidlertid fått to om bord MerCruicer-motorer, i tillegg til nytt overbygg.
På hoveddekket i Genesi 930 finner vi fører- og passasjerplass, liten benk og stort akterdekk. Den oversiktlige føreposisjon er plassert til styrbord, med tonet glass i vindskjermen. Lugaren forut er utnyttet med stikkabin, bysse, toalett og fire køyplasser. Generelt er det lagt opp til røffere bruk ute, samtidig som det også finnes mer påkostede detaljer. For eksempel kan hele akterdekket løfters opp med noen knappetrykk, slik at et romslig dimensjonert motorrom blir tigjengelig. Flere mindre stuverom er plassert rundt hoveddekket. Luke på styrbord fører ut til badeplattformen. Smalt dollbord på begge sider leder frem til fordekk og ankerbrønn.
Båtens skrog tillater rimelig grov sjø, med sin dype v-bunn og høyt fribord. Den kan presses til 47 knop.
Båten har i skrivende stund ikke norsk importør.
For mer informasjon: www.bimax.it

DATA: Bimax Genesi 930

Lengde: 10,30 meter
Bredde: 3,15 meter
Vekt: 3.500 kg
Antall køyeplasser: 6
Drivstoff: 500 liter
Motor: To MerCruiser, V-8, 260 hk
CE-kategori: B

Fersk vare

I sommerens nyheter fra Tupperware finner vi en helt ny hermetikkåpner, hvor det fristes med både ergonomisk grep og lokktang til å få ut lokket, i tillegg til at åpneren ikke skal etterlate skarpe kanter. Passer for både høyre- og venstrehendte. Boksåpner er noe som det alltid er kjekt å ha med seg på båttur.
Pris: 279 kroner.
For mer informasjon: www.tupperware.dk

Spar strøm

Har du ikke generator om bord eller tilgang på landstrøm så gjelder det å spare på strømmen. Hella Marine på New Zealand har tenkt på dette og utviklet lysdiodelampen (LED) EuroLED for innenbords bruk. Den største fordelen med LED er at strømforbruket er vesentlig mindre enn hos konvensjonelle glødetrådslamper. Lampen er både støv- og vannsikker. Intelligent strømstyring sørger ellers for samme lysmengden i spenningsområdet 9 til 33 volt.
For mer informasjon: www.hellamrine.com

Allsidig og solid

Finske Kaisla har utvidet repertoaret sitt med modellen Kaisla 510 R Swan, en allroundbåt som kan by på både gode kjøreegenskaper og godt håndverk.

Selv oppgir produsenten fra Kotka på den finske sydkysten at sportsfiske, fritid og transport er aktuelle bruksområder.
Om bord dominerer gjennomførte solide løsninger. Styrekonsollen med vindskjerm i grønnfarget plast og sitteplass foran er plassert styrbord nær akterbenken, men med god plass til beina. Telflex-styringen og skjermen er støpt slik at det også går fint å stå ved konsollen. Instrumentpanelet har turteller og trimindikator. Dørken er sklisikret med ru overflate, og den har en liten oppsamlingsbrønn akter til styrbord hvor selvdreneringen er plassert. Bensintank og batteri i egen kasse finner vi stort ventilert rom under akterbenken. Videre finner vi to til tre sitteplasser langs babord side før vi kommer forut til et stuverom og en sitteplass, hvor brannapparatet er plassert. Det er montert fem gummierte håndtak innvendig, i tillegg til et par åregafler. Hengsler og låsebeslag er for solid utført. Fenderlisten rundt er i aluminium og gummi. Fire mindre rekker i rustfritt stål plassert langs ripa, hvor de to største går fra førerplassen og fremover. Det er også laget plass til fire kryssholt. En stor motorbrønn akter gir god plass til styrekabel og bensinslange.
Vi prøvde en båt utstyrt med 40 hk Honda firetakter. Med en mann om bord lå toppfarten på 29 knop. Dette er ikke er en helt ny båt, men en skrogmodifisering i forhold til tidligere modeller, blant annet med dypere V-bunn. Det krever vanligvis mer motor, men båten kan samtidig håndtere mer sjø før det blir ubehagelig.
Kaisla har ingen sentral importør, men har seks forhandlere her til lands.

Data: Kaisla 510 R Swan

Lengde: 5,10 meter
Bredde: 1,9 meter
Vekt: 280 kg
Antall sitteplasser: 5
Drivstoff: 25 liter
Motor: 40 hk, Honda
CE-kategori: C
Pris testet båt: Kr 43.700 (5.538 Euro, pr juni, inkludert avgifter)
For mer informasjon: www.kaisla-veneet.com

Lukeparkering

Har du mye å gjøre i motorrommet kan kanskje en elektrisk lukeheis være kjekt å ha. Den kan løfte opp til 340 kilo, og trekker 5 Ampere. Den er spesielt utviklet med tanke på marine miljø.
For mer informasjon: www.lencomarine.com

Se lyset

Enten du trenger du litt ekstra nødutstyr om bord eller bare noe til å se under dørken med, kan multifunksjonslykten fra Inova 27/7 være tingen. Her har produsenten fått stappet inn hele åtte funksjoner, inkludert vanlig lommelykt. Vi kan nevne egenskaper som rødt nattlys, SOS-signal, og en rekke andre signalvarianter som kan synes fra opp til tre kilometer. Lykten bruker lysdioder (LED) som lyskilde og er støt- og vannsikker. Lykten kan festes til hodet, henges rundt halsen, eller skrus i veggen. Pris: 899 kroner (komplett).
Mer informasjon: Atrade.no, telefon 915 29 559. www.atrade.no

Fri flyt

Luft i dieseltilførselen er ikke bra for verken motor eller eier. Dette har amerikanske Reverso Pumps gjort noe med det og utviklet en innretning som på finurlig vis får fjernet lufta fra hele drivstoffsystemet. Reverso FP-301 Fuel Primer har den blitt hetende, og den kan ta seg av både overtrykk og sørge for korrekt trykk i dieseltilførselen.
Installeringen foregår enkelt med å kutte tilførselslangen og sette pumpa i mellom. Primeren har i skrivende stund ikke norsk distributør, men den ventes til landet til høsten.
For mer informasjon: www.reversopumps.com.

Ta kontroll

Sleipner Motor i Fredrikstad kom i sommer med et par nye kontrollpanel for sine Side-Power-thrustere. Ideen bak går ut på å gi kontrollene et mer intuitivt utseende, og på den måten gjøre det enklere å legge til kai.
Boatswitch, som den minste nyvinningen heter, bygger på den litt eldre Docking Panel som er en større variant for båter med thrustere forut og akter. Docking Panel har en båtformet bryter som du vrir i den retning du vil ha båten. Den minste varianten har trykkpanel beregnet for båter med èn baugpropell. Begge modellene skal med sine runde former lett passe inn med øvrig instrumentering.
For mer informasjon: Sleipner Motor AS, telefon 69 30 00 60. www.side-power.com

Trebåtvenner i Oslofjorden

En venneforening til den planlagte Oslofjorden trebåtsamling ble i sommer stiftet for å skape ytterligere blest og interesse for å samle de østnorske fartøyer. Nils Otte Holmen ble valgt til formann. Nordnorske og vestlandske båter har for lengst fått sine fartøyvernsenter.
Kommunestyret i Asker og fylkestinget i Akershus har bestemt at samlingen blir lokalisert i Vollen i Asker, hvor polarsktuta «Maud» befinner seg. Oslofjorden trebåtsamlingen vil bli et underbruk av Follo Museum, som er Akershus fylke sitt ansvarsmuseum for kystkultur. Driften av trebåtsenteret blir støttet av nevnte instanser i tillegg til både statlige og private bidragsytere. Byggingen av senteret er ventet å starte til våren.
For mer informasjon: Svein Even Walter Maamoen, Telefon 928 92 493.

Nederlender vil nordover

Den ferske nederlandske båtbyggeren Opus Maritime BV satser på aluminium i både skrog og overbygg på sin første stolthet Opus 45. Men det er designet, signert Wytze van der Zee, som kan sies å være mest spesielt med denne båten.
Om ikke unikt, er det i alle fall uvant for denne størrelsen at baugen peker nedover. Litt av forklaringen ligger i at båten er tiltenkt kanal- og elvebruk. Den skal også kunne takle tørrlegging og kystseilas. Filosofien bak båten er at den skal gi gleden av å seile, kombinert med komforten til en motorbåt. Den skal etter konstruktørens utsagn passe ypperlig til nordiske farvann.
Opera 45 har to motorer på 210 hk som standardutrustning. Det gir en marsjfart på rundt 12 knop og toppfart på 20 knop.

Data: Opus 45

Lengde: 14,3 meter
Bredde: 4,4 meter
Vekt: 13.200 kg
Maksfart: 28 knop
For mer informasjon: www.opusmaritiem.nl

GPS 60 uten kart og farger

Det siste året har Garmin nærmest pøst ut nye GPS-modeller. En av de som synes å ha fått størst aksept i markedet er GPSmap 60C. Den har fargeskjerm og et relativt stort minne for bruk med kart , spesielt godt egnet for bruk på land.
GPS 60 er billigversjonen av GPSmap60C. Den leveres med sort-hvitt-skjerm og uten kartminne. Bortsett fra at den har fått en attraktiv gul farge, er for øvrig funksjonene omtrent de samme som på storebroren GPSmap60C. Navigatoren har 1 MB internminne som er ferdig programmert med byer (”Points Of Interest”) over hele verden. Den har både COM- og USB-grensesnitt for oppkobling mot PC, og navigasjonsdata kan utveksles med både repeatere, plottere og autopiloter ved bruk av NMEA-protokollen gjennom COM-porten.
Prisen er kr 2.400. Et alternativ til GPS 60 – og som kanskje er bedre egnet for bruk på sjøen – er GPS 76. Den flyter og har Mann-Over-Bord-tast, i motsetning til GPS 60.

TEKST: TERJE BØLSTAD

Ekstralys til undervannsfoto

Fotograferer du under vann, eller i spesielt fuktige forhold? Da kan denne digitale slaveblitzen for undervannsbruk være noe for deg.
Den er vanntett til 30 meters dyp, gir en lysvinkel på 50x60 grader, og bruker med ferske batterier fire sekunder på å lade seg opp. Strømkilden er fire AA-batterier. Enheten veier 410 gram, og koster kr 1.895.
Mer informasjon: Marin Foto Norge AS, www.marinfoto.no

Elektronisk sikkerhet

Mobwatcher er et elektronisk sikkerhetssystem med både startsperre og elektronisk dødmannsknapp.
Når man kommer om bord i båten, låses startsperren opp ved å aktivere førerenheten (bildet). Under turen oppbevares førerenheten i lomma, rundt halsen eller lignende. Enheten kommuniserer trådløst med båtenheten gjennom radiobølger. Dersom føreren faller i vannet brytes kontakten mellom førerenheten og den fastmonterte delen av systemet, og motoren stopper.
Etter turen tar man med seg førerenheten, og systemet blir automatisk en startsperre. Et system som beskytter både båt og liv, med andre ord. Det er utviklet og produsert av svenske Aqualiv AB, www.aqualiv.se. Pris kr 4.900.
Mer informasjon: Crewsaver Scandinavia, telefon 32 20 25 30. www.crewsaver.com.

Rent og raskt oljeskift

Jabsco har introdusert en "alt i ett" elektrisk pumpe for å skifte olje på båtmotoren.
En liten 12- eller 24-volts pumpe er montert på en slank beholder som rommer drøyt 13 liter. Batteriklemmene festes på batteriet eller annet strømuttak, sugeslangen stikkes inn i peilehullet og så er det bare å trykke på bryteren. Motoren tømmes for olje med opp til 1,8 liter i minuttet. Husk at det går lettere å suge ut oljen dersom motoren er varmkjørt på forhånd.
Utformingen skal gjøre det mulig å bruke pumpedunken på trange steder, og den skal være lett å tømme og oppbevare.
Mer informasjon: La-Sa Maskin AS, telefon 67 80 48 60. www.lasamaskin.no

EU advarer mot båt

EU-kommisjonen har gått til det uvanlige skritt å advare mot en båt. Nærmere bestemt den svenskbygde X-RIB 21. En svensk mann omkom etter at han falt over bord fra båten, som en følge av at styrekonsollen løsnet i fart.
Advarselen utstedt 20. juni er tindrende klar:
- Høy risiko. Styrekonsollen kan løsne. Båten vil miste manøvreringsevne, og føreren kan falle over bord. Undersøkelser viser at styrekonsollen er utilstrekkelig festet til dørken, sies det i advarselen fra EU, utstedt av det svenske sjøfartsdirektoratet.
X-RIB 21 produseres av AB Holms Skeppsvarv i Råå, www.holms.nu. EU har lagt ned forbud mot å gjøre flere båter av denne typen tilgjengelig på markedet. Samtidig har produsenten fått påbud om å varsle de som har kjøpt båten om risikoen, samt utbedre feilen uten kostnad for kjøperne.